משפט

הרכב בג"צ קיבל פה אחד את המלצת הר"י בסדרת התביעות בסוגיית "הולדה בעוולה"

משמעות הפסיקה היא שיילוד שנולד עם מום לא יוכל לתבוע רופאים בגין רשלנות

שבעה שופטי בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ קיבלו את המלצת ההסתדרות הרפואית והאיגוד למיילדות גינקולוגיה בפסק הדין תקדימי שפורסם אתמול (יום ב') בסדרת תביעות שאוחדו בכותרת "הולדה בעוולה". בית המשפט העליון פסק כי הנחיות הוועדה להפסקת היריון ישמשו בסיס להחלטות בתי המשפט בעתיד במקרים של תביעות בנושא "הולדה בעוולה".

הר"י השתתפה בדיונים בסוגיה סבוכה זאת במעמד של ידיד בית המשפט. בין היתר התריעה על הבעייתיות שהייתה קיימת עד כה עקב היעדר קו מנחה אחיד בין הנחיות הוועדה להפסקת היריון לבין פסיקות בית המשפט. במצב זה, גם רופא שנהג על פי כל ההנחיות הרפואיות המקצועיות, היה עלול למצוא עצמו חשוף לתביעות משפטיות.

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י הגיב על פסק הדין: "אנו מברכים את בית המשפט העליון ואת כבוד השופט אליעזר ריבלין המשנה לנשיא בית המשפט, שכתב את פסק הדין, על פסיקה זאת, המתקנת עוול רב שנים.
ביטול עילת ה"חיים כעוולה" כפי שנקבע בעבר, תואם את עמדתנו". אכן אין מקום לומר "טוב מותי מחיי". אמירה כזו מובילה לגישה בלתי סובלנית כלפי יילודים הסובלים ממוגבלויות ומייחסת להם נחיתות שבגללה ראוי למנוע מראש את לידתם.

הפסיקה החדשה היא צעד ראשון, משמעותי וחשוב בדרך ליישום המלצות ועדת מצא. הר"י קוראת לממשלה לאמץ במלואן את מסקנות הוועדה ולהקים קרן פיצויים ייעודית למשפחות שנולד להן תינוק פגוע". דוברות הר"י מסרה כי בימים הקרובים צפויה לעלות להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ מאיר שטרית ואחרים להקמת קרן פיצויים שתאפשר קבלת פיצוי כספי הולם ומהיר מבלי שיהיה על ההורים לפנות לערכאות משפטיות. "הר"י תומכת בהצעת החוק ומאמינה כי חוק זה יוביל לפתרון מצוקתן הקשה של אלפי משפחות בישראל".

בפסק הדין התקדימי והחשוב נקבע כי ילדים שנולדו עם מום, לא יוכלו לתבוע את הרופאים בגין רשלנות.
הרכב השופטים המורחב בראשותו של המשנה לנשיא אליעזר ריבלין כתב בפסק הדין: "אנו מרחיבים משמעותית את עילת התביעה העומדת להורי היילוד בגין "הולדה בעוולה" באופן המאפשר ליתן להורים אלו פיצוי כספי שיכסה את הוצאות גידולו ומלוא צרכיו של היילוד, גם לאחר בגירתו ולמשך כל תוחלת חייו".

משמעות הפסיקה היא שילדים שנולדו עם מום לא יוכלו לתבוע את הרופאים שלא איתרו את המום במהלך ההיריון, חרף סדרת בדיקות שנעשו לאישה ההרה. עוד נפסק כי "ההכרה בעילה של הילד בגין "חיים בעוולה" איננה מתאפשרת על פי כללי המשפט ואף עומדת בסתירה לעקרונות יסוד שבהם עיקרון קדושת החיים, ההגנה על כבוד האדם וההכרה בזכותם של אנשים בעלי מוגבלויות לכבוד ולשוויון". עם זאת נקבע כי להורי הילדים עומדת עילת תביעה לפיצוי כספי עבור צורכי הילד הנובעים ממוגבלותו.

פסק הדין עסק בשאלה משפטית השנויה במחלוקת כבר 25 שנה. ההרכב כלל את השופטים ריבלין, הנשיאה בדימוס של בית המשפט העליון דורית בייניש, הנשיא אשר גרוניס והשופטים מרים נאור, עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן, והם קבעו פה אחד שלא ניתן עוד להכיר בעילה שהוגדרה כעילת ה"חיים בעוולה". ההסבר שנתנו השופטים לשינוי שנתקבל לעומת פסיקה קודמת הוא ש"קיימים קשיים משפטיים מהותיים, הנוגעים הן ליסוד הנזק והן ליסוד הקשר הסיבתי, המקשים על ההכרה בעילת התביעה הזו במסגרת עוולת הרשלנות. הגדרת חייו של ילד מוגבל כ'נזק', מחייבת הכרעה שיפוטית בשאלה אם יש מצבים שבהם עדיף לו לאדם שלא היה נולד כלל משנולד. זו התמודדות עם שאלות מטאפיזיות המצויות בתחומי הפילוסופיה, המוסר והדת והן אינן עניין להכרעה שיפוטית". כן הצביעו השופטים על כך שההכרה בתביעת הילד בנימוק של "חיים בעוולה" לוקה לא רק בקשיים משפטיים, אלא גם בקשיים עקרוניים וערכיים.

לפסק הדין המלא (pdf)

נושאים קשורים:  משפט,  בית המשפט העליון,  הולדה בעוולה,  האיגוד למיילדות וגינקולוגיה,  חיים בעוולה,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
ע
29.05.2012, 16:00

מפליא שלמערכת המשפט לקח 25 שנה לסלק את העוול שבפסיקה של "הולדה בעוולה"-כנראה שהיו אינטרסים כבדים של דורות של משפטנים לסוגיהם שהתפרנסו מהעניין ההזוי הזה.כבוד להר"י שנלחמה ולשופט ריבלין שהוביל את המהלך.יש להשלים את מהלך ההסדרה למשפחות הנפגעות.

דר' יהודה ברק
09.06.2012, 19:02

אכן המונח "הולדה בעוולה," הוא מושג אומלל וחבל שהיה שופט בארץ שהעלה מונח כזה על דל שפתיו. בכול מקרה שבו התבקשתי למסור חוות דעת מומחה, בעניינם של רופאים שנתבעו על הולדה בעוולה, לא היה כול דופי בהתנהלות הרופאים ובכול זאת הצד שכנגד הביא עדויות מומחים מתחומים שונים שדווקא טענו שהרופאים אשמים ועליהם להסתובב עם כדור בדולח בכיסם שמראה להם את העתיד. למשל מתי לבצע ניתוח קיסרי ומתי לא. טוב שהקרקס הזה יפסק, גם אם רופאים מומחים רבים ועורכי דין רבים, לא יהנו יותר מתזרים מזומנים.

שמחת שוטים
16.06.2012, 12:34

עם כל הכבוד - אתה לא מבדיל בין העדר רשלנות באיבחון, לבין הוכחת רשלנות כזו והשאלה מי זכאי לתבוע בגינה - שזה נושא פסה"ד, ולאהשחרור מאחריות מקצועית כפי שנתפס על ידי חלק מהרופאים.
משהוכחה רשלנות כזו - וזה כולל את הנזק שנגרם בגינה - מישהו צריך לפצות על זה. להשאיר משפחה להתמודד עם זה לבד - זה הרי לא יעלה על הדעת של אדם שפוי.
בשביל זה יש ביטוח מקצועי..

אבי רובינשטיין
14.06.2012, 18:52

רבותי הרופאים הנכבדים, אין כאן מנצחים. לא יכול להיות מצב שרופא שמעוול ונמצא כך בדין שחברת הביטוח לא תפצה את הניזוק באופן ראוי. פסק הדין של בית המשפט העליון מותיר את התביעה של היילוד הנכה כך שהוריו יתבעו. מבחינת הרופא המעוול והפיצוי אין כל הבדל.
ולכן המשמעות היא שהוריו של יילוד שנולד ברשלנות ( הולדה בעוולה) יוכלו לתבוע.

שמחת שוטים
16.06.2012, 12:30

שמחת הצוהלים על ביטול המושג "הולדה בעוולה" היא מוקדמת ומוגזמת - ואף מעוררת חשש להיתר שנתנו לעצמם חלק מהקוראים הלא מבינים, לנהוג לכאורה בחוסר זהירות מעתה ואילך.

מה שבוטל זה המונח הלא נעים לאוזן הזה- אבל נשארה תביעת הרשלנות הרגילה, והתביעה תרוכז מעתה בידי ההורים שעליהם נופל נטל הטיפול בצאצא הניזוק.
סביר להניח שהפיצוי יצטרך לכלל גם סידורים כספיים לצאצא לאחר מות הוריו או חוסר היכולת שלהם לטפל בו - אם הוא זקוק לטיפול.

להגיד שהנולד לא ניזוק מזה שהוא נולד נכה/ חולה קשה שארצנו קשת הלב כלפי החלשים והנכים- זו עצימת עיניים בפני מציאות קשה ואכזרית שאנחנו חיים בתוכה.
הילוד יוצא פה מחוסר זכויות תביעה, רק משום שהנזק נגרם לו בתקופה הטרום הולדתית שלו - ושהמשפט העברי רואה בעובר "דבר שלא בא לעולם". כשהוא בא- הוא כבר בא עם הנזק.
הרשלנות כלפיו - הרי היתה [אחרת אין על מה לדבר בכלל].

ישראל הגר
17.06.2012, 13:35

זריית חול בעיניים
ברור שמטרת הר"י היה למנוע מהרופאים לשלם פיצוי על רשלנות שגררה הולדה בעוולה.במשימה זו נחלה הר"י כשלון חרוץ ומוטב להודות בזה ולא להתחבא מאוחרי מילים יפות.ריבלין פסק"הפיצוי שישתלם מעתה לרופאים במסגרת "הולדה בעוולה", יהיה כמעט זהה לפיצוי שהיה משתלם לילד אילו הוכרה זכותו לתבוע...השינויים הם בשוליים בלבד" כלומר כל ההישג של הר"י הינו שהרופא הרשלן או מבטחו, יכתבו את הצ'ק להורי הקטין במקום לקטין.אכן, הישג אדיר.
לעיתים מוטב להודות בכשלון ולחשוב איך לתקן ולא להתחפש למנצחים.

איש שלום
18.06.2012, 12:13

יתכן