עישון

אלימות בן הזוג קשורה בסיכון גבוה יותר לעישון במהלך ההריון

חוקרות בארה"ב מצאו, כי הסיכוי של נשים שחוו אלימות מצד בן-זוגם לעשן בזמן ההריון היה גבוה פי שלושה כמעט מהסיכוי של מי שלא חוו אלימות

עישון במהלך ההריון (צילום: אילוסטרציה)

חוקרות מלשכת הבריאות לאם ולילד מאוניברסיטת מרילנד ומאוניברסיטת ג'ון הופקינס חקרו את הקשר בין אלימות בן הזוג לבין עישון האם לפני ובזמן ההיריון.

הנתונים נאספו מ-196,391 אימהות שילדו ילד חי בשנים 2008-2004 והשלימו את שאלון הסקר "מערכת פיקוח והערכת הסיכון בהריון (Pregnancy Risk Assessment Monitoring System)י כ-2 עד 9 חודשים לאחר הלידה. אלימות בן הזוג הוגדרה כפגיעה פיזית על ידי בן הזוג הנוכחי או הקודם במהלך ההיריון או בשנה שקדמה להריון. החוקרים ביצעו ניתוח נתונים תיאורי וניתוח מרובה משתנים.

בקרב בוגרות מוסד אקדמי גבוה, שיעור הנשים המעשנות שולש כאשר האשה היתה מעורבת במערכת יחסים פוגענית

בהשוואה לנשים שלא עברו התעללות פיזית, הסיכוי של נשים שחוו אלימות לעשן לפני הלידה היה גבוה פי 2.1 (44.0% לעומת 21.0%, P<0.001), והסיכוי לעשן במהלך הלידה היה גבוה פי 2.6 (29.6% לעמות 11.4%, P>0.001). שכיחות העישון הגבוהה ביותר במהלך ההיריון נרשמה בקרב נשים לבנות שאינן היספניות שחוו אלימות (42.3% מהנשים היו מעשנות) והשכיחות הנמוכה ביותר נרשמה בקרב נשים בוגרות מוסד אקדמי גבוהה, שלא חוו אלימות (2.2% מהנשים עישנו).

בקרב נשים שהינן בוגרות מוסד אקדמי גבוה, שיעור הנשים המעשנות שולש כאשר האשה היתה מעורבת במערכת יחסים פוגענית (2.2% בהשוואה ל-7.1%).

גם לאחר תקנון למשתנים מסיחים שונים, לנשים שחוו אלימות היה סיכוי גבוהה יותר, באופן מובהק סטטיסטית, לעשן במהלך ההיריון לעומת נשים שלא חוו אלימות מבן זוגן (שיעור ההסתברות המתוקננת (adjusted odds ratio)י 1.95, רווח סמך 95%, 2.12-1.80, P<0.001).

החוקרים מסכמים, כי לנשים שחוו אלימות מבן זוגן לעומת אלו שלא יש משמעותית סיכוי גבוהה יותר לעשן לפי ההיריון, ופחות סביר להניח כי הן יפסיקו במהלכו.

הקולג' האמריקאי לגינקולוגיה ורפואה מיילדותית (American College of Obstetricians and Gynecologists) וכוח המשימה האמריקאי לשירותים ציבוריים (U.S. Public Services Task Force) ממליצים על סקירה שגרתית של אלימות בן הזוג והתערבות נאותה כדי למנוע אלימות כנגד נשים, להגביר את הביטחון האישי ולשפר את הבריאות. הערכה נוספת ומכוונת של אלימות בן הזוג בקרב נשים מעשנות במהלך ההיריון יכולה להיות מועילה במיוחד.

מקור:
Cheng, D., Salimi, S., Terplan, M., & Chisolm, M. S. (2015). Intimate partner violence and maternal cigarette smoking before and during pregnancy. Obstetrics and Gynecology, 125(2), 356-362.

נושאים קשורים:  עישון,  אלימות,  הריון,  נזק לעובר,  ארה"ב,  מחקרים
תגובות