חדשות

שר הבריאות חתם על התקנות הקובעות "תקופת צינון" למפגש בין רופאים לחולים

לאחר עיכוב ממושך חתם ליצמן השבוע על התקנות, הקובעות כי ייאסר על רופא שטיפל במטופל במערכת הציבורית להמשיך בטיפול באופן פרטי במשך 6 חודשים ממועד המפגש האחרון; יישום התקנות ייעשה באופן הדרגתי; במקביל יועברו כספים לקיצור תורים לקופות ולבתי החולים

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

לאחר עיכוב של יותר משנה וחצי, חתם השבוע שר הבריאות יעקב ליצמן על תקנות "תקופת הצינון" לרופאים, הקובעות כי ייאסר על רופא שטיפל במטופל במסגרת המערכת הציבורית להמשיך בטיפול באופן פרטי במשך שישה חודשים ממועד המפגש האחרון ביניהם; כך דיווח הבוקר (ה') העיתון "דה מרקר". התקנות צפויות לקבל אישור סופי של הכנסת בשבוע הבא.

לפי הדיווח, יישום התקנות - המבצעות מהפכה של ממש ביחסים בין רופאים לחולים ובמיוחד בין מנתחים לחולים - ייעשה באופן הדרגתי. העיתון דיווח, כי תקופת הצינון תוחל בשלב הראשון רק על רופאים בקהילה. מינואר 2018 יחולו התקנות על רופאים במרפאות חוץ של בתי החולים, ובשלב מאוחר יותר הן יחולו גם על הליכים שאינם ניתוחיים - כמו הפריות, סקירת מערכות וייעוץ.

כתבת העיתון רוני-לינדר גנץ ציינה, כי התקנות החדשות מבצעות "שינוי מרחיק-לכת" במערכת הניתוחים הפרטית. היא ציטטה נתונים של משרד האוצר לפיהם כ-45% מתוך 160 אלף ניתוחים פרטיים שבוצעו באמצעות ביטוחים משלימים נעשו בטווח של שלושה חודשים ממפגש עם המנתח במערכת הציבורית.

התקנות החדשות, שפוצלו מחוק ההסדרים ונחקקו במסגרת תיקון לפקודת בריאות העם ב-2015, הן חלק מהרפורמה של משרד הבריאות לשיפור מערכת הרפואה הציבורית ולצמצום הפעילות במערכת הפרטית המשגשגת בישראל. לפי הדיווח, במקביל לאימוץ התקנות הודיע המשרד כי יוקצו 780 מיליון שקל לרפורמה לקיצור תורים ב-2017 וכי החל מהשנה הבא יוקצה לכך סכום של 880 מיליון שקל בשנה. יש לציין, כי גם העברת סכומים אלה התעכבה עד כה.

העיתון הסביר את המנגנון הסבוך לפיו יחולק הסכום לחיזוק הרפואה הציבורית: כ-550 מיליון שקל יינתנו לקופות במסגרת מבחני תמיכה שיבדקו אם הן מפחיתות ההוצאה של הביטוחים המשלימים על ניתוחים פרטיים ואת הפרמיות על ביטוחים אלה מהציבור. כ-150 מיליון שקל יינתנו לקופות לצורך תשלום לבתי חולים לקיצור תורים נוסף. 180 מיליון שקל נוספים יחולקו בין בתי החולים לצורך פיתוח תשתיות שיסייעו לקיצור תורים וזמני ההמתנה, כמו שידרוג חדרי הניתוח ומעבר לעבודה גם אחרי הצהריים.

לפי הדיווח, במשרדי האוצר והבריאות לא מודאגים מהקלות היחסית שבה ניתן לעקוף את תקופת הצינון - על ידי הפנייה הדדית של מטופלים בין רופאים הנמצאים בסוג של הסדר. "גם אם תופעה כזאת אכן תתרחש, היקף ההפניה העצמית עדיין יקטן משמעותית, במיוחד מפני שלקופות החולים ייווצר תמריץ אמיתי להסיט את הניתוחים בכיוון ההפוך - מהפרטי לציבורי", נכתב.

התקנות החדשות מצטרפות לשני סעיפים אחרים שאושרו בשנה שעברה במסגרת חוק ההסדרים ונועדו לרסן את מערכת הרפואה הפרטית: הראשון הכריח את קופות החולים ליצור "רשימות הסדר" של מנתחים העובדים אתן והשני קבע כי מנתח פרטי יקבל את שכרו מהמוסד שבו בוצע הניתוח ולא ישירות מהמטופל.

נושאים קשורים:  חדשות,  רפורמה לקיצור תורים,  "תקופת צינון",  תקנות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  רפואה ציבורית,  רפואה פרטית,  ניתוחים
תגובות
אנונימי/ת
06.07.2017, 10:52

תקנה צודקת וראויה. עכשיו תהינה הפניות בהצלבה....

אנונימי/ת
06.07.2017, 20:15

סביר להניח. לכן יש רופאים מדרגות מסוימות (למשלי מנהלי מחלקות /יחידות) שצריך פשוט לאסור עליהם לעבוד בפרטי.

07.07.2017, 10:37

עוד תקנה טהרנית שפוגעת בחירות הבסיסית של האזרח לבחור את מטפלו/ה.מתפלא איך הליכוד שהניף את דגל הליברליות משלים עם צמצום גובר של החירויות הללו.כנ"ל גם לגבי היוזמה להגביל מעבר של אנשי רפואה/סיעוד מאירגון אחד למשנהו.

אנונימי/ת
07.07.2017, 10:41

ליצ(מ)נים. הכסף שהובטח לפול טיימרים לא עבר לביה״ח מענקים למתמחים - נגמר הכסף. תקנים- הפרה בוטה חד צדדית של ההסכם. אלימות ארגונית על כל צעד ושעל. דיקטטורה ופגיעה בחופש העיסוק.
אתם צוהלים???

אנונימי/ת
07.07.2017, 10:53

מי שמאמין שהכסף יגיע - שיקום!

אנונימי/ת
07.07.2017, 11:13

החרדי והקלקלן שהשתלטו על מערכת הבריאות. מתי מישהו מהם ראה באמת חולה לנגד עיניו? כסף כסף כסף. קומבינות. העיקר הצליחו לייצר תדמית לרופאים של תאבי בצע וכו׳ הבאנו הכל על עצמינו. האגו והקנאה חילחל לכל תא ורקמה של הרופאים. רוטשטיין ומיקי שניהם אכולי אגו.
שנות ה2000 חרפת הרופאים

אנונימי/ת
07.07.2017, 15:56

מה התחדש
את מי לנתח קובעים לנו
היכן לעבוד קובעים לנו
להתפטר אסור (המטואונקולגיה הדסה)

רק לבחור את ההתמחות עדין השאירו לרופאים
ועוד מעט יהיה חסר במרדימים וגם את זה יקחו לנו
העיקר שאנו חיים בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון

אנונימי/ת
07.07.2017, 22:40

ואנחנו ממשיכים לפרנס את הטפילים האלו, ולהגן עליהם ועל צאצאיהם בשירות המילואים.

אנונימי/ת
09.07.2017, 07:25

מעניין שהעיתונות שאמורה להיות שומרת הדמוקרטיה ומגנת החלשים אינה מתייחסת לנושא.
ראשית: כל מי ששילם מאות אלפי שקלים לביטוח המשלים כדי שיוכל לקבל החזר על ניתוח אצל מנתח המקובל עליו, מקבל אפס. (לאן הלכו כספי הגביה?)
שנית: הרפואה הפרטית שסובסדה עי כספי הביטוח המשלים והביטוחים הפרטיים, עזרה דווקא לקיצור התורים בבתי החולים עבור אלה שאינם יכולים לרכוש ביטוח משלים או פרטי. כעת התורים בבתי החולים הוכפלו והגיעו לאבסורד בלתי מתקבל על הדעת. מי שיש לו כסף נפגע פחות. הוא משלם מכיסו את מלוא הסכום עבור רפואה פרטית.
שלישית: המוני העם עדיין לא קלטו שהם ממשיכים לשלם עבור ביטוח משלים בקופות החולים בלי לקבל תמורה. כשההבנה תגיע העם יפסיק לשלם עבור ביטוח משלים והקופות תקרוסנה...