מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר איאד ח'מאיסי, מנהל היחידה האנדוסקופית במכון לגסטרו במרכז הרפואי רמב"ם

את ההשראה לפיתוחים בתחום האנדוסקופיה הוא שואב מסרטי טבע, הוא מקפיד על ניהול זמן נכון ולכן גם משכים קום לעבודה ומאמין שיש לעודד רופאים בכירים לעבוד במתכונת Full Timer

ד"ר איאד ח'מאיסי, בן 47, נפרד מדי בוקר מהאישה עביר, רוקחת אחראית בשירותי בריאות כללית, ומארבעת ילדיו (בני 15, 13, 11 וארבע שנים) ועושה את דרכו מכפר כנא אל יום העבודה בחיפה. הוא מגיע מוקדם, בשעה 6:30, למכון הגסטרו במרכז הרפואי רמב"ם ועל כוס קפה הוא עובר על הדרמות המחלקתיות שהיו בלילה, מנקה את תיבות הדואר ומתחיל לסדר את הפעילות היומית לפי הדחיפות.

ברמב"ם הוא מרגיש בבית. לאחר שסיים את לימודי הרפואה בפקולטה באוניברסיטת תל אביב, עשה את שנת הסטאז' ואת שתי ההתמחויות שלו, ברפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה, במרכז החיפאי. שם גם פגש את מי שהוא מכנה ה"מאסטר שלי", פרופ' ג'ירלד ברוק, עליו הוא אומר: "מדובר בפנימאי ידען, אנושי ומורה למופת. פרופ' ברוק, לשעבר מנהל מחלקה פנימית ברמב"ם, כמוהו כספר מהלך, בעל ידע אנציקלופדי בתחומים רבים ואחד המורים שהחכמתי מהם יותר לאחר כל מפגש. הוא התייחס לצוות בכבוד רב והקדיש זמן ארוך לשיחות עם החולים ובני משפחותיהם. הוא בהחלט מהווה עבורי דוגמה ומופת".

כמנהל היחידה האנדוסקופית ברמב"ם ד"ר ח'מאיסי מוצא עניין רב בפיתוח טכנולוגי של ציוד ומכשור אנדוסקופי. פיתוח אחד מסוים קרם עור וגידים כאשר חיפש פתרון למגבלה שבה נתקל לאחר שנפצע והתקשה לבצע בדיקה מסוימת.

"במהלך טיול משפחתי", מספר ד"ר ח'מאיסי, "נפלתי ונפגעתי באגודל יד ימין. החבלה הפריעה לי מאוד לבצע בדיקת EUS-FNA (ביופסיה מודרכת אולטרסאונד אנדוסקופי). אז עלה בראשי הרעיון לפתח מחט ביופסיה משופרת. יחד עם יחידת הפיתוח של רמב"ם וחממת Trendlines labs, רשמנו את הפטנט והקמנו חברת הזנק (Limaca medical) לפיתוח המכשיר. תהליך הפיתוח הסתיים בהצלחה ואנחנו עומדים לקראת הניסויים הקליניים בבני אדם".

פיתוח נוסף שלקח בו חלק הוא של מרחיב אנדוסקופי אוניברסלי. "כיום אנו משתמשים בסוגים רבים של מרחיבים בגדלים שונים. הדבר מסרבל ומאריך את הפעולות. הרעיון היה לפתח מכשיר הרחבה אחד שיתאים לכל סוגי ההיצרויות במערכת העיכול. הרעיון זכה במלגת מימון מטעם רמב"ם ובשיתוף עם חברת Singer instruments התחלנו לאחרונה בהליך הפיתוח ואף בנינו אבטיפוס ראשוני.

ד"ר ח'מאיסי היה מעורב גם בפיתוח שיטה למדידת תכונות ראולוגיות (צמיגות) של נוזל שנשאב מציסטות בלבלב על ידי בדיקת EUS-FNA. "המטרה היא להבדיל בין סוגי הציסטות בלבלב. השיטה נוסתה ונמצאה כמוצלחת מאוד. יחד עם פרופ' אייל זוסמן מהמחלקה להנדסת מכונות בטכניון רשמנו פטנט ואנו ממשיכים בתהליך הטמעת השיטה לנוזלים אחרים בגוף", הוא מספר.

את ההשראה לכמה מהפיתוחים, הוא מגלה, הוא שואב לעתים מצפייה בסרטי תעודה וטבע. "אני מתעניין בעיקר בדרכים שהטבע פותר בהם בעיות. דרכים אלו נותנות השראה לפתרונות של אתגרים בתחומים אחרים. הדרך שבה חרק מסוים מגלה את הטרף המוסתר בתוך גזע עץ באמצעות ניקוש ספציפי נתנה את הרעיון לשימוש באולטראסאונד לדיקור מדויק של תהליכים פתולוגיים. שיבולת חיטה שנודדת בשרוול כנגד כוח הכבידה העלה מחשבות על קיבוע סטנטים במערכת העיכול ומניעת נדידתם והובילה לפיתוח של עוד כלי חשוב שנמצא בשלב המודל הראשוני והוא תומכן של מערכת העיכול. כיום מרבית הסטנטים נודדים ממקומם והרעיון הוא לפתח סטנט שלא יעבור נדידה לאחר התקנתו. בנינו מודל ראשוני שנמצא לקראת ניסויים בבעלי חיים".

מדוע בחרת בתחום הגסטרואנטרולוגיה?

"גסטרואנטרולוגיה כולל עיסוק ברפואה הפנימית - מלכת הרפואה, וגם עיסוק באנדוסקופיה שהיא מקצוע טכני עם הרבה טכנולוגיה מתקדמת. שילוב זה מאפשר לגסטרואנטרולוג גם לאבחן וגם לטפל במצבים רבים. החשיפה לטכנולוגיה המתקדמת מעניקה הזדמנות לרופא לנסות להכניס שיפורים למכשור הקיים".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים?

"אחד היתרונות של הטיפולים האנדוסקופיים הוא שבמקרים רבים השיפור מורגש מיד בתום הפעולה. המקרה לדוגמה הוא של חולה בן 92 שסבל מקושי בבליעה ולא היה מסוגל לאכול מזון מוצק במשך יותר מ-20 שנה בגלל מחלה שגורמת להיצרות שפירה בוושט. כשעה לאחר הטיפול האנדוסקופי בהרחבה, החולה הקשיש הצליח לבלוע אוכל מוצק ללא כל בעיה. השיפור באיכות החיים שלו היה כה משמעותי עד שהוא הזמין את כל המחלקה לארוחה בביתו".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"להתחיל מוקדם, לדאוג לחלוקת זמן אופטימלית. אני מגיע לבית חולים כשעה וחצי לפני שהעבודה הרוטינית מתחילה. זה נותן לי זמן לסגור דברים מיום קודם ולתכנן את הפעילות של אותו יום. לגבי טובת החולה -  Primum non nocere. לפני שאני מאשר פעולה אנדוסקופית, אני חושב על הנזק האפשרי העלול להיגרם והאם הוא מוצדק מול התועלת הרצויה".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"הייתי פועל למען עידוד עבודת רופאים במתכונת Full Timer. כמעט כל הרופאים הבכירים, עובדי בתי החולים, רצים אחרי העבודה למרפאות הפרטיות. עבודה במתכונת Full Timer נותנת לרופא אפשרות להשקיע יותר בעבודה ובמחקר בבית החולים ובאותו זמן שומרת את זכותו להגדיל את הכנסתו הכספית".

נושאים קשורים:  ד"ר איאד ח'מאיסי,  היחידה האנדוסקופית במכון לגסטרואנטרולוגיה ברמב"ם,  רמב"ם,  פיתוח מכשור אנדוסקופי,  מגזין,  מתכונת Full Timer
תגובות
24.08.2018, 09:45

גאווה וכבוד
ראוי לשבח, מקוה שהרבה מהרופאים הצעירים יקבלו השראה

אנונימי/ת
24.08.2018, 10:37

איש מקסים!

אנונימי/ת
24.08.2018, 12:59

כרופא פנימי ותיק מאד לא כ"כ הבנתי על אלו "דרמות מחלקתיות שהיו בלילה" עובר הרופא המכובד הנ"ל.
במשך עשרות השנים כפנימאי מעולם לא ניתקלתי ברופא ממחלקת הגסטרו שלנו שמגיע למחלקה פנימית בבקר לבקר חולים.
אנדוסקופיסט הפך למקצוע דיי טכני כאשר בחלק גדול מהמקרים הרופא מבצע הפעילות פוגש לראשונה את המטופל בבקר ביצוע הפרוצדורה ובקושי רואה אותו אח"כ.(אז כדאי לשמור על פרופורציות)

צודק!
סאאידה

24.08.2018, 23:09

כבוד גדול לדר חמאיסה .
רק הצלחה מאחלים לך עוד ועוד

אנונימי/ת
24.08.2018, 23:37

אין ספק, רמב״ם אלוף ביחצון רופאיו והצגתם כפלאי עולם מהלכים

27.08.2018, 15:18

מעורר השראה...
ותגובה לרופא הפנימאי- עיקר הדרמות מופיעות במחלקות הכיררורגיות..

06.10.2018, 12:39

שלום

שמחתי להכיר אדם ורופא , הראוי להערכה

והלוואי שיהווה דוגמה לרבים.

לא מובנות לי ההערות השונות , לא לכבוד

הכותבים , ולא לכבוד המקצוע .

רופא משפחה

21.07.2019, 22:30

יש לאומר לשבחו של פרופיסור איאד שהוא אדם ורופא משכמו ומעלה .
פרופיסור איאד איש נינוח ומקצועי רגוע ושקט איש של עשייה ולא פטפטן ורברבן מעשיו לפניו שמעידים על מקצועיותו .לצערי דעתי זו מנסיוני רב השנים כמטופל שנמצא במעקב אצלו בקריה הרפואית רמב"ם
והחשוב מכל יחסו הלא מתנשא והמכובד לציבור לחולים .
רב תודות דר איאד מאחל לך לכל הצוות רק בריאות והנאה בחיים .
אגבאריה ריאד