חדשות

עצומת הרופאים לנתניהו: "הקמת אסדות הגז בקרבת החוף היא בכייה לדורות"

בעצומה מתייחסים הרופאים למיקום אסדת הטיפול במאגר הגז "לוויתן" בקרבת חוף דור ומזהירים: מדובר בסכנה בריאותית ואף בסכנת חיים לתושבי המדינה

אסדת הגז תמר ליד חופי אשקלון. צילום: משה שי, פלאש 90

קבוצה של 120 רופאים ורופאות מכל הארץ וכמעט מכל המקצועות הרפואיים שיגרה אתמול (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו עצומה שבה הם מזהירים מפני הסכנות הבריאותיות, עד כדי סכנת חיים, עקב הקמת האסדות לטיפול בגז בקרבת החוף.

בעצומה מתייחסים הרופאים להשלכות שבמיקום אסדת הטיפול במאגר הגז "לוויתן" בקרבת חוף דור. הם מזהירים שמהלך כזה יש בו סכנה בריאותית ואף סכנת חיים לתושבי המדינה.

וכך נאמר בעצומה: "אנו קבוצה של רופאים ומומחים המייצגים את אזרחי ישראל, פונים אליך מתוך אהבת המדינה ומתוך רצון לעשות הבדל בבריאותנו, באיכות חיינו ובחוסנה של המדינה ואזרחיה לדורות הבאים. הקמת אסדות בקרבת החוף מהווה סכנה בריאותית וסכנת חיים. אלה מתקנים פטרוכימיים מסוכנים וחסרי תקדים בגודלם.

"כמות הרעלים שנפלטים וייפלטו ממתקנים אלה לאורך השנים הבאות - לאוויר, למי הים ולחופים בפעילות שוטפת, בתקלות ובאירועים בטחוניים - היא ללא השוואה לשום דבר אחר שהכרנו כאן. הקמת אסדות גז בקרבת החוף תהיה בכייה לדורות".

בעצומה לראש הממשלה הציגו הרופאים שלוש בקשות עיקריות: לפעול להרחקת אסדות הגז, ובהן לוויתן הנמצאת היום בתהליך הקמה, מחופי ישראל אל פי באר הקידוח של הגז בשיטה של אסדה צפה (FPSO), הנחשבת לטכנולוגיה המתקדמת והבטוחה ביותר בימינו; למנוע טיפול בגז ותוצריו בתחומי הים והיבשה של ישראל, עבור גז המיועד לייצוא. "מדובר בטיפול עתיר רעלים באוויר, בים וביבשה ונכון הוא שהמדינה הקונה מאיתנו תטפל בגז ובזיקוק הדלקים שלה בתחומה". דרישה נוספת היא לעגן בחקיקה את נושא הרחקת האסדות אל פי באר הקידוח בעומק הים, ומניעת טיפול בגז ובתוצריו המיועדים לייצוא בתחומי ישראל.

"אנו מבקשים ממך, נאמר עוד בפנייה לראש הממשלה, "להזמין דו"ח בריאותי מקיף ועדכני באמצעות גורמים שאינם תלויים ביזם (נובל, דלק והשותפים למיזם) ואינם תלויים בבעלי עניין (בז"ן), ובאופן שבו נתוני הדו"ח יהיו גלויים במלואם לציבור".

בהמשך העצומה כתבו עוד הרופאים: "אנו מוצאים את עצמנו נאבקים במודלים של פיזור אוויר ומים, בחיפוש תקינה לזיהומי אוויר, ים ויבשה שאין להם תקדים לא בישראל ולא בעולם. בגיוס כספים מאזרחים של סכומי עתק כדי להוכיח מה שהמדינה יכולה לקבל בהנחיה מושכלת ממך.

"אנו מכירים את הסטטיסטיקה של תקלות שפך, דליפות, טעויות אנוש, תאונות, פיצוצים שקורים מעת לעת בעולם, וברור לנו שתקלות במתקנים שכאלה לאורך שנים הן בלתי נמנעות וקטלניות ביותר. ספציפית, יש תיעוד על תקלות רבות של חברת נובל אנרג'י בתפעול אסדות.

"ברור לנו שרצועת החוף, הנתונה למשטר רוחות הפונה אל חופי המדינה ולמשטר זרמי מים משתנה, תספוג לאורך שנים נזקים בלתי הפיכים לבריאות התושבים וייגרמו מקרי מוות.

"מדינת ישראל קטנה וצפופה במישור החוף והתרבות שלנו היא תרבות של חופים וים. אל לנו לסכן את הטוב שבמדינה בעת שניתן להסדיר את צורכי הביטחון האנרגטי והכלכלי שלה, באסדות צפות".

פרופ' רפי קרסו, בין החותמים על העצומה, אמר: "אנו עומדים בפני סכנה אקולוגית ובריאותית חמורה. אני מאמין, על סמך הנתונים, שהזיהום יגרום לכך שיהיו יותר מקרי סרטן. הרחקת האסדה היא דבר שאולי יעלה יותר כסף, אבל יבטיח בריאות. אל תגידו מאוחר יותר שלא אמרנו לכם".

יוני ספיר מארגון "שומרי הבית", שמנהל את המאבק בנושא הזה, הוסיף: "ככל שהמאבק מתגבר ותופס תאוצה, אנחנו מקבלים חיזוקים ממומחים בעלי שם, גורמים ממשלתיים, ארגונים ירוקים, ועכשיו גם מקהילת הרופאים המובילה בישראל.

"אין ספק שחובה על מדינת ישראל לשקול בשנית את מתווה הגז. אנו קוראים לממשלה, לראש הממשלה ולשר האנרגיה לפעול באחריות, לעצור את מתווה הפיתוח הנוכחי שיסכן את כלל אזרחי ישראל, ולהעלות לדיון את החלופה של טיפול מלא מעל באר הקידוח, ויפה שעה אחת קודם.

"אנו בטוחים שהם לא רוצים להיות חתומים על האסון הבא בישראל. אנחנו מצידנו נמשיך ביתר שאת להילחם נגד המתווה הקיים בכל המישורים העומדים לרשותנו – הציבורי והמשפטי. אסדה בחוף דור – לא תקום!".

הבהרה: פרופ' פול פרום לא חתם על העצומה. שמו הופיע בטעות ברשימה שהועברה אלינו כמי שחתם עליה ולא כך הדבר. 

נושאים קשורים:  עצומה,  אסדות גז,  חוף דור,  מאגר הגז לווייתן,  חדשות,  סכנה בריאותית
תגובות
אנונימי/ת
27.08.2018, 20:14

אני מכיר חלק מהחותמים ובכל הכבוד למעמדם כרופאים, ואני מטיל ספק שיש להם מושג ״ירוק״ (אלא מה?) בנושא שינוע גז, שלא במערכת העיכול.

אנונימי/ת
27.08.2018, 21:35

כמה שילמו לך לפרסם את התגובה? כל הכבוד לרופאים במאבק! אסדה בקרב החוף היא אסון.

אנונימי/ת
31.08.2018, 19:11

"הגז הטבעי אומנם משווק לציבור כ"אנרגיה ירוקה", אך בעת הפקתו נפלטים לאוויר ולים תוצרי לוואי רעילים ביותר. מדובר במסרטנים ובגורמי מחלה נוספים, כגון בנזן - מסרטן ודאי; קדמיום - הפוגע בכליות ובמערכת הרבייה; ועופרת - הפוגעת במערכת העצבים ובתפקוד השכלי, בעיקר בקרב ילדים. לדברי המוחים, אסדת לווייתן אמורה לפלוט לים כ-800 קוב מים רעילים בכל יממה. כלומר, כ-300 אלף קוב בשנה. לזיהום הצפוי מהתפעול השגרתי נוסף חשש מהותי מפני תרחישי אימה כתוצאה מתקלה, טרור או עימות צבאי." - מתוך מגזין גלובס

27.08.2018, 21:37

כמו המגיב האנונימי גם אני מכיר חלק מהחותמים. לדעתי הם נסחפים בדעת הקהל באיזור מגוריהם. חוות הדעת אינה נוגעת לתחום המומחיות שלהם. אין להם בדל הוכחה לטיעונים. מרבית הסיכונים הנטענים קשורים לתעשיית הדלק ואינם רלבנטיים לגז. אני עדיין מצפה לקרוא וחוט עבודה רצינית אחת התומכת במאבק שעיקרו פוליטי ולא מבוסס!!

אנונימי/ת
27.08.2018, 22:52

תביאו מאמרים שתומכים בטיעוני הסכנות הצפויות.
לא דיבורים, לא השערות, לא הגיגים.
מאמרים עם עובדות מוצקות.
גם לי נראה, כמו למגיב נתן כהן, כי מרבית חותמי העצומה, לא היו חותמים עליה, אילו היתה החלטה זו מתקבלת על ידי ראש ממשלה מהמחנ״צ, לדוגמה.

אנונימי/ת
31.08.2018, 18:29

יש המון מאמרים, ועדות, מחקרים ועוד שנעשו בנושא ומזהירים. מדענים בעלי שם עולמי שהגיעו מחו"ל לחקור את הנושא ולתת את דעתם- כולם פה אחד מזהירים מפני האסון הזה וממליצים לממשלת ישראל עצור ולעשות חישוב מחדש.
רק שאת הכנסים, המחקרים והמאמרים בנושא הזה משום מה לא מפרסמים!
אם באמת אתם מעוניינים לדעת את האמת אני מזמינה אתכם לחקור לעומק ולבדוק לפני שאתם "נסחפים בדעת הקהל" של המדיה שבוחרת מה להציג, המסתירה מידע חשוב וקריטי לתושבי המדינה שלה. הרופאים נאלצו להשתמש בתארים שלהם בכדי לגייס קצת אור זרקורים, כי לצערנו לאחרים, אלו הקשורים בתחומים האלו לא נותנים במה או לא מקשיבים להם. כל הכבוד לרופאים, שגם מבינים לפחות בתחום הידע שלהם - ומזהירים אותנו מפני עלייה חדה ומשמעותית במקרי מחלות הסרטן והריאות ברחבי המדינה- לא רק באזורים הקרובים לחופים! חלקיקי הזיהום צפויים להתפזר לכל רחבי המדינה ולהשפיע על אלפי אנשים, כולל המשפחות שלכם - כן אלו שכותבים את התגובות ולא בודקים מספיק את הפרטים!
זה לא רק לוותר על ללכת לבלות עם המשפחה בים, דבר שכנראה כבר לא יהיה בגדר אפשרי. אלא זה יגיע לכל בית ובית לא יהיה ניתן לברוח מזה.
תבדקו את הפרטים.

אנונימי/ת
31.08.2018, 19:02

מחפשים מאמרים? מחקרים? היכנסו לדף הבית של "שומרי הבית"
https://homelandguards.org/
ותראו בין היתר את התגובה של ריצ'רד שטיינר- מומחה בינלאומי לאסדות,
יועץ שנשלח ע"י האו"ם לכל תקלת שפך מאסדות, החל מהים הצפוני ועד ניגריה דרך מפרץ מקסיקו, והוא אחד מאלה שמזהירים אותנו מפני האסון!!!

אנונימי/ת
27.08.2018, 23:15

אז כלא נוח להר"י, אסור לרפי קרסו להשתמש בתואר פרופסור (שקיבל מהחוג לפסיכולוגיה). אבל כשזה כן נוח, פתאום הוא הופך ל-"פרופ' רפי קרסו, בין החותמים על העצומה".

08.09.2018, 12:46

אני מופיע ברשימה אך לא חתמתי. יש לפחות עוד רופא אחת ברשימה שגם לא חתם.