חדשות

"השעון של אפל לניטור לב הוא המכשיר הקרדיאלי הגרוע ביותר מאז ומעולם"

ביקורת קשה על השעון החכם שהשיקה חברת אפל החודש בתמיכה ובהשתתפות נשיא איגוד הלב האמריקאי, שהגדירו "משנה כללי משחק"

נשיא איגוד הלב האמריקאי בהשקת השעון החכם של Apple

ביקורת קשה ביותר על השעון הלביש החדש עם מד האק"ג - "אפל סדרה 4", שהושק החודש, פורסמה בשבוע שעבר בבלוג של קרדיולוג אמריקאי בכיר וידוע בארה"ב, ד"ר מילטון פאקר, המקפיד להצהיר בכל פוסט שהוא מעלה כי שימש כיועץ לחברות תרופות רבות ומפרט את שמותיהן.

תחת הכותרת "המכשיר הקרדיאלי אולי הגרוע ביותר מאז ומעולם", מותח ד"ר פאקר ביקורת חריפה ביותר על השעון החכם של "אפל" שזכה לכותרות נלהבות בתקשורת הכללית: "גבות רבות הורמו כאשר 'אפל' השיקה את השעון שלה המכיל רכיב לניטור לב (הצגת תוצאות אק"ג על המסך הקטן) שקיבל את אישור ה-FDA וטענה כי מדובר בלא פחות מ'משנה כללי משחק' (game changer)", כתב ד"ר פאקר.

במאמרו הביע ד"ר פאקר פליאה על כך שנשיא איגוד הלב האמריקאי רב היוקרה, AHA, ד"ר אייבור בנג'מין, "דיבר בעת ההשקה בהתלהבות ובחיוב על ההשלכות כבדות המשקל שיש לשעון עם הרכיב החדש, ובכך למעשה שימש כמקדם שיווק שלו. בדרך כלל", הדגיש ד"ר פאקר, "כאשר לשוק מגיעה תרופה חדשה, מדהימה ביעילותה, ממש מופלאה, נמנע ה-AHA מלהגיב עליה. זאת משום שהארגון נהנה מתרומות נדיבות מתעשיית התרופות והמכשור הרפואי ולכן אך טבעי הדבר שאיננו רוצה שהציבור יחשוב שהצהרה כלשהי מצידו תיחשב כמושפעת מהמעורבות הכספית הזאת".

ד"ר פאקר מצטט מתוך מאמר שפורסם באתר ה-ealthNewsReview.org  המיועד לקהילה הרפואית בארה"ב ובו דווח כי הנתונים התומכים בשימוש בשעון מבוססים על ניסוי שנעשה רק על 588 בני אדם, אלא שהפרטים המלאים לגבי הניסוי לא נמסרו בהשקה. כעת מתברר כי למחצית מאותם אנשים שנטלו חלק בניסוי יש או היה פרפור פרוזדורים קבוע. נמסר כי השעון זיהה ירידה בקצב הלב ב-98% מהזמן אצל אותה קבוצה.

יש גם "כמה דיווחים על מקרים אנקדוטליים", כתב ד"ר פאקר על אנשים שבעקבות לבישת השעון "נעשו מודעים לאבחון  קרדיאלי. אולם סיפורים אלה לא מתארים 'אירועים מצילי חיים' ולבטח אינם מאוזנים עם דיווחים שלא נמסרו בהשקה לגבי אזהרות-שווא (False Alarms) שבעקבותיהן הם מיהרו להגיע לביקורים מיותרים לחלוטין אצל הרופאים שלהם או לבקש ואף לקבל טיפולים שאינם נדרשים.

"ד"ר בנג'מין", כתב ד"ר פאקר, "כנראה צודק. השעון יכול להיחשב כ'משנה כללי משחק' אבל לא בדרך הטובה והנכונה. הוא עלול לגרום לחרדה מיותרת ואז מדובר ביתרונות מינימליים מאוד שלו. הוא עלול להביא אנשים לסיכונים מיותרים ולהטיל מעמסה חסרת תכלית על מערכת הבריאות ובכך ייגרם נזק למטופלים. אינני מרגיש בנוח עם עמדת ד"ר בנג'מין", ציין ד"ר פאקר.

"גם אם השעון היה מושלם מבחינת זיהוי מלא ומדויק של פרפור פרוזדורים באוכלוסיה הכללית, לא ברור כיצד ובמה מידע זה מביא תועלת. אין כיום המלצה לביצוע סקר באוכלוסיי לגבי איתור בעיה זאת לשם התערבות טיפולית (מונעת) בהפרעות קצב anticoagulation. מעט מאוד מטופלים יקבלו טיפולים שיש בהם יותר סיכון מתועלת על סמך דרך האבחון החדשה של הפרעות" (כלומר, על סמך השעון).

עוד מוסיף פאקר: "ויש גם שאלה האם יש בכלל חשיבות קלינית לשעון? איזה יתרון יש למעט מאוד אנשים עם פרפור פרוזדורים, שאולי לא ידעו קודם לכן על ה-arrythmia שלהם, כאשר המידע הזה יגיע משעון שיענדו. מהי המשמעות של מידע כזה על הפרעות קצב שמקורו בשעון כזה? האם אנשים בכלל צריכים לקבל טיפול בעקבות זאת? לאיש אין תשובה משכנעת על כך. גם כאשר יש אזהרות שווא חיוביות בשיעור נמוך, יש כאן עניין בעייתי מבחינת המערכת המספקת שירותי רפואה ושבעקבות זאת תוטל עליה ועל משאביה שאינם מרובים מעמסה ולחץ איום ונורא", מסכם פאקר את הביקורת שלו.

נושאים קשורים:  חברת אפל,  apple,  ד"ר מילטון פאקר,  "אפל סדרה 4",  שעון חכם,  מד אק"ג,  ניטור לב,  הפרעות קצב,  פרפור פרוזדורים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.10.2018, 08:02

סוף סוף יש למשהו ביצים להגיד את זה.
כל אחד שיעשה מה שהוא טוב בו הרופאים יפענחו אקג ואפל תגנוב לאנשים כסף.