חדשות

ה-FDA עומדת להטיל איסורים מחמירים יותר על מכירת סיגריות אלקטרוניות

ב-FDA צפויים להודיע על איסור מוחלט של מכירת סיגריות אלקטרוניות עם טעמים בעשרות אלפי חנויות הנוחות ותחנות דלק בכל רחבי ארה"ב

שימוש בסיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
שימוש בסיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

ה-FDA מודאגת מאוד מהגידול העצום בשימוש בסיגריות-אידוי בקרב קטינים בארה"ב עומדת להטיל השבוע איסורים מחמירים במיוחד על מכירת סיגריות אלקטרוניות ברחבי ארה"ב. לצעדים אלה תהיה קרוב לוודאי השפעה על תעשיה שמימדיה גדלו בשנים האחרונות במהירות שלא היתה דוגמתה, מבלי שגורמי הממשל חזו אותה ופיקחו עליה.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח בסוף השבוע כי ראש ה-FDA, ד"ר סקוט גוטליב, צפוי להודיע על איסור מוחלט של מכירת סיגריות אלקטרוניות עם טעמים שונים בעשרות אלפי חנויות הנוחות ותחנות דלק בכל רחבי ארה"ב. כמו כן תחייב במכירות מקוונות הצגת תעודות בדבר הגיל של הקונים. האיסור יחול בשלב זה על כל סוגי הסיגריות האלקטרוניות, למעט אלו שמכילות מנטול.

ד"ר גוטליב גם מציע לבחון הטלת איסור על מכירת סיגריות רגילות בטעם מנטול. בשבועות האחרונים אוספת רשות המזון והתרופות תגובות מהציבור להצעה להטיל איסור מסוג זה. מומחי בריאות הציבור בארה"ב סבורים שהאיסור יתרום לצמצום בשיעור המעשנים, אבל תעשיית הסיגריות צפויה ללא כל ספק להתנגד לו, למתוח עליו ביקורת שתלך ותחריף ולטעון שהאיסורים המוצעים "אגרסיביים יותר מדי". מנגד גופים ציבוריים העוסקים בתחום בריאות הציבור וביניהם חברי קונגרס דמוקרטיים צפויים לטעון שהמהלכים הללו "חלשים מדי מכדי לבלום את השימוש בסיגריות".

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

נתונים עדכניים ועם זאת מוגדרים כראשוניים שבידי ה-FDA מראים כי השימוש בסיגריות אידוי (אלקטרוניות) נסק ב-77% בקרב תלמידי בתי ספר תיכוניים ובכמעט 50% בקרב תלמידים בחטיבות ביניים (!) רק ב-2018. פירוש הדבר הוא שמעל 3.5 מיליון ילדים ובני נוער מעשנים סיגריות אלקטרוניות עם מכלי ניקוטין, יותר ממיליון מעל מספרם אשתקד.

כדאי לציין שד"ר גוטליב עבד בעבר בהנהלת חברה מצפון קרוליינה שעסקה בייצור ובשיווק סיגריות אידוי ונחשב לידידה ובן בריתה הנאמן של תעשיית הסיגריות האלקטרוניות. מיד לאחר שמונה לראש ה-FDA דאג לדחות הפעלת תקנות נגד מכירת סיגריות אלקטרוניות וטען כי מבחינתו, בעדיפות עליונה, "לדאוג להגן על ילדים ובני נוער מפני מחלות הקשורות בעישון סיגריות קונבנציונליות (טבק לבעירה). אולם, רוב מוצרי הסיגריות האלקטרוניות מכילים טעמים ומחקרים הראו כי הטעמים הם מה שמושכים את הצעירים להשתמש בהן.

אלא שעתה הבינו ראשי ה-FDA כי הדור החדש של המעשנים נעשה מכור לניקוטין "ואסור לנו להתיר זאת", התבטא ד"ר גוטליב לאחרונה. מחקרים הראו כי התמכרות לניקוטין המצוי במכלי הסיגריות האלקטרוניות מובילה לשימוש מאוחר יותר בסיגריות רגילות.

בשלב זה עדיין אין נתונים מבוססי-מחקרים על ההשלכות הבריאותיות השליליות שיש לעישון סיגריות אידוי. ראשי תעשיית הסיגריות האלקטרוניות טוענים כי  מוצרים אלה דווקא "מסייעים למעשנים הבגירים להיגמל מצריכת סיגריות רגילות שהם הרבה יותר מסוכנות לבריאות". הם הזהירו כי כל מהלך שיקשה על בגירים לרכוש סיגריות אלקטרוניות יזיק.

שיעור המעשנים הבגירים בארה"ב ירד בשנה האחרונה לרמה הנמוכה ביותר שלו – 14% ויש סימנים לכך שמגמת הירידה תימשך. שנת השיא בצריכת סיגריות היתה 1965. יחד עם זאת, סיגריות סומנו כגורם למותם של 480 אלף אמריקאים מדי שנה.

האיסור על סיגריות אלקטרוניות שמתכנן ה-FDA לא יחול על מכירתן בחנויות טבק משום שהוא מעריך כי המוכרים דורשים תעודה מזהה מכל רוכש כדי לברר את גילו. החוק הפדרלי אוסר מכירת סיגריות רגילות ומוצרי טבק לבני 18 ומטה ובכמה ממדינות ארה"ב גיל הסף גבוה יותר.

ד"ר גוטליב צפוי להודיע, מסר העיתון, כי יוטלו איסורים והגבלות נוספות על סיגריות אלקטרוניות אם השימוש בהן בידי בני נוער לא יפחת. במקביל פתח ה-FDA בחקירה כדי לברר אם קיים שוק קמעונאי מקביל, לא חוקי, של מכירת סיגריות אלקטרוניות שבו מופרים איסורים ומגבלות קודמות שהוטלו בנושא הזה.

"וושינגטון פוסט" ציין בדיווחו כי סיגריות ה-JUUL, שהחלה להימכר בארה"ב ב-2015, "היא האשמה המרכזית בגידול בשימוש בסיגריות אידוי אלקטרוניות בקרב בני נוער. למכלים שלה הוסיפו היצרנית טעמים כמו מנגו, מלפפון ואחרים שמושכים את המשתמשים והם גם מכילים שיעורים גבוהים של ניקוטין בהשוואה לכמות הנמצאת בחפיסת סיגריות רגילה".

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  ה-FDA,  ניקוטין,  Juul,  חדשות,  מאבק בעישון,  התמכרות לניקוטין
תגובות