חדשות

כ-80% מהחלפות הברך וכ-60% מהחלפות הירך מחזיקות מעמד 25 שנה

על פי דו"ח שהתפרסם אמש ב"לנסט", משך הזמן שבו השתלים המלאכותיים בניתוחי החלפות מפרק אלה מחזיקים מעמד הוא ארוך הרבה יותר מכפי שהעריכו עד כה

החלפת מפרק ברך. אילוסטרציה

כ-80% מהחלפות הברך (Total knee replacements) וכ-60% מהחלפות הירך מחזיקות מעמד 25 שנה וייתכן שאף יותר - כך עולה ממחקר נרחב שנעשה באוניברסיטת בריסטול בבריטניה ופורסם אתמול (שבת) ב-The Lancet.

החוקרים הדגישו כי הממצאים מבהירים כי משך הזמן הוא ארוך הרבה יותר מכפי שהעריכו עד כה – ויש לכך כדי לסייע לרופאים וגם למטופליהם בעת קבלת ההחלטה מתי לבצע את הניתוח. עד היום, צוין בדו"ח המחקר, היו בידי הרופאים מעט מאוד נתונים לגבי אורכה של התקופה שבה הברכיים ומפרקי הירך החדשים מחזיקים מעמד, בהצלחה.

שני סוגי ניתוחים אלה הם מהיותר שכיחים באורתופדיה אלא שרופאים רבים, לעתים קרובות, מתקשים לתת תשובה לשאלה שמציגים מועמדים לפרוצדורה זאת: "כמה זמן השתלים המלאכותיים יחזיקו מעמד?". באנגליה ובוולס למשל, בוצעו ב-2017 כמעט 200 אלף ניתוחים מהסוג הזה כאשר רובם נעשו בבני 80-60 שנה.

ד"ר ג'ונתן אוואנס שהוביל את המחקר, אמר ל-BBC: "נוכח השיפור בטכנולוגיה ובטכניקה הניתוחית, אנחנו מצפים שהחלפות הברך ומפרק הירך הנעשות כיום יחזיקו מעמד יותר זמן. מאחר שאוכלוסיית הקשישים גדלה וגם תוחלת החיים עולה, יש לעניין הזה חשיבות רבה".

על פי נתוני דו"ח המחקר, 89% מניתוחי החלפת מפרק בברך החזיקו מעמד 15 שנה, 70% - 20 שנה ו-58% - 25 שנה. החלפת ברך מלאה: 93% החזיקו מעמד 15 שנה, 90% - 20 שנה, 70% - 25 שנה. החלפת ברך חלקית: 77% החזיקו מעמד 15 שנה, 72% - 20 שנה, 70% - 25 שנה.

עורכי המחקר ניתחו רשומות משש מדינות שבהן קיימים נתונים לפחות 15 שנה – אוסטרליה, פינלנד, דנמרק, ניו זילנד, נורווגיה ושוודיה.

לא הוכללו נתונים מבריטניה כיוון שהרשומות הרפואיות לעניין ניתוחים אלה "עדיין לא מכסים תקופה כה ממושכת. עם זאת הבאנו בחשבון גם ממצאים ממחקרים בהיקפים קטנים שנעשו בקרב מנותחים בבריטניה", ציינו מחברי דו"ח המחקר. על פי נתוני שירות הבריאות הממלכתי הבריטי, NHS, כ-95% מהחלפות הירך מחזיקים קרוב לוודאי מעמד עשר שנים, "או לפחות 15 שנה", וזו גם התחזית שמנתחים נותנים לפני ביצוע הפרוצדורה.

על פי הדו"ח, כאשר החלפת מפרק ירך או ברך נכשלות, נראה שהסיבה היא דלקת או זיהום, שחיקה ובאופן נדיר יותר – שבר, אלא שניתוח חוזר, לרוב, נכשל אף הוא.

מסיבה זאת מעריכים המנתחים הבריטים כי שתלים משופרים, שיאפשרו שיעורים טובים יותר של הישרדות, יביאו לביצוע פחות ניתוחים חוזרים. ואמנם נעשים כיום מאמצים להבטיח ששיעורי ההצלחות של ניתוחים אלה באשר לאורך החיים של השתלים יהיו גבוהים יותר.

הניתוחים הללו מבוצעים בדרך כלל כאשר מנותחים קרובים מאוד לאבד את יכולת ההליכה שלהם ולפני שהרופאים מגיעים למסקנה שהם יזדקקו להיעזר בכסאות גלגלים. נוכח הממצאים החדשים, ניתן יהיה להציע ניתוחים אלה גם לאנשים צעירים יותר.

נושאים קשורים:  החלפת מפרק ירך,  החלפת מפרק ברך,  משתלים אורטופדים,  חדשות,  הזדקנות האוכלוסיה,  ניתוח החלפת מפרק
תגובות

לא מופתע מנתונים . ניתוח טוב מחזיק מעמד יותר מ25 שנה . אינדיקציה לטיפול ניתוחי לא תלויה לגיל המטופל אלא יכולת שלו להמשיך עם ירידה ערך חיים

לא מופתע מנתונים . ניתוח טוב מחזיק מעמד יותר מ25 שנה . אינדיקציה לטיפול ניתוחי לא תלויה לגיל המטופל אלא יכולת שלו להמשיך עם ירידה ערך חיים