סרטן הערמונית

האם טיפול המשלב Onalespib ו-Abiraterone acetate יעיל לטיפול בסרטן ערמונית עמיד לסירוס?

החוקרים ביצעו מחקר קליני שלב 1/2 שבחן את היעילות של טיפול משולב עם Onalespib ו-Abiraterone acetate במקרים של סרטן ערמונית עמיד לסירוס והסיקו כי לטיפול אין יעילות קלינית משמעותית

ערמונית (איור: אילוסטרציה)
ערמונית (איור: אילוסטרציה)

Onalespib הוא מעכב פוטנטי דור שני ל-HSP90, שנגזר מפרגמנט שהדגים פעילות פרה-קלינית במודלים של סרטן ערמונית עמיד לסירוס (CPRC - Castration-resistant prostate cancer). המחקר הנוכחי הוא מחקר שלב 1/2 שבחן את השימוש ב-Onalespib בשילוב עם Abiraterone acetateי(AA) יחד עם פרדינזון או פרדניזולון (P) בקרב גברים עם CRPC שהתקדם תחת טיפול עם AA/P.

במחקר השתתפו גברים עם CRPC מתקדם והם חולקו באופן אקראי לקבלת משטר טיפול 1 מתוך 2 הכוללים Onalespib משולב עם AA/P. התרופה Onalespib ניתנה במתן תוך וורידי במינון התחלתי של 220 מ"ג/מ2 פעם בשבוע במשך 3 מתוך 4 שבועות (משטר 1); או במינון של 120 מ"ג/מ2 ביום 1 ו-2 בכל שבוע במשך 3 מתוך 4 שבועות (משטר 2).

נקודות הסיום המרכזיות שנבדקו היו שיעורי התגובה והבטיחות. נקודות הסיום המשניות כללו הערכה של דלדול (Depletion) של רצפטור לאנדרוגן (AR – Androgen receptor) בתאי הגידול בסירקולציה (CTCי– Circulating tumor cells) וברקמה טרייה של הגידול שנלקחה בביופסיה.

במחקר השתתפו 48 גברים שקיבלו טיפול עם Onalespib בשילוב AA/P. תופעות הלוואי בדרגה 3 ומעלה הנפוצות ביותר הקשורות לטיפול עם Onalespib היו שלשולים (21%) ותשישות (13%). בנוסף, תופעת הלוואי של השלשולים גרמה להגבלת מינון התרופה ב-260 מ"ג/מ2 וב-160 מ"ג/2 במשטר 1 ובמשטר 2, בהתאמה.

החוקרים ראו ירידה חולפת בספירת ה-CTC ובביטוי של AR ב-CTC בשני המשטרים. כמו כן, נמצא כי הביטוי של HSP72 עלה באופן מובהק בעקבות הטיפול עם Onalespib, אך נצפתה ירידה קלה בלבד ב-AR ו-GR בהשוואה בין ביופסיות תואמות מהגידול שנלקחו לפני ואחרי הטיפול. אף אחד מהמטופלים לא הדגים תגובה אובייקטיבית או תגובה ב-PSAי(Prostatic specific antigen).

החוקרים הסיקו כי טיפול המשלב Onalespib ו-AA/P הראה עדות קלה להשפעה על חלק מהאפקטים הביולוגיים. עם זאת, ההשפעה שנצפתה לא תורגמה לפעילות קלינית, על כן אין הצדקה להמשיך לחקור את הטיפול המשולב הזה.

מקור: 

Slovin, S. et al. (2019) Clinical Cancer Research 25.

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  אונלספיב,  סרטן ערמונית עמיד לסירוס,  יעילות,  בטיחות,  מחקרים
תגובות