תימומה

האם פמברוליזומאב יכול להיות טיפול יעיל במקרים של ממאירות מתקדמת בתימוס?

החוקרים בדקו את היעילות והבטיחות של Pembrolizumab במסגרת מחקר שלב 2 בקרב 33 מטופלים עם ממאירות מתקדמת בתימוס לאחר טיפול כימותרפי מבוסס פלטינום

כיום ישנן אפשרויות טיפול מוגבלות בלבד עבור מטופלים עם גידול של תאי אפיתל בתימוס (TET - Thymic epithelial tumor), אצלם המחלה התקדמה לאחר טיפול עם כימותרפיה מבוססת פלטינום. החוקרים ביצעו מחקר שלב 2 שבחן את השימוש ב-Pembrolizumab לטיפול ב-TET במטרה להעריך את היעילות והבטיחות של הטיפול.

במחקר השתתפו מטופלים עם TET, שאובחן ע"י היסטולוגיה, לאחר קו טיפול אחר לפחות של כימותרפיה המבוססת פלטינום וחוו התקדמות מחלה. מטופלים עם מחלה אוטואימונית פעילה שדרשה טיפול סיסטמי בשנה האחרונה או עם תיעוד של היסטוריה קלינית הכוללת מחלה אוטואימונית קשה לא נכללו במחקר.

המטופלים במחקר קיבלו Pembrolizumab במינון של 200 מ"ג במתן תוך ורידי אחת לשלושה שבועות עד להתקדמות הגידול או לרעילות בלתי מתקבלת. שיעור התגובה האובייקטיבי הוערך ע"י החוקרים אחת לתשעה שבועות.

במחקר נכללו 33 מטופלים, מתוכם 26 מטופלים עם קרצינומה של התימוס ושבעה מטופלים עם תימומה. מתוך המטופלים עם התימומה, שניים (28.6% ; רווח בר סמך 95%: 8.2-64.1%) הדגימו תגובה חלקית וחמישה (71.6%) הדגימו מחלה יציבה. מתוך המטופלים עם הקרצינומה, חמישה מטופלים (19.2% ; רווח בר סמך 95%: 8.5-37.9%) הדגימו תגובה חלקית ו-14 מטופלים (53.8%) הדגימו מחלה יציבה.

החוקרים מצאו שהחציון של הישרדות ללא התקדמות מחלה היה 6.1 חודשים בשתי הקבוצות. כמו כן, נמצא כי תופעות הלוואי הנפוצות ביותר, בכל הרמות, כללו קוצר נשימה (11 מטופלים, 33.3%), כאבים בחזה (10 מטופלים, 30.3%), אנורקסיה (שבעה מטופלים, 21.2%) ותשישות (שבעה מטופלים, 21.2%). בנוסף, חמישה מתוך שבעה מטופלים עם תימומה (71.4%) וארבעה מתוך 26 מטופלים עם קרצינומה (15.4%) חוו תופעות לוואי הקשורות לטיפול בדרגה 3 ומעלה, כולל הפטיטיס (ארבעה מטופלים, 12.1%), מיוקרדיטיס (שלושה, 9.1%), מיאסטניה גראביס (שני מטופלים, 6.1%), תירואידיטיס (מטופל אחד, 3.0%), גלומרולונפריטיס סוערת (Rapidly progressive glomerulonephritis) קשורה ל-ANCAי(Antineutrophil cytoplasmic antibody) (מטופל אחד, 3.0%), קוליטיס (מטופל אחד, 3.0%) ומיוקלונוס תת-חריף (מטופל אחד, 3.0%).

ממצאי המחקר הדגימו תוצאות מעודדות בנוגע לפעילות האנטי גידולית של Pembrolizumab בקרב מטופלים עם TET מתקדם. בהתחשב בהיארעות הגבוהה של אוטואימונית, יש צורך לבצע מחקרים נוספים במטרה לזהות את המטופלים שיכולים לקבל תועלת מטיפול עם Pembrolizumab ללא תופעות לוואי אימוניות קשות.

מקור: 

Cho, J. et al. (2019) Journal of Clinical Oncology 27.

נושאים קשורים:  תימומה,  קרצינומה של התימוס,  תופעות לוואי אוטואימוניות,  מחקר שלב 2,  מחקרים,  פמברוליזומאב
תגובות