חדשות

האם קופות החולים מאוחדת ולאומית יאוחדו?

"לאומית" ו"מאוחדת" סובלות משיעור גבוה של עזיבת מבוטחים | מיזוג הקופות יאפשר להן להילחם בדואופול של "כללית" ו"מכבי" השולטות ב-78% מכלל מבוטחי קופות החולים

קופת החולים מאוחדת. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

האפשרות למזג את שתי קופות החולים לאומית ומאוחדת עלתה שוב לדיון על ידי "גורמים שונים במערכת הבריאות והאוצר". כך מדווח הבוקר (ב') אדריאן פילוט ב"כלכליסט". בדיווח נמסר כי אחת הסיבות לבחינת הנושא: "ניסיון להילחם בדואופול של 'כללית' ומ'כבי' השולטות ב-78% מכלל מבוטחי קופות החולים". משרד הבריאות מסר בתגובה כי איננו מכיר את יוזמת המיזוג ואף מתנגד לה.

הרעיון להביא למיזוג שתי הקופות עולה ויורד מאז 2003. בשבוע שעבר הוא עלה שוב על רקע נתונים לשנת 2019 שהצביעו על כך ש"לאומית" ממשיכה לסבול משיעור גבוה של מבוטחים הנוטשים אותה ועוברים לקופות אחרות. ב"לאומית" מבוטחים כ-700 אלף איש, כ-8% מכלל המבוטחים בקופות. שיעור העוזבים אותה לפי דו"ח משרד הבריאות שצוטט בדיווח: 6.8% ב-2019, 6.5% ב-2018 ו-6.3% ב-2017. לעומת שיעור נטישה של 1.5% ב"כללית" ו-1.3% ב"מכבי".

ב"מאוחדת", שבה מבוטחים כ־1.2 מיליון איש, שיעור הנטישה 4.4% מכלל המבוטחים ב־2019 ו-3.7% בשנת 2018. מספר העוזבים פחות מספר המצטרפים החדשים הגיע ב-2019 לשיא כל הזמנים: יותר מ־11 אלף איש.

בדיווח נמסר כי "בכירים במשרד הבריאות מוטרדים מהנתונים". מיזוג בין "מאוחדת" ל"לאומית", כך נמסר, עשוי ליצור קופת חולים שבה יהיו 22% מכלל המבוטחים ותהיה קרובה להשתוות ל"מכבי", שלה 26% מבין המבוטחים.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מתנגד למיזוג וסבור שלא יפתור את בעיות מערכת הבריאות. מ"מאוחדת" נמסר בתגובה כי דו"ח ה-OECD דווקא מצביע על כך שראוי שבישראל יהיו חמש קופות חולים.

נושאים קשורים:  קופות החולים,  קופת חולים מאוחדת,  משרד הבריאות,  מעבר מבוטחים,  קופת החולים לאומית,  חדשות
תגובות