פינסטרייד

טיפול בהתקרחות והפרעות ממושכות בתפקוד המיני

הכרה רחבה יותר של תסמיני PFS, שכיחותם, מהלך, מניעה ואפשרויות טיפול יאפשרו לבחון מחדש את ההתוויות לשימוש בתרופה ולהתאים אישית את הטיפול

08.12.2019, 11:26
התקרחות (צילום: אילוסטרציה)
התקרחות (צילום: אילוסטרציה)

מעכבי 5α-steroid reductase משמשים כתרופות לטיפול במצבים תלויי אנדרוגן כולל מחלות ערמונית ואלופציה אנדרוגנית (התקרחות גברית). Finasteride הייתה הראשונה בשוק וכיום היא התרופה המעכבת הנפוצה ביותר שניתן באופן נרחב ע"י רופאי משפחה. Dutasteride הייתה התרופה המעכבת השניה שאושרה ובעלת פרופיל בטיחות דומה.

תופעות לוואי נפוצות של טיפול בתרופות אלו כוללות הפרעות בתפקוד המיני וחוסר איזון ריגשי עם הפרעות במצב הרוח. תואר כי השימוש הממושך במעכבי 5 אלפא רדוקטאז בחולים עם אלופציה עלול לגרום לתופעות לוואי מתמשכות המכונות תסמונת פוסט-פינסטרייד (PFS), שהיא לא רק היארעוות של תופעות לוואי פשוטה, אלא תסמונת מוגדרת על רקע הטרוגני. PFS מופיע אצל אנשים רגישים גם לאחר מינונים קטנים של התרופה ויכול להימשך זמן רב לאחר הפסקת הטיפול. ההרעה באיכות החיים אצל אנשים המושפעים באופן זה איננה מצדיקה את השימוש בתרופה.

הכרה רחבה יותר של תסמיני PFS, שכיחותם, מהלך, מניעה ואפשרויות טיפול יאפשרו לבחון מחדש את ההתוויות לשימוש בתרופה ולהתאים אישית את הטיפול. ידע על PFS יעזור גם לספק את הטיפול הטוב ביותר עבור אנשים המושפעים מסינדרום חמור זה ולחנך חולים כראוי לפני שהם נותנים הסכמה מדעת לטיפול עם מעכבי 5 אלפא רדוקטאז.

מקור: 

Maksym, Radosław B., Anna Kajdy, and Michał Rabijewski. "Post-finasteride syndrome–does it really exist?." The Aging Male 22, no. 4 (2019): 250-259.

נושאים קשורים:  פינסטרייד,  התקרחות,  היפרפלזיה שפירה של הערמונית,  ליבידו,  מחקרים,  הפרעות בזקפה
תגובות