דלקת ריאות

מתי כדאי לשלב טיפול עם מקרולידים בדלקת ריאות שנרכשה בקהילה?

החוקרים יצרו עץ קבלת החלטות שמטרתו לעזור לקבל החלטה מותאמת אישית בנוגע לטיפול עם מקרוליד במטופלים מאושפזים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בחומרה בינונית

דלקת ריאות (אילוסטרציה)
דלקת ריאות (אילוסטרציה)

התפקיד של טיפול אנטיביוטי משולב עם מקרוליד/בטא-לקטם לטיפול בדלקת ריאות שנרכשה בקהילה (CAPי– community-acquired pneumonia) בחומרה בינונית, נתון לוויכוח. טיפול עם מקרוליד מרחיב את הכיסוי הטיפולי גם למזהמים א-טיפים ומחליש את התהליך הדלקתי בריאות, אך נמצא גם קשור לתופעות לוואי קרדיווסקולריות ולאינטראקציות בין תרופתיות.

החוקרים פיתחו עץ קבלת החלטות המבוסס על פרמטרים אטיולוגיים וקליניים, המתבססים על הערכות סובייקטיביות (ex ante), במטרה לעזור לקבל החלטה מותאמת אישית בעד או נגד מקרוליד לצורך הגעה לתוצאים הקליניים הטובים ביותר עבור כל מטופל.

החוקרים השתמשו בלמידת מכונה (Machine learning) בתרשים שעבר תיקוף בהצלבה על בסיס מדגם מאוזן של 4,898 מטופלים לאחר התאמה של ציון נטייה למידע זמין לגבי 6,440 מטופלים שאושפזו עם דלקת ריאות בחומרה בינונית (לא אושפזו בטיפול נמרץ) מתוך מחקר תצפיתי, פרוספקטיבי, רב-לאומי בשם CAPNETZ. מטרת החוקרים הייתה לשפר את התוצא המרכזי של הישרדות במשך 180 ימים.

החוקרים מצאו עץ קבלת החלטות פשוט של מאפייני המטופלים כולל מחלות קרדיווסקולריות כרונית ומחלות נשימתיות כרוניות, כמו גם ספירת לויקוציטים בהפרשות מהריאות בזמן ההגעה לאשפוז. ליתר דיוק, החוקרים מצאו כי טיפול עם מקרוליד יכול להיטיב למטופלים ללא מחלות רקע קרדיווסקולריות או למטופלים עם מחלות נשימתיות וספירות גבוהות של לויקוציטים בהפרשות מהריאות.

תוצאות המחקר הראו גם כי מטופלים שטופלו בהתאם להמלצות של החוקרים הדגימו שיעורי תמותה נמוכים יותר של 27% (יחס הסיכויים: 1.83, רווח בר סמך 95%: 1.48-2.27 ; p< 0.001) בהשוואה למטופלים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי.

החוקרים סברו כי סיווג של המטופלים לקבלת טיפול הכולל מקרוליד ע"פ כללים פשוטים יכול להפחית בצורה משמעותית את התמותה כתוצאה מ-CAP. כמו כן, החוקרים סברו כי יש צורך בביצוע מחקרים מבוקרים אקראיים על מנת לאשר את התוצאות מהמחקר הנוכחי לפני שמטמיעים את הכללים האלה בשגרה הקלינית.

מקור: 

Konig, R. et al. (2019) European Respiratory Journal 54.

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  דלקת ריאות שנרכשה בקהילה,  מקרוליד,  עץ קבלת החלטות,  מחקרים
תגובות