קורונה בישראל

פרופ' רוטשטיין: "פתיחת המשק צריכה להיות תלויה בחובת בדיקה לכל אדם"

בזבוז אלפי בדיקות לא רלוונטיות, ביורוקרטיה מסורבלת ומיעוט בדיקות ביישובים החרדיים, לצד הסוגיה כיצד ניתן יהיה לפתוח את המשק - מחלוקות ופערי נתונים בין בכירי מערכת הבריאות בוועדת הקורונה בכנסת

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל "הדסה". זומן לשימוע לפני פיטורים

בדיון סוער שהתקיים אתמול (א') בועדת הקורונה בכנסת שבראשה עומד ח"כ עפר שלח, אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית על נושא הבדיקות: "חייבים לתעדף נכון את הנבדקים ולשים במקום הראשון את מי שבסיכון למות או שעלול להדביק את מי שבסיכון למות. כל יום שעובר הוא קריטי. נכון להיום, טרם יושמו העקרונות הנכונים שהוצגו על ידי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. עבור החולים שבבתי החולים קיימת הגדרה צרה מדי לעניין הבדיקות וחולים שבסיכון השוהים במוסדות נבדקים רק במוסד שבו כבר נתגלתה תחלואה - ולא מהמקרה הראשון".

פרופ' לוין שב והדגיש שיש צורך בתכנית ניטור אפידמיולוגית סדורה ושקופה, עם מיקוד באזורים שבסיכון. כן קרא לצרף לצוות המייעץ למשרד הבריאות בנושא הבדיקות רופא מחוזי, נציג ציבור, נציג מהמרכז לבקרת מחלות וקלינאי.

בדיון עצמו נשמעה ביקורת קשה על "פרשת הבדיקות" שבעיקר חשפה מחלוקות שקיימות בנושא זה בין בכירים במערכת הבריאות. במהלך הדיון הסוער אמר פרופ' גרוטו: "אין לנו שום כוונה או יכולת לפתוח את המשק (מההסגר) יום אחרי פסח. זאת לא המלצתי. גם אם נעשה מיליון בדיקות ביום, לא נוכל לשחרר את המשק".

עוד מסר פרופ' גרוטו: "עד היום נעשו בישראל 103,703 בדיקות. שיעור הבדיקות בישראל הוא מהגבוהים בעולם. אנחנו בין עשר המדינות המובילות יחסית לגודל האוכלוסיה. כרגע יודעים בארץ לעשות 10,000 בדיקות ביום. היום ואתמול נעשו 7,000 ביום. הצפי הוא: להגיע ל-30-20 אלף ביום והכוונה היא שבשבועיים הקרובים יבוצעו 10,000 בדיקות ביום.

"צריך להבין: יש 'מרוץ חימוש' בעולם בנושא ערכות הבדיקה. עשינו הזמנות רבות ורובן נפלו בגלל אמברגו ובעיות נוספות. כרגע צוואר הבקבוק הוא הריאגנטים. אנחנו עובדים עתה על התאמת התעשיות המקומיות לייצור הריאגנטים ונמצאים  כבר בשלבי ניסוי אחרונים.

"אם הכל יהיה תקין, ממחר יהיה אפשר לייצר חומר חשוב זה. אין מה לעשות אלא לסמוך על עצמנו. יש לנו תכנית להביא גם חברה סינית שתקים בארץ מעבדות לבדיקה. כל אחת מהמעבדות תוכל לספק 10,000 בדיקות ביום, מה שישלים ל-30 אלף ביום".

מנהל "הדסה" פרופ' רוטשטיין: "בוזבזו אלפי בדיקות לא רלוונטיות"

מנהל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין, אמר בדיון: "ישראל בזבזה אלפי בדיקות לא רלוונטיות בגלל טעויות בקונספציה שהציג פרופ' איתמר גרוטו. אנחנו לא אויבים אבל אני פשוט חושב אחרת. עם הגעת המחלה לארץ, הקונספציה של משרד הבריאות היתה לבצע מעט בדיקות המיועדות לאלה שבבידוד ומגלים סימפטומים. אבל זה הדבר האחרון שהייתי עושה כמדינאי. הייתי מקבל החלטה ברורה שמי שבבידוד, מי שבא מחו"ל או בא במגע עם חולה ומעלה חום, מוגדר כחולה קורונה. לא הייתי מבזבז אלפי בדיקות לא רלוונטיות. בזבזנו על הריכוזיות ולא פתחנו את נושא הבדיקות (לביצוע במעבדות נוספות) כדי למנוע הפצה.

"הנקודה החשובה היא למנוע הפצה. איתמר גרוטו אומר שאין מה לבדוק את האיש שמטפל והוא טועה טעות חמורה כי עם כל המיגון, הוא בסוף יעביר את המחלה ולכן יש לבודד אותו ולמנוע הפצה. האמירה שלו שאין חשיבות, כי ייתכן שאותו אדם יחלה אחר כך, היא הטעיה.

"ההמלצה שלי היא לבדוק את כל הצוות הרפואי. לא בדיקה יחידה אלא בדיקה ראשונית, בדיקה נוספת לאחר חמישה ימים וכן החתמת כל איש צוות על שמירה על כללי ההתנהגות.

"הבעיה שלנו בישראל היא שבגלל שלא בדקנו נכון, יצרנו 'מפלצות אדומות' בקהילות מסוימות. ה-PCR נותן את התשובה לכך. לנו ב'הדסה' יש מכונה שיכולה להוסיף 1,000 בדיקות ביום אבל משרד הבריאות החליט שזה לא נמצא בפריוריטי. פתיחת המשק לא יכולה להיות תלויה בכך שתפתח את המשק רק לאנשים שחלו והבריאו. הקונספציה צריכה להיות חובת בדיקה לכל אדם. המיעוט הוא אלה שהבריאו והרוב הם אלו שלא חלו".

פרופ' גרוטו, שביטל את דברי רוטשטיין, אמר: "יש לי נתונים הרבה יותר מדויקים משלך". בהקשר לנתונים שהציג פרופ' גרוטו העיר יו"ר הוועדה ח"כ שלח: "זה לא מסתדר עם הדו"ח שהציג כאן המל"ל ופירט 75,000 בדיקות שנערכו עד כה".

שר הפנים דרעי: "ביישובים החרדיים לא עשו מספיק בדיקות"

בחילופי הדברים בין הח"כים אמר ח"כ שלח: "מספר התושבים בבני ברק שנמצאו חיוביים בבדיקות גדול באופן יחסי לגודל היישובים האחרים בארץ. יש התמקדות מסוימת מצד התקשורת בסרבני בדיקות, אך זו לא התמונה המשתקפת. בני ברק היא מקרה ייחודי. היחס בין גודל האיום שנפל עליה לבין היכולות שלה הוא בלתי סביר. עבור בני ברק נדרש פרויקט לאומי".

עוד ציין שלח כי "לתושבי בני ברק עוצמת המשבר ברורה. הם מאוד רוצים שהנושא יטופל והם נכונים לתת את חלקם כדי שיטופל אלא שהמערכות הקיימות לא מספיקות. המערכת מסמנת את היום שאחרי פסח כתאריך לקבלת החלטות משמעותיות. חברי הוועדה הקבועים יקבלו טיוטה של סיכום הדברים עד כה, במטרה להניח עוד לפני החג מסמך מסכם שישמש את מקבלי ההחלטות".

שר הפנים אריה דרעי אמר בדיון: "לפני כמה ימים התבקשתי על ידי ראש הממשלה והמל"ל לקחת באופן אישי את הסיוע למגזר החרדי והערבי. פורים הוא כנראה הוא אחת הסיבות המרכזיות להדבקה והבעיה העיקרית ביישובים החרדיים היא שלא עשו שם מספיק בדיקות. ברגע שהידקנו את החגורה וביטלנו את ההתכנסויות, יש משמעת טוטאלית, מוחלטת, מצד הרבנים ומצד הציבור. בכל עיר עם סיכון מוצמד היום איש צבא בכיר לשעבר, שאחראי על ניהול העניין מול המדינה.

"עיקר המאמץ של הממשלה בעניין הזה הוא איך עוזרים לאוכלוסיה המבוגרת שלא לעזוב את הבית בכלל. הרופאה המחוזית אמרה לי שהבעיה המרכזית של בני ברק היום היא שמשפחות החולים חייבות לצאת לקניית אוכל ואז נוצרות עוד הדבקות. ביוזמת הרמטכ"ל אביב כוכבי נקבע שיינתן סיוע אזרחי בכל מה שיידרש תחת ההנחיות של אלוף (מיל.) רוני נומה שמונה לסייע לבני ברק. הוא עדכן אותי שיוציאו הנחיה לספקים. לא יעלה על הדעת שנשאיר אנשים עם ילדים שאין להם מה לאכול בגלל הקורונה".

על הוצאת חולים מבני ברק למקומות שונים אמר דרעי: "לצערי, היה כאן טירוף ביורוקרטי. עיכבו את שמות האנשים שנועדו לבידוד הזה. הסתבר גם שכל חולה צריך לקבל אישור להעברתו מהקופה שלו. לפי הידוע לנו, אין חולים קשים (כרגע) במגזר הערבי ובמזרח ירושלים אבל רוב החולים הם בשכונות החרדיות בירושלים כאשר בחלק מהן יש ריכוזי חולים ונדבקים שהוא גבוה יותר אפילו ביחס לבני ברק".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) קרא "לחייב את רשתות המזון הגדולות לבצע משלוחים בעדיפות לחולים ולמבודדים".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) שאל: "מדוע אין מעבירים את הכל לאחריות הצבא שבנוי בצורה מסודרת לטפל בעניינים שכאלה?". דרעי השיב: "אנחנו לא רוצים לעבור למשטר צבאי. אולי ארגונית זה יהיה טוב, אבל מי שמכיר את הניואנסים בשטח, יודע שאי אפשר להתנהל ככה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ביקשה להתייחס לתקיפת אנשי מד"א בירושלים. השר דרעי השיב לה: "לגבי מאה שערים - זאת קבוצה קטנה של אנשים והמשטרה צריכה לטפל בהם. לגבי הבדיקות, אנחנו עושים מאמץ הסברה מול הרבנים כדי שהמסר יעבור עד כמה חשוב וחובה להיבדק ולהימצא בבידוד בהתאם למלוא ההנחיות".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ועדת הקורונה,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' איתמר גרוטו,  אריה דרעי,  ח"כ עפר שלח,  בני ברק,  חדשות,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
06.04.2020, 11:21

הפירומן מהדסה ממשיך להתנגח במערכת הממשלתית באופן שמזכיר סגירת חשבונות מאפיוזית. מה הוא קופייץ!? איזה פער אדיר בין יכולת ניהולית מדהימה לבין יצריות מתפרצת...

06.04.2020, 20:12

מעניין, ״הפירומן״ לא שעה לקריטריונים של משרד הבריאות לבדיקות, בדק את סגל ״הדסה״ ו.... גילו 30 נשאים. מעניין נכון? מי ״החכם״ שחושב שרופאים או אנשי מוות רפואי חסינים?
הוא צודק, לשחרר רק אחרי בדיקות. הרי רוב האוכלוסיה לא פיתחה תסמינים, בין אם נדבקו ובין אם לאו.
אאוי לבצע בדיקת נוגדנים ואז ידעו אם נחשפו, במהלך המחלה, או נרפא.
כמובן, עדיין חייבים בזהירות, כי אין מידע על חיסון מפני הדבקה חוזרת.

אנונימי/ת
06.04.2020, 22:21

בדיקות רוחב הם חכמה קטנה מאד. בבדיקות PCR הצוות הרפואי שנבדק היום והיה שלילי (והמשיך בעבודתו) יהיה מחר חיובי. עד שלא תהיה סרולוגיה לא נדע מי מחוסן ומי נשא.
המדינה צריכה להחליט איזה שירותים חיוניים לפתוח ולבצע בדיקות עוקבות לאוכלוסיות הללו.

06.04.2020, 19:21

אם וירוס זה "עובד" כוירוסים אחרים שכל בן אדם ייבדק בדיקה אימונולוגי.
אם IGG גבוה ייתכן שאותו בן אדם החלים ו/או פיתח הגנה (מחוסן) לוירוס
ואז אותו בן אדם יכול לחיות רגיל עם פחות חששות להידבקות
(טרם ידוע וודאי אם יכול להיות הידבקות חוזרת)

מדוע לא דנים בוועדה בהדרה של עשרות מומחים המצביעים על הקונספציה המוטעית של משרד הבריאות? מזהירים מהנזקים של מדיניות הסגר, כלכליים, חברתיים ובחיי אדם?
מדוע לא דנים בחוסר הרלבנטיות של מדיניות הסגר, על פי תצפיות ממדינות אחרות שבהן, ללא סגר, המגפה מתנהגת באופן דומה או אפילו חיובי יותר?
מדוע לא מתייחסים לרופאים המתריעים על הנזקים הקשים ואף סיכון חייהם של חולים רבים שאינם סובלים מקורונה?
מדוע לא מספרים שחולים פוחדים להגיע לבדיקות ואשפוזים, או מגיעים מאוחר מדי; הטיפול, כולל מקרים דחופים כגון צנתור כלילי, מתעכב בגלל תהליכי קליטה ארוכים; מרפאות רבות שנסגרות גורמות לחולים לפספס בדיקות חשובות, ועובדה זו דוחה טיפולים, כולל טיפולים קריטיים; צוותי טיפול נמרץ מוקצים לחולי קורונה ומורידים באופן משמעותי את האפשרות לטפל במנותחים ובחולים קשים אחרים עם מחלות לב, אונקולוגיה ובעיות כירורגיות אחרות.
מדוע לא דנים בהנחיה השערורייתית של משרד הבריאות לבתי החולים להקצות רק 20% מכלל המיטות לחולים "רגילים". כל השאר מוקדשות לחולי קורונה בלבד.

https://www.facebook.com/groups/CoronaDebate/

אנונימי/ת
10.04.2020, 10:02

כל מילה בסלע

הנזק הבריאותי הקולטרלי כבר עכשיו משיג בשעורי התמותה את הקורונה . חייבים לעבור לסגר הגנה ורטיקלי על קבוצות הסיכון ולשחרר את השאר לעבודה

אנונימי/ת
10.04.2020, 09:59

פרופ רוטשטיין צודק חד משמעית, הבעיה העיקרית ב"שחרור" הסגר היא ההדבקה מנשאים אסימפטומטיים ואם לא כולם יבדקו הרי שעם הסרת הסגר תתפתח מגפה מחדש. זאת במקביל לסגירת הכניסה למדינה אלא אם כל נכנס נבדק מיידית לקורונה ומובל על ידי מכוניות עם אפשרות בידוד לנהג כגון אמבולנסים ואפילו רכבי משטרה להובלת אסירים למקום בידוד. במידה ויש לו מקום בידוד עליו יוכל להצהיר בכניסה לארץ יובל לשם ואם לא למלוניות, ובהחלט אפשר לגבות מהם כסף על השירות, או שלא יגיעו.
מזעזע אותי שבחודש אחרון בזמן שעם ישראל נתון כולו בסגר הגיעו לארץ 21000 תיירים מ ארה"ב וביממה בה כולנו היינו בעוצר הגיע מטוס מ ארה"ב שנוסעיו לא נבדקו, נסעו במוניות למחוז חפצם ולא כולם ידעו אם יש להם היכן להתבודד. בכתבה שקראתי רואיין אחד הנוסעים שלא ידע עוד אם יש לו לאן לנסוע כדי להתבודד בתנאים נורמליים ואמר כמו כל ישראלי מצוי "יהיה בסדר".
את התנהלות ה" יהיה בסדר" אנחנו רואים מתחילת המגיפה העולמית. ואין לי ספק שלעובדה שבהנהלת משרד הבריאות אין רופא יש קשר ישיר לדבר.
עוד בינואר עם ההצהרה על המגיפה בסין היה צריך להציב נקודות בדיקה בכניסות לארץ, לבדוק את כל הנכנסים ולהעביר את כולם לבידוד יזום עד לקבלת תוצאות הבדיקה. ולא ההתנהלות המטופשת שבה כל יום הוסיפו מדינה נוספת שהבאים ממנה צריכים להתבודד, ואיך הם מגיעים לבידוד? לא שחולקו להם מסכות חלילה וחס( אני מדברת מנסיון של ידיד שחזר באותה תקופה לארץ ), לא שדאגו להם להגעה בטוחה למקום הבידוד, שלחו אותם להגיע בכוחות עצמם בין אם זו מונית בה הנהג יכול להידבק ולהפיץ את הנגיף לאנשים רבים מאוד לפני שיתחילו סימפטומים, אם אוטובוס או רכבת. ואח"כ מפרסמים את זה מסלול הנסיעה של הנשא שהתגלה מאוחר מידי.
כל זה יכול היה להימנע בהתנהלות נכונה מההתחלה אבל החלב כבר נשפך אז לפחות אל תמשיכו באותה מדיניות קלוקלת. כבר הרסתם את הכלכלה, כבר הבאתם את העצמאים לפת לחם, כבר יצרתם כמות מובטלים אסטרונוו9ומית ורבים לא יוכלו לחזור למקום עבודתם בהמשך, מה שנבנה במשך 70 שנה הצליחו להרוס ב 3 חודשים. ושאלה לעיון, כיצד זה שבעזה עם כל הצפיפות ומצב הרפואה, יש 6 חולים בלבד והיו עוד 6 חולים שהחלימו, מעניין לא???

אנונימי/ת
12.04.2020, 15:20

הפוסט שלך מסביר מדוע בישראל אי אפשר לקיים יחסי מין ברחוב: כל אחד עובר ונותן עצה אחרת.