קורונה עולמי

סלובניה הכריזה שהיא נקייה מקורונה – הוסרה חובת בידוד למטיילים בה ובגרמניה

ההתאוששות מהמגיפה וסיום הגל הראשון ניכרים במספר מדינות, אך מספר הנדבקים החדשים והמתים בארה"ב, ברוסיה, בברזיל ובהודו ממשיך לטפס

בניין הפרלמנט בלובליאנה, סלובניה. צילום Gasper Grubelnik/ שאטרסטוק

סלובניה, שבה חיים כ-5.5 מיליון תושבים, היתה שלשום (ו') למדינה הראשונה באירופה שהודיעה רשמית על נצחונה את מגיפת הקורונה. בדומה לגרמניה גם סלובניה הסירה את חובת הבידוד למטיילים הנכנסים לתחומה ממדינות האיחוד האירופאי.

בסלובניה עד כה רק 1,465 חולים ומהם כבר החלימו 1,163. מניין המתים מהמחלה בה עומד נכון לבוקר זה על 103 ובמצב פעיל עכשווי נותרו רק 303 – שלושה מהם במצב קריטי.

על אף ההכרזה הרשמית, סלובניה תמשיך לנקוט בצעדי הזהירות שעליהם המליצו מומחים וזאת לפחות עד סוף מאי: חובת מסיכה במקומות הציבוריים הסגורים ולא כל מוסדות הלימוד בה ייפתחו השבוע.

סלובניה וגרמניה הודיעו שמטיילים המגיעים אליהן ממדינות האיחוד האירופאי לא יחויבו  לבידוד של שבעה ימים כפי שנאכף החל מחודש מארס. גרמניה כללה בהקלה זו גם את שווייץ ובריטניה שאינן חברות באיחוד האירופאי.

מניין חולי הקורונה ב-213 מדינות וטריטוריות בעולם מאז שפרצה המגפה לפני כ-130 יום עומד עתה (א', 11:00 ) על 4,736,104. מניין המתים - 313,498 והמחלימים - 1,818,949. עדיין במצב פעיל עכשווי מעל 2.6 מיליון בני אדם.

מול המדינות שמתחילות להתאושש מהמגיפה ולפחות הרשויות מעריכות כך שבזה עומד להסתיים בהן הגל הראשון, יש עדיין מדינות שמספר הנדבקים החדשים והמתים בהן ממשיך לטפס. בארה"ב חלו עד כה 1,507,798, נפטרו 90,113, מהם 596 רק ביממה האחרונה, אבל כבר החלימו 339,232. עדיין במצב פעיל מעל 1.078 מיליון. רוסיה עלתה למקום השני ברשימה זאת עם 281,752 חולים מהם 9,709 חדשים מיממה האחרונה ו-2,631 מתים.

בברזיל התפטר בסוף השבוע שר הבריאות פחות מחודש לאחר מינויו. מספר הנדבקים בה 233,51 ומספר המתים 15,662.

הודו עקפה את סין במספר החולים המאומתים – מעל 91 אלף אבל מניין המתים 2,897. רוב החולים הציגו לפי דיווח רשמי תסמינים קלים בלבד. חולים רבים מתגוררים במרכזי הכלכלה והעסקים של הודו.

בסוף השבוע דווח כי ממשל טראמפ יחזיר באופן חלקי את המימון ל-WHO, כלומר "ארה"ב שבה לשתף פעולה עם הארגון משום שיש לו פוטנציאל אדיר" – כך לפי טיוטת מכתב שהנשיא אמור להעביר לאו"ם, דיווחה רשת "פוקס ניוז". ארה"ב מוכנה להעביר ל-WHO מימון זהה לסכום שמעמידה סין. עד כה ארה"ב השתתפה בתקציב ה-WHO בכ-500 מיליון דולר בשנה בעוד שסין רק ב-40 מיליון.

"אם סין תגדיל את המימון שלה נשקול להשוות את הסכום", נאמר באותו מכתב שממתין לחתימת טראמפ. ארה"ב תובעת לבצע רפורמות בארגון הבריאות העולמי ובכלל זה הקמת מנגנון ביקורת אוניברסלי שבו ידווח על עמידת המדינות בתקנות הבריאות הבינלאומיות, כולל הצהרות מיידיות ואפקטיביות של מצבי חירום שעלולים להיות מדאיגים באופן גלובלי.

בסוף השבוע דיווחה התקשורת הבינלאומית על  מקרה מוזר שהתרחש בסין: עובדת מכבסה משטרתית בת 45 נדבקה בקורונה. נסיבות ההידבקות נותרו לא ברורים. אחת הסברות: העובדת נדבקה ממגע במדי השוטרים שבאו במגע עם חולים. מאז אותו מקרה באותה עיר אובחנו עוד 20 חולי קורונה חדשים. מחשש שמדובר בהתפרצות מקומית חדשה, כל תושבי העיר הוכנסה לבידוד, נסגרו בתי ספר ובוטלה התחבורה הציבורית.

האפידמיולוג הראשי של המרכז הסיני לבקרת מחלות אמר בשבוע שעבר בראיון לתחנת טלוויזיה מקומית שאיננו שולל אפשרות של הדבקה דרך בגדים. לדבריו, מחקר סיני מצא שריכוז נגיפי קורונה באוויר של חדר סגור שבו אנשי צוות רפואי שטיפלו בחולי קורונה החליפו את בגדיהם היה גבוה מהריכוז באוויר במחלקה שבה שהו החולים עצמם. אבל הוא גם מיהר לומר שמוקדם להסיק מסקנות כל עוד הבדיקות טרם הושלמו. האפשרות השנייה היא שעובדת המכבסה נדבקה מאדם אחר שלא פיתח סימפטומים ולא אובחן לפני כן.

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  חדשות,  תמותה ותחלואה,  סלובניה,  גרמניה,  רוסיה,  טראמפ,  קורונה
תגובות