קורונה עולמי

טראמפ חידש את ההתקפות על ה-WHO - כינה את מזכ"ל הארגון "בובה של סין"

לצד איומיו להפסיק את התמיכה בארגון הבריאות העולמי, הצהיר הנשיא טראמפ כי הוא החל ליטול את תרופת ההידרוקסיכלורוקווין כדי למנוע את מחלת הקורונה

הנשיא דונלד טראמפ. צילום: Drop of Light/ שאטרסטוק

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חידש את איומיו על ארגון הבריאות העולמי ואתמול (ב') בתדרוך לתקשורת מסר כי הציב לו אולטימטום. במכתב למזכ"ל הארגון הזהיר הנשיא שאם בתוך 30 יום לא יהיו שיפורים משמעותיים בהתנהלות הארגון - המימון האמריקאי יופסק לצמיתות וארה"ב תשקול לפרוש מה-WHO.

טראמפ מאשים את ה-WHO שסייע לסין לחמוק מאחריותה להתפשטות נגיף הקורונה וכי רשויות סין מסתירות מידע מהארגון וגם ממדינות אחרות החברות בו. עוד אמר כי מזכ"ל ה-WHO הוא "בובה של סין" והארגון "נתן לנו הרבה עצות גרועות, איומות וטעה כל הזמן".

במכתבו חזר על דיווחי תקשורת לפיהם ההכרזה של ה-WHO על מצב חירום גלובלי התעכבה בלחץ סין. "יכולת", כתב ישירות למזכ"ל הארגון, "להציל חייהם של רבים אם היית פועל כמו גרו הרלם ברונטלנד, שעמדה בראש הארגון בהתפרצות הסארס. שגיאות חוזרות ונשנות שלך ושל הארגון שלך גבו מהעולם מחיר כבד".

אתמול החל כנס ה-WHO, שמתקיים למעשה בשיחות וידיאו. נמסר שה-WHO נערך ל"חקירה עצמאית של התגובה העולמית למגיפה שתחל בהקדם האפשרי". עוד הודיע הארגון שקיבל את תמיכת סין בביצוע החקירה – סין כינתה זאת "סקירה אובייקטיבית שתבדוק את מקור הנגיף" – והבטחתה לסייע במימון המאבק העולמי בנגיף הקורונה. נשיא הארגון הבטיח להשקיע בשנתיים הקרובות שני מיליארד דולר כדי לסייע לעולם להיאבק בקורונה, במיוחד במדינות המתפתחות.

בטיוטת הצעה שהגישו אוסטרליה והאיחוד האירופאי ושבה הביעו תמיכה יותר מ-120 מהמדינות חברות ה-WHO, לא צוין שמה של סין הדוחה את כל האשמות כלפיה אבל הביעה נכונות ל"בדיקה" אבל רק לאחר שוך המשבר הנוכחי.

טראמפ גם התפאר אמש בשיחה עם כתבים כי החל ליטול הידרוקסיכלורוקווין, תרופה המיועדת לשימוש נגד מלריה, "כדי להפחית תסמיני קורונה אם בכלל אדבק, כי מה יש לי כבר להפסיד".

ה-FDA הזהיר עוד באפריל את אנשי מערכות הבריאות שאין להשתמש בהידרוקסיכלורוקווין מחוץ לבתי החולים או שלא במסגרת מחקרית בשל תופעות הלוואי האפשריות. האזהרה פורסמה אחרי שמרכזי רעלים ונותני שירות אחרים בתחום הרפואה דיווחו על מקרים שבהם גרמה התרופה להפרעות בקצב הלב. כמה מקרים הסתיימו במוות.

אלא שטראמפ סיפר כי "הרופא האישי שלי לא המליץ על התרופה, אז ביקשתי אותה מרופא הבית הלבן, שהשיב לי 'אם אתה רוצה, בבקשה'". הוא סיפר שעתה הוא נוטל כדור אחד ממנה ביום בנוסף לתוסף אבץ. לדבריו, הוא נוטל את התרופה "כדי להפחית תסמינים מהם אסבול אם אדבק" ושהוא עובר בדיקה אחת ליומיים. כל הבדיקות עד כה שליליות.

מיד אחרי ששודרו דברי טראמפ התראיין הרופא ד"ר בוב להיטה שהזהיר את הצופים שלא להשתמש בהידרוקסיכלורוקווין. "לא ראינו שום השפעה של התרופה הזו וטיפלנו בה בשלל חולים", אמר.

התקשורת האמריקאית חזרה ודיווחה הבוקר כי שני מחקרים תצפיתיים גדולים שנערכו באחרונה ושבכל אחד מהם השתתפו כ-1,400 מטופלי קורונה בניו יורק, העלו כי הידרוקסיכלורוקווין אינה מועילה ושני מחקרים חדשים שפורסמו ביום חמישי שעבר ב-BMJ ושנערכו על ידי חוקרים מסין ומצרפת, הגיעו לאותה מסקנה.

בתוך כך, מניין חולי הקורונה בעולם מאז תחילת המגיפה עומד הבוקר (ג', 11:30) על 4,909,136 ומהם עתה במצב פעיל 2,671,208. מתו: 320,434 אבל כבר החלימו 1,917,414.

מניין החולים בארה"ב עומד על 1,550,539. נפטרו 91,985 והחלימו 356,383. אחריה רוסיה עם 199,941 חולים (9,263 נוספו מאז היממה האחרונה) ונפטרו 2,837. בספרד, מניין החולים 278,188 (החלימו 196,968) ונפטרו 27,709.

ברזיל ממוקמת רביעית ברשימה זו של 212 מדינות וטריטוריות (ושתי ספינות נופשים) עם 255,368 מקרי קורונה 16,853 מתים ו-100,459 שכבר החלימו. בריטניה במקום החמישי עם 246,406 חולים ומהם 34,796 נפטרו.

נושאים קשורים:  הידרוקסיכלורוקווין,  מגיפת הקורונה,  ה-WHO,  טראמפ,  סין,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.05.2020, 23:19

עיזה עיוורת

אנונימי/ת
31.05.2020, 04:44

ארגון הבריאות העולמי לא מעונין שאף תרופה תהיה מועילה כדי שיוכל לקדם את הווקסין והשבב של ביל קיל