מחקרים - נגיף הקורונה

חוקרים מסין גילו נגיף קורונה נוסף המתאכסן בעטלפים

הנגיף החדש שהתגלה דומה מאוד מבחינה גנומית לנגיף שחולל את מגיפת הקורונה ולדברי החוקרים מהווה עדות מוצקה לכך ש-SARS-CoV-2 לא נוצר במעבדה

התגלה נגיף קורונה נוסף המתאכסן בעטלפים. צילום: אילוסטרציה

חוקרים מסין דיווחו השבוע לכתבי העת Current Biology ו-Cell על גילויו של נגיף נוסף ממשפחת הקורונה הדומה לזה שמקורו בעטלפים וחולל עתה את מגיפת ה-COVID-19.

המחקר החדש מחזק את התיאוריה לפיה מקורו של הנגיף ה-SARS-CoV-2 בעטלפים, כולל מוטציות בחומר הגנטי שלו שדרכו הוא נקשר לתאי הגוף.

על פי עורך המחקר, המיקרוביולוג פרופ' וויפנג שי, "מאז גילוי ה- SARS-CoV-2 צצו כמה תיאוריות מופרכות לפיהן מקור הנגיף במעבדה. בחלק מהן נטען שחדירתו של הנגיף לגוף שנפגע מאוד חריגה ולכן מעידה על מניפולציה במעבדה. אבל המחקר שלנו מראה בבירור כי אירועים אלה מתרחשים באופן טבעי בחיות בר. וזו עדות מוצקה לכך ש-SARS-CoV-2 לא נוצר במעבדה".

זן הנגיף החדש שמתאכסן בעטלפים והתגלה עתה סומן כ-RmYN02. הוא זוהה במהלך ניתוח של 302 דגימות מ-227 עטלפים שנאספו במחוז יונאן, סין, במחצית השנייה של 2019. לאחר ניתוח בשיטות גנומיות של הדגימות, זוהו שני גנומים כמעט מושלמים של הנגיפים - RmYN01 ו-RmYN02.

לפי המחקר, ב-RmYN01 היתה התאמה נמוכה ל-SARS-CoV-2, אבל RmYN02 כבר הראה דבר אחר. החוקרים מצאו כי זן נגיף זה ממשפחת הקורונה חולק 93.3% מהגנום שלו עם ה-SARS-CoV-2, וגן אחד הנקרא 1ab חולק עימו 97.2% - ההתאמה הקרובה ביותר לזן שהוביל להתפרצות הנוכחית.

עם זאת ולמרות הדמיון, RmYN02 איננו נחשב לאב הקדמון הישיר של נגיף ה-SARS-CoV2, מחולל מגיפת ה-COVID-19 בעולם. אולם, החוקרים סבורים שמציאת גנומים חדשים של נגיפי קורונה יכולה לעזור לברר כיצד ה-SARS-CoV-2 התפתח למה שהוא כיום ולנסות לשחזר את "אילן היוחסין" שלו.

"המחקר שלנו", דיווח הצוות הסיני, "מאשש את העובדה שעטלפים, במיוחד ממשפחת ה-Rhinolophus (עטלפי פרסף) הם המאגרים הטבעיים הגדולים ביותר לנגיפי הקורונה, ביניהם קרוביהם של SARS-CoV-2, אם כי תמונה זו עשויה להשתנות בדגימה רחבה יותר של חיות בר נוספות".

עוד ציינו החוקרים שההתאמה הקרובה ביותר שנמצאה עד כה ל-SARS-CoV-2 היא נגיף עטלף הנקרא RaTG13, אשר 96.1% מה-RNA שלו תואמים. סביר להניח שיש נגיפים דומים אפילו יותר. "לא RaTG13 ולא RmYN02 הם האב הקדמון הישיר של SARS-CoV-2, מכיוון שעדיין קיים פער אבולוציוני בין הנגיפים האלה", הוסיף עוד פרופ' שי. יחד עם זאת, כאמור, לא ניתן לשלול כי לנגיפים הללו היה אב קדמון משותף.

"המחקר שלנו טוען שדגימה של מינים רבים יותר של חיות בר תחשוף עוד נגיפים הקשורים אף יותר מבחינה גנטית ל-SARS-CoV-2 ואולי אפילו אבותיו הישירים, מה שיוכל להבהיר כיצד הנגיף הזה התגלה בבני אדם".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  עטלפים,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  מחקרים
תגובות