חדשות

יו״ר ארגון מרשם לשעבר טוען: ״הר״י החליטו לחסל את מאבק המתמחים״

העימות בין הר"י לארגון המתמחים עולה שלב: יו"ר הר"י פנה אל ראשי האיגודים הרפואיים בבקשה לבחון שינויים רק במסגרת הר"י | ד"ר אראל בוצ'ינסקי: "הר"י אינה דואגת לעובדיה ומנסה למסמס את המחאה הגדולה ביותר מאז 2011"

מחאת המתמחים. צילום: ארגון מרשם

העימות בין הר"י לארגון המתמחים עולה שלב על רקע מאבק המתמחים לקיצור התורנויות. יו"ר הר"י פנה בסוף השבוע אל ראשי האיגודים הרפואיים בבקשה לבחון שינויים רק במסגרת הר"י, ובתגובה אומר ד"ר אראל בוצ'ינסקי, לשעבר יו"ר ארגון המתמחים מרשם: "הר"י היא אגודה עות'מנית לא דמוקרטית, שאינה דואגת לעובדיה ומנסה למסמס את המחאה הגדולה ביותר מאז 2011".

מאבק המתמחים לקיצור התורנויות נמשך זה חודש ימים וכולל הפגנות מחאה ברחבי הארץ ובבתי החולים. המאבק, בהובלת ארגון מרשם, החל על רקע מגיפת הקורונה שבה עברו המתמחים לעבוד במתכונת אחרת – משמרות של 12 שעות במקום 26 – שהתברר שהיא יותר אנושית, ועם הדרישה מהם לחזור לשגרת עבודה של תורנויות ארוכות, קמה המחאה.

ד"ר אראל בוצ'ינסקי. "בהר"י כבר הודיעו שהאיגודים מתנגדים לקיצור תורנויות". צילום: פרטי

דרישת המתמחים לקיצור התורנויות זכתה לתמיכה רחבה בקרב הציבור ובקרב רופאים בכירים ויו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אף הצהיר: "הבטחתי עם כניסתי לתפקיד שנושא זה יהיה על שולחן המשא ומתן ואני בהחלט מתכוון לעשות זאת במסגרת המו"מ מול המעסיקים". אלא שבארגון מרשם טוענים כי "כל הסימנים מראים שהר"י גמרו אומר לחסל את המאבק לקיצור התורנויות".

ד"ר אראל בוצ'ינסקי: "במשך שנים המתמחים ומרשם הרימו את דגל קיצור התורנויות שוב ושוב, ושוב ושוב הר"י עשו כל שביכולתם כדי לסכל את זה. הר"י מינתה עתה מומחה לעמוד בראש 'מחקר' שיבדוק קיצור תורנויות, מ-26 ל-21 שעות. מה יש לבדוק פה בכלל בזמן שזו עובדה מדעית שמתמחים משלמים בבריאותם? הר"י אינה מתנהגת כמו ארגון שדואג לעובדים שלו אלא מנסה למסמס את המחאה הגדולה ביותר מאז 2011".

בשבוע שעבר פנה יו"ר האיגוד לכירורגיה כללית בהסתדרות הרפואית לשר הבריאות הנכנס יולי אדלשטיין בבקשה ל"הימנע מחקיקה מהירה לקיצור התורנויות" ובמקביל ולקראת המו"מ על הסכמי העבודה החדשים, פנה בסוף השבוע האחרון פרופ' חגי לראשי האיגודים הרפואיים בבקשה ל"הוביל עבודת שטח" בנוגע לשעות עבודתם של הרופאים, תורנויות ומודלים. במכתבו אל ראשי האיגודים ציין חגי "את החשיבות להוביל ולבחון שינויים רק במסגרות שלנו בהר"י ובתיאום איתנו, שכן יוזמות מקומיות כאלו ואחרות, שאינן לוקחות בחשבון את מכלול ההיבטים, עלולות לפגוע בסופו של יום בציבור הרופאים".

לדברי ד"ר בוצ'ינסקי, "האיגודים כבר גיבשו עמדה ובהר"י כבר הודיעו שהאיגודים מתנגדים לקיצור תורנויות". בוצ'ינסקי מבקש להדגיש כי "בפסק דין מ-2017 הר"י הודיעו למדינה שהם מוותרים על 50 תקנים לטובת קיצור בפועל ל-20 שעות במלר"ד ובמיון נשים בנוסף לפיילוט קיצור במחלקות הפנימיות, וזה אחרי שהר"י כבר חתמו על הסכם דומה כבר ב-2011 ומעולם לא הסבירו למה זה לא קרה.

"זוהי רק דוגמה לחוסר תום הלב שהר"י פועלת לפיו", אומר ד"ר בוצ'ינסקי, "ושוב - דוגמה לניגוד עניינים מובנה שקיים בבסיסה של האגודה העות'מנית, הלא שקופה והלא דמוקרטית הזו, כשנציגי ארגון עובדים יושבים יחד עם מנהלים, נציגי המעסיקים, נציגי האיגודים המקצועיים והמועצה המדעית, וכדי להמשיך לעבוד עלינו, הם מעליבים את האינטליגנציה שלנו עם טריקים שיווקיים בדמות הקמת קבוצות חשיבה ופורומים כל שני וחמישי, רק שלאף אחד מאותם הפורומים אין עצמאות, אין ייצוג אמיתי ואין אוטונומיה לפעול לפי רצון ולמען המתמחים".

מחר (ג') תימשך מחאת המתמחים בהפגנה מול ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין. המתמחים מתכוונים להקים במקום מאהל מחאה ולהפגין במשך 26 שעות.

נושאים קשורים:  ד"ר אראל בושינסקי,  ארגון מרשם,  מאבק המתמחים,  הר"י,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  קיצור תורנויות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.05.2020, 10:26

מה חדש? הרי תישאר הרי והמתמחים יכולים לחלום על שעות שינה. מצד שני, כולנו סבלנו ושרדנו

אנונימי/ת
25.05.2020, 20:14

כולנו סבלנו - אבל לא כולנו שרדנו. חלקינו חלינו במחלות כרוניות, עשינו תאונות דרכים, פתחנו דיכאון, התגרשנו. שנים של חוסר שינה וסטרס, רעב וצמא הן רעילות לגוף ולנפש.

אנונימי/ת
26.05.2020, 00:18

תמשיכו לייבב ולעשות תורניות. כלום לא יקרה לכם. רק יחשל אתכם בשאר דרככם המקצועית

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:32

בא נאשים את התורנויות בכל הרע שקורה לנו... כל כך ילדותי

אנונימי/ת
25.05.2020, 20:23

מקצוע הרפואה דורש השקעה מעבר לשמונה שעות עבודה , זו לא פקידות מי שלא מסוגל שיפרוש. די עם ההתבכיינות , מה תעשו בתור בכירים כוננים גם תבקשו לחלק את הכוננות ?

25.05.2020, 21:00

נכון, מקצוע הרפואה בהחלט דורש יותר מ8 שעות עבודה, הרבה יותר. אבל לא 26! מתמחה ולדעתי גם רופא בכיר, בהחלט אמור להיות נכון ומסוגל פיזית ובעיקר מנטלית לעבוד 26 שעות, אפילו יותר. אבל, והאבל הוא גדול, לא כדרך שיגרה! גם ביחידות עילית חייל אמור לשאת בעומסים גבוהים מאוד ובתנאים קשים וקיצוניים, אבל בצבא השכלנו להבין לפני עשורים שאימון לחוד ושיגרה לחוד.

אנונימי/ת
25.05.2020, 22:25

ההתמחות היא השלב הקצר ביותר בקרירה הרפואית . בסהכ מדובר על 4-6 שנים , בתקופה זו מבצעים עד 6 תורנויות בחודש, תורידו מילואים , חופשה לידה 3 חודשים בממוצע לעיתים שתי חופשות ויותר בהתמחות , 26 ימי חופשה שנתית, יום מנוחה אחרי תורנות יום שישי,. אתם ממש לא מסכנים. יש מחלקות שהבכירים עדין מבצעים תורנויות עד גיל 45 , ומחלקות שיש כוננויות שהבכירים נמצאים כל הלילה פעילים במחלקות . תנשמו חזק ותצליחו לעבור תקופה טובה זאת. שכל המאמץ שלכם זה שש תורנויות וכל שאר הימים אתם חופשים , בסוף ההתמחות וברוב החיים המקצועיים תעבדו הרבה יותר קשה, הבעיה שמגלים זאת רק בסוף ההתמחות .. בדיאבד ההתמחות זו התקופה הכי קלה בקרירה !

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:19

אפשר כבר להפסיק לנפנף באנלוגיות צבאיות בדיונים האלה? ( אפשר גם לקבל את גיל הפרישה שלהם לפנסיה אם כבר?)

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:30

תוסיף עוד חופשות לימודים, מדעי יסוד ורוטציות (שדה-פאקטו הם חופש- למשל במחלקןות שונות ל עושים תורנויות בתקופות אלה- ותכלס גם לא נמצאים ברוטציה)... אכן ראייה צרה של ארגון מרשם והעומדים בראשה
מציעה שבמקום לבזבז כספים על תקנים נוספים (שבינינו מיותרים ברב המקצועות, ראו את התחרות כיום בקופות) כדי לצמצם פעילות מתמחים, יועילו קברניטי מרשם לקדם יוזמות שיאפשרו לרופאה בישראל לבצעה את התפקיד שלשמו הוכשרה-ולעסוק ברפואה- במקום לשמש אחות, מזכירה, סניטר, טכנאית, שליחה ברב שעות היום. יש לבקש הוספת תקנים מיידית של "תומכי רפואה" כגון אחיות, עוזרי רופא, מזכירות וטכנאיות רפואיות. אלו בסופו של יום גם לא יציפו את השוק בעוד מספר שנים ויפגעו בכושר ההשתכרות של כולנו. בנוסף הם יורידו עומס מהמתמחים לאורך כל היום- כולל בלילות- ויאפשרו להם להתמקד בהכשרה רפואית ולא מנהלתית.

אנונימי/ת
25.05.2020, 20:26

תפסיקו עם סיפורי הסבתא על הקורונה , בתי החולים היו ריקים , והבכירים היו אתכם במשמרות . זו לא המציאות האמיתית ואתם יודעים זאת

אנונימי/ת
25.05.2020, 21:04

גם זה נכון, ואגב, ראינו כמה הבכירים (חלקם, לא כולם כמובן) שווים כשהם נדרשים להיות, אפילו לא לעבוד, 12 שעות בלילה. חלקם היו אומללים ומסכנים מאוד וזאת בלשון המעטה. לשים אחד כזה לבד 26 שעות בתורנות.... אוי לו ואוי למטופליו... התקופה הזו של הקורונה חשפה כמה חלק (שוב, לא הכל) מהבכירים חזקים בסיפורים ובעלילות גבורה מפעם.

אנונימי/ת
25.05.2020, 22:43

שאתה היית עדין בבית ספר יסודי הבכירים האלה טחנו 36 שעות , 8-9 תורנויות בחודש , עבודה בימי שישי . ללא חופשה לפני שלב א וב .חלקם בגיל הורייך ויותר אז קצת כבוד.

אנונימי/ת
26.05.2020, 06:58

כבוד? בהחלט! יכבדו אותנו המתמחים, יחדלו לרדות ונכבד אותם.

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:31

לגמרי נכון! השקר הכי גדול

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:40

חלק מהמתמחים של היום הפכו להיות חבורה של ילדים מפונקים שרק צועקים "מגיע לי" "תתנו לי". לא משנה כמה הולכים לקראתם, אין הערכה ושום דבר לא מספיק- פשוט כי מבחינתם הכל מגיע להם...
את הסבתא שלהם הם יביאו לעשות משמרת במקומם... (כמו שמביאים אותה לכלות ימיה בשמירה על הילדים כדי שיטוסו לעוד חופשה בחו"ל)...
אשרי המתמחים שיודעים לשמור על יושרה פנימית ולא תומכים אוטומטית במאבק הפופוליסטי הזה שעוד עלול לחזור עליהם כבומרנג עוד לא הרבה שנים אחרי שיסיימו את ההתמחות

אנונימי/ת
25.05.2020, 20:47

הר״י הוא ארגון שעבר זמנו. מזמן. הגיע זמן באומץ לפרק אותו ולהכניס בו חשיבה חדשנית שתייצג נאמנה את צרכי הרופאים.

אנונימי/ת
25.05.2020, 21:05

כן, בהחלט הגיע הזמן!

אנונימי/ת
25.05.2020, 22:05

כשיש מבנה השכר, ורופא יקבל משכורת הולמת שכוללת בתוכה כוננויות וסקסיות ושרפ, כששכרו של רופא יעלה עם הותק והנסיון ועמידה ביעדים ורמתו, כשאפשר יהיה לקחת חודש או 3 שבועות חופש והמשכורת תישמר, אז אפשר לעבור לדון על הדברים האחרים.
מתמחים, תזכרו שהאוצר ייקנה אתכם בזול... יותר כדאי לו לשפר את התנאים שלכם מאשר של המומחים.
רק זיכרו: אתם מתמחים כמה שנים ושאר חייכם תהיו מומחים.
כשתהיו מבוגרים יותר, ויהיו לכם ילדים גדולים יותר, ופתאום תרצו לנסוע לחופש/טיול ארוך יותר או לבקר ילד שגר בחול.... הכי חשוב יהיה לכם שהמשכורת הגלובלית תשאר גם בחופש.
אז עיצרו לרגע, תחשבו בהגיון ותחליטו מה יותר חשוב: מאבק על עוד כתה שעות שינה למשך כמה שנים או מאבק על פרנסה יציבה ומכובדת בלי צורך לרוץ ממקום למקום עד הלילה כל שאר החיים...

אנונימי/ת
25.05.2020, 22:35

מילים כדורבנות , אתם כלי בידי האוצר הכי קל לתמוך במאבק שלכם.

אנונימי/ת
25.05.2020, 23:02

כונניות וסקסיות? אהבתי 🤣

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:42

כל כך נכון!

25.05.2020, 23:44

את מרשם הקמתם ורעש גדול עשיתם-ועדיין 85% מחייכם המקצועיים תבלו כמומחים
הנושא במחשבה עמוקה ביותר כי הוא בעל השלכות מכריעות על מידת ההחשפות המיומנות והניסיון שתצברו כדי לעמוד בדרישה להיות רופא עצמאי שמקבל החלטות ברוב התנאים
קיצור שעות הערנות הרצופה חיונית אבל איפה תנוחו כשחולים מאושפזים גם בחדרי רופאים?

אנונימי/ת
26.05.2020, 01:55

ביום שתהיה פה התמחות באיכות, הבקרה והיעילות של האמריקאיים, שעושים בין שנה לשלוש שנים פחות מהתמחות מהארץ, אז תוכלו לדבר בשבחם של 26 שעות. עד אז גם אתם יודעים שזה סתם עבודה בעיניים. פועלים שחורים וזולים.
ולגבי העובדה שזה "רק" 5-6 שנים: צר לי שאתם מזלזלים כל כך בשנות חיים שלכם, ועוד מהחשובות ביותר. ואם אתם רוצים ebm: הוכח שכסף מעל סף מסוים, שהוא נמוך מאוד, לא מביא אושר, וכולכם מרוויחים מעל הסף הזה. רווחה, חיי משפחה ופנאי לעומת זאת-הוכחו חד משמעית כמגבירי אושר.

אנונימי/ת
26.05.2020, 07:12

לכל אלה שטוענים בעד חשיבות התורניות, ועל כך ששינוי בהם יאריך התמחות. נבדוק את הכללים:
אישה יכולה להרות פעמיים במהלך התמחות מבלי שזה יאריך לה את ההתמחות , לפי כללי המועצה המדעית.
משבוע 20 היא זכאית לא לבצע תורנויות. אם נוסיף חל"ד של 15 שבועות , נקבל 35 שבועות פר הריון. נכפיל ב 2 - נקבל 70 שבועות.
70 שבועות הן שנה ושליש. מדובר ביותר מרבע מפרק הזמן של התמחות כגון פנימית או ילדים. אז מה זה אומר?
או שהתורנויות לא כל כך חשובות כמו שעושים מהן, או שההתמחויות כאן מרוחות על פני הזמן מכל מיני אינטרסים. לראייה - התמחות בארה"ב היא קצרה יותר

09.06.2020, 09:38

קראתי חלק גדול מהתגובות ולהפתעתי כי רבה, כולם התייחסו לרווחתם של המתמחים בלבד. רבות גם דובר על כך שאם המתמחה לא יהיה עייף, ישתפר גם הטיפול שהוא מסוגל לתת. אספקט אולי לא פחות חשוב ואולי יותר הוא נושא הרצף הטיפולי בחולה. כאשר אני מגיע לתת יעוץ במחלקה ואין שום רופא שמכיר את החולה זו בעיה קשה.
עד שלא ימצא פתרון שניתן גם יהיה ליישמו לסוגיה זו, לא ניתן יהיה לקצר את שעות התורנות, עם כל הצער שבכך.