קורונה בישראל

בקופות החולים מתכוננים לתחלואת שיא משולבת קורונה ושפעת בחורף הקרוב

משרד הבריאות נקרא לבצע רכש מרוכז של חיסונים נוספים לקופות החולים | ב"מכבי" דורשים להכפיל את מספר המתחסנים לשפעת בעונה הקרובה ולאפשר קבלת חיסונים באתרי "דרייב אין"

חיסון (צילום: פלאש 90)

"מכבי שירותי בריאות" העבירה השבוע לשר הבריאות יולי אדלשטיין תחזית לפיה אם בחורף הקרוב יהיה גל שני של התפרצות קורונה במשולב עם תחלואת שפעת עונתית רגילה – מצב שישראל לא התמודדה עימו מעולם בעבר – יש לצפות במקרה קיצון שכ-200 אלף חולים יפקדו מדי שבוע, בשיא הגל הזה, את מרפאות קופות החולים בקהילה.

במסמך הציגה הקופה דרישה להכפיל את מספר המתחסנים לשפעת בעונה הקרובה וגם לזו שלאחריה, לאפשר לקבל חיסוני שפעת באתרי "דרייב אין" כפי שבוצעו בהם בדיקות קורונה בגל הראשון וזאת תוך הסתייעות בפרמדיקים וחובשים וכן לאפשר לרוקחים לבצע חיסונים אלה. במסמך נאמר שכל הקופות בארץ נערכות לתרחיש לפיו נגיף הקורונה עלול להישאר בשנתיים הבאות עד שיימצא חיסון יעיל נגדו.

כל הקופות, לרבות "מכבי", כבר הזמינו כמויות גדולות יותר של חיסוני שפעת עבור מבוטחיהן בהשוואה לשנה הקודמת ו"מכבי" למשל מעוניינת שיהיו בידיה 1.2 מיליון מנות חיסון, עבור מחצית מהמבוטחים. זאת מתוך הערכה שמגיפת הקורונה תעורר לקראת החורף יותר אנשים לקבל את החיסון. בעונה הקודמת 25% בלבד ממבוטחי הקופות חוסנו. ארגון הבריאות העולמי סימן עוד בעבר יעד של כיסוי חיסוני לשפעת בשיעור של 58% מהאוכלוסיה.

עוד מעריכה "מכבי" במסמך שהועבר לשר הבריאות כי ההכנות של כל קופות החולים לגל הקורונה הבא מוערכות במיליארד שקל. המסמך גם ציין שאם תחלואת הקורונה בגל הבא תהיה בהיקף דומה לזו הנוכחי שכבר נמצא בדעיכה יהיה צורך במרפאות הקופות לטפל בכ-4,000 מאומתי קורונה מדי שבוע, אבל יש להביא בחשבון גם מצב של גל מוגבר עם 5,000 ואף למעלה מזה.

מתוך הערכה שתהיה לקראת החורף התנפלות רבתי של ארגוני בריאות העולם על יצרניות חיסוני השפעת וייתכן מצב שהיצרניות לא יוכלו לעמוד בביצוע מלוא ההזמנות מקופות החולים, נקרא משרד הבריאות להתערב ולבצע רכש מרוכז של חיסונים נוספים לקופות.

"מכבי" מתכוונת להכשיר רוקחים כדי שיוכלו לחסן לשפעת. כמו כן תעבור לשיטה אחרת של הנפקת תרופות מרשם קבועות לחולים הכרוניים מקרב מבוטחיה. הם יוכלו לקבלן לשישה חודשים במקום לשלושה או ארבעה חודשים כיום וזאת כדי לצמצם את הצורך של המבוטחים להגיע למרפאות או לרופאי המשפחה ולחדש את המרשמים.

למשרד הבריאות גם הועברה המלצה להפעיל מודל לקיצור פרק הזמן הנדרש לאיתור התפרצויות קורונה וכן לבצע ניטור לזיהוי הנגיף במערכות ביוב ברשויות מקומיות – לאחר שנושא זה נמצא נכון במחקר שנעשה בהולנד במהלך הגל הנוכחי.

כן המליצה "מכבי" שאת רכש ציוד המיגון, התרופות והחיסונים תבצע המדינה במרוכז עבור כל הקופות ומעל לכל להרחיב את אשפוזי הבית, מאחר שיותר מ-90% מחולי הקורונה בישראל בגל הנוכחי קיבלו את הטיפול על ידי רופאי הקהילה ורובם אושפזו בבתיהם תוך שהם נמצאים במעקב מצד רופאי המשפחה שלהם.

הקופות תובעות לשתף את אנשי המקצוע שלהן בקבלת ההחלטות ובביצוע בדיקות בנושא המגיפה והגל הבא.

מנכ"ל מכבי רן סער אמר ל"דה מרקר" וגם ל"ישראל היום": "בחורף הקרוב נוכל להציל יותר חולים ולהשאיר את המשק פתוח. עלות של יום סגר במשק עמדה על שני מיליארד שקל. אם ישקיעו אפילו מחצית מהסכום הזה בקופות החולים, המשק יוכל להמשיך ולתפקד ללא סגר. התכנית שהצגנו לשר יכולה לצאת לפועל כבר מחר. היא איננה דורשת תשתיות כבדות או מהלכים דמיוניים, וללא ספק יכולה להציל חיי מאות ישראלים. המגיפה בחורף תהיה בעיקר בקהילה. אני לא מאמין שישראל תוכל לעמוד בסגר כללי נוסף. זו שעת כושר לישראל להוביל בין מדינות העולם את הרחבת השירות לאשפוז בבית".

כמו כן אמר: "החורף הוא האתגר הגדול הבא של מערכת הבריאות, בשל החשש לשילוב בין מגפת השפעת העונתית לבין הקורונה — שתי מחלות לא קלות עם תסמינים דומים, כשהאחרונה מידבקת מאוד והצוותים הרפואיים אינם מחוסנים מפניה".

המסמך שהועבר לשר ומבוסס על מחקר שערכו סמנכ"ל אסטרטגיה ד"ר מירי מזרחי ראובני וד"ר ענת עקה זהר, ראש מערך איכות ומחקר בקופה. הן מסרו: "חייבים לנצל את הזמן שנותר עד להתפרצות הבאה ולחזק את רפואת הקהילה ליצירת מוכנות מקסימלית, כך שהציבור יקבל טיפול בהתאמה אישית, מרחוק ובביתו".

גם מנכ"ל "כללית", פרופ' אהוד דודסון, במכתב שהעביר בשבוע שעבר למנכ"ל היוצא של משרד הבריאות משה בר סימן טוב הדגיש: "התכנית לתוספת 2,000 מיטות לבתי החולים עד החורף לא ישימה כלכלית ועלולה לפגוע קשות במערך הקהילתי של הקופה על ידי קניבליזציה של כוח האדם הרפואי".

נושאים קשורים:  מכבי שירותי בריאות,  משרד הבריאות,  רן סער,  שפעת,  חיסונים,  קורונה,  חדשות,  ד"ר ענת עקה-זוהר
תגובות