טרשת נפוצה

ויטמין D משפר את התגובה לאינטרפרון-בטא במטופלים עם טרשת נפוצה

מחקר מצא כי הוספת ויטמין D לטיפול עם אינטרפרון-בטא בטרשת נפוצה, מגביר אינדוקציה של חלבונים מסוימים והופך את ההטיה של Th1/Th2 שנגרמת בטיפול זה. לכן שילוב זה יכול להיות יעיל לטיפול בטרשת נפוצה

נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)
נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)

מחקר בדק את ההשפעה של ויטמין D3 על התגובה לאינטרפרון-בטא ועל הרגולציה החיסונית בתאים מונונוקלארים, במטופלים עם טרשת נפוצה. במסגרת המחקר נאספו תאים מונונוקלארים מ-126 מטופלים. קבוצות המחקר כללו מטופלים של קיבלו טיפול בעבר עם סוגים שונים של טרשת נפוצה, מטופלים עם טרשת נפוצה שמקבלים טיפול עם אינטרפרון-בטא או עם גלטירמר וקבוצת ביקורת עם מטופלים בריאים. התאים של המטופלים עברו אינקובציה in vitro עם אינטרפרון-בטא-1b ± ויטמין D3 (קלציטריול). הפעלה של גורם שעתוק (transcription factor) שמופעל על ידי אינטרפרון-בטא, p-Y-STAT1 וחלבון אנטי-ויראלי Myxovirus A, נמדדו באמצעות Flow Cytometry ותספיגי חלבון (Western Blots); חלבוני הסרום נמדדו עם ניסוי מותאם ספציפית ל-31 חלבונים Multiplex.

במחקר הודגם כי ויטמין D הגביר את התגובות לאינטרפרון (in vitro). התגובות נמדדו לפי אינדוקציה של p-Y-STAT1 וחלבון אנטי-ויראלי Myxovirus A, כמו גם לפי תאי T ומונוציטים. העצמת התגובות לאינטרפרון על ידי ויטמין D, נצפתה במטופלים עם טרשת נפוצה שלא טופלו בעבר ובמטופלים שטופלו עם אינטרפרון-בטא-1b. השילוב של ויטמין D ואינטרפרון-בטא הפחית את הציטוקינים Th1 ו-Th17, אך הגדיל את התגובות ל-Th2 ועל ידי כך הפך את ההשפעה של אינטרפרון-בטא לבדו. ההתקפים וההתקדמות של המחלה, במטופלים שלא קיבלו טיפול, הפחיתו את השיפור שנתן ויטמין D לתגובות האינטרפרון. לויטמין D היה פחות השפעה על התגובות לאינטרפרון במטופלים יציבים קלינית שטופלו עם גלטירמר, לעומת מטופלים שטופלו עם אינטרפרון-בטא.

מסקנת החוקרים הייתה כי ויטמין D מגביר את האינדוקציה של מספר חלבונים, שנגרמת על ידי אינטרפרון-בטא. כמו כן הוכח שטיפול עם ויטמין D יחד עם אינטרפרון-בטא הופך את ההטיה של Th1/Th2, שמתרחשת במטופלים עם טרשת נפוצה שנוטלים אינטרפרון-בטא בלבד. השילוב של ויטמין D ואינטרפרון-בטא נמצא כטיפול עם פוטנציאל יעילות, להקלה בטרשת נפוצה.

מקור: 

Feng X. et al. (2019) Neurology Neuroimmunology & Neuroinflammation. 6, e622.

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  ויטמין D,  אינטרפרון בטא,  גלטירמר,  קופקסון,  מחקרים
תגובות