כאב אונקולוגי

מחקר הרצה על גירוי זמני של עצבים פריפריים בכאב אונקולוגי

חוקרים סבורים כי גירוי עצבים פריפריים יכול לשמש כטיפול בכאב אונקולוגי

פעילות עצבית במוח. הדמיה
פעילות עצבית במוח. הדמיה

זה מכבר, טיפול עם PNSי(peripheral nerve stimulation) תת עורי באופן זמני, מצליח לשכך כאבים אקוטיים לאחר ניתוח, כריתת איבר או כאבי גב תחתון. המכשיר המושתל מגרה את אתר המטרה העצבי למשך עד 60 ימים ולאחר מכן מוצא מהגוף. עם זאת, מטופלים דיווחו כי שיכוך הכאב התמשך גם לאחר הוצאת המכשיר. מטרת החוקרים הייתה לבחון רצף של מקרים על מנת לאתר עצבים פריפריים שיכולים להוות מטרה טיפולית בתסמונות כאב שונות, הנפוצות באוכלוסייה האונקולוגית.

החוקרים השתילו PNS תת עורי זמני תחת הנחיית אולטרסאונד, במסגרת מרפאת חוץ, ב-12 מטופלים אונקולוגיים עם כאב כרוני, שכשלו על טיפול תרופתי ו/או התערבותי. המכשיר הושתל בגופם למשך 60 ימים. החוקרים ניטרו את ההתקדמות הקלינית של הכאב והיכולת הפונקציונאלית של הנבדקים, בעת הביקורים הרגילים במרפאה.

החוקרים מצאו כי מתוך סדרת המקרים, היו 7 מקרים מוצלחים של שימוש ב-PNS לטיפול בכאב אונקולוגי. הם דיווחו כי ב-3 מהם, אתר המטרה היה עצבים ספינליים פרוקסימליים, על מנת לטפל בכאב נוירופתי באזור הגו וכאב שורשי מותני. בארבעת המקרים הנותרים, הדגימו החוקרים טיפול מוצלח בעצבים פריפריים אחרים ובמקלעת הזרוע. זאת ועוד, החוקרים דיווחו על 5 מקרי כשלון שלא חוו הקלה בכאב לאחר השתלת ה-PNS.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ל-PNS יש פוטנציאל לשמש כטיפול בכאב אונקולוגי. מחקרים איכותיים נוספים דרושים על מנת להסביר את השימוש ב-PNS לטיפול בכאב כזה.

מקור: 

Mainkar, O. et al. (2020). Neuromodulation: Technology at the Neural Interface. https://doi.org/10.1111/ner.13139

נושאים קשורים:  כאב אונקולוגי,  גירוי עצבים פריפריאלי,  מחקרים
תגובות