קורונה בישראל

זינוק במספר המעשנים בישראל בשלושת חודשי גל הקורונה הראשון

סקר של המיזם למיגור העישון מגלה: כמעט 12% מהישראלים חזרו לעשן או הגדילו בהיקף העישון שלהם מאז תחילת מרץ | בקרב בני נוער נרשמה עלייה של 33% במספר המעשנים

עישון מצטבר מעל עשר שנים "מזכה" בנקודת סיכון לקורונה. אילוסטרציה

בעוד סקר שנערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ופורסם אתמול העלה כי בשלושה חודשי הגל הראשון במגיפת הקורונה בישראל, 51% מהמעשנים בגילאי 24-18 "שקלו להפסיק לעשן" ו-49.2% "דיווחו שעישנו פחות", מחקר אחר של "המיזם למיגור העישון" הציג ממצאים שונים במידה רבה, לפיהם מאז התפרצות הנגיף בישראל, בתחילת מארס, כמעט 12% מהישראלים חזרו לעשן או אף הגדילו בהיקף העישון שלהם. בקרב בני 17-15 היתה עלייה של 33% במספר המעשנים.

בסקר השתתפו 2,837 ישראלים בגילים השונים מהם 1,834 מעשנים או שעישנו בעבר. בקרב בני 22 ומעלה הפסיקו או הפחיתו בצריכת מוצרי העישון  17.4%. בתקופה זו נרשמה ירידה בשיעור המעשנים היומיים מ-24.7% בשנת 2019 ל-21.4% בתחילת משבר הקורונה בארץ, במארס 2020, ככל הנראה לאחר שהושווה המס על טבק לגלגול עם המס על סיגריות רגילות וכן כניסתו לתוקף של החוק האוסר פרסום מוצרי עישון.

אלא שמגמת הירידה הנ"ל השתנתה עם התפרצות הקורונה: 5% מהמשיבים לסקר בגילאי 22 ומעלה שינו בהרגלי העישון שלהם ובחודש הראשון של הסגר חזרו לעשן לאחר שכבר הפסיקו. בקרב בני 19-18 חל גידול ב-38.9% ובקרב בני 24-22 הגידול אף הגיע ל-51%, ביחס לשיעורי העישון בשנתיים הקודמות. 4% הצהירו שחזרו לעשן או הרחיבו את צריכת הסיגריות. נמשכת גם  העלייה בשיעורי ההתנסות של הנוער בסיגריות האלקטרוניות - בקרב בני 17-15 כ-20% התנסו בהן.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

מחקר נוסף של האוניברסיטה העברית, המבוסס על שאלונים במדיה החברתית, מחזק את הממצאים: מבין 660 משתתפים, 437 (66.2%) דיווחו שהם מעשנים כיום, 46 דיווחו שהפסיקו לעשן בזמן הסגר ו-177 מעשנים לשעבר, שהפסיקו לעשן לפני תקופת הסגר, חזרו לעשן.

44% מקרב מעשנים שלא נגמלו עישנו יותר בתקופת הסגר: בממוצע נרשמה עלייה של כשלוש סיגריות ליום – מממוצע של 15 סיגריות ליום לפני הסגר, לממוצע של 18 סיגריות ליום במהלך הסגר. 8.8% מקרב המעשנים דיווחו על עלייה במספר המעשנים הפאסיביים בסביבתם, ביניהם ילדים שאינם מעשנים.

ד"ר יעל בר-זאב, רופאה מומחית בבריאות הציבור מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, אמרה: "הסקר המחיש את חשיבות התמיכה לגמילה מעישון ולהפחתת הנזק מחשיפה לעישון כפוי גם בעתות חירום. למרות שקיים קו טלפון לתמיכה בגמילה מעישון (*6800) שנפתח בינואר האחרון, משרד הבריאות וקופות החולים לא השכילו לפרסם את קיומו של השירות הזה על מנת לעזור ליותר מעשנים להיגמל מעישון".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, הוסיפה: "המחקר מוכיח שישראל נכשלת באכיפה החוק נגד עישון. התוצאה: המשך העלייה בעישון בקרב הנוער.  הסיגריות האלקטרוניות החזירו אותנו שנים לאחור. בני הנוער נשאבים להתמכרות ולעישון אחרי שהתנסו בסיגריות האלקטרוניות. העישון נתפס בעיניהם לגיטימי ו'מגניב'. על משרד הבריאות לפעול לייצר בדחיפות מנגנוני אכיפה לחוק האוסר פרסום ושיווק מוצרי עישון ולא לנוח על זרי הדפנה של עצם העברת החוק בכנסת. רק כך נגן על הדור הבא מהמניפולציות של חברות העישון ומשיטות השיווק המתוחכמות שלהן".

איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית קראו אתמול לשר הבריאות יולי אדלשטיין ליצור תכנית לאומית עדכנית כנגד נזקי העישון. "למרות צעדי התקדמות חשובים שנעשו במאבק נגד נזקי העישון, עדיין אחד מכל חמישה ישראלים מעשן", מסרו שני האיגודים. "גם כיום, חברות הטבק ממשיכות להפעיל מניפולציות שונות במיוחד על בני הנוער על מנת לגייס קהל חדש שיתמכר למוצריהן הקטלניים, ההורגים לפחות אחד מכל שני מעשנים. מכת העישון היא טרגדיה המובילה למותם של כ-8,000 ישראלים, מדי שנה".

רופאי בריאות הציבור: דרושה תכנית לאומית מעודכנת למאבק בעישון

רופאי בריאות הציבור בישראל והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון קראו לפעול באופן נחוש ומתואם, בהתאם לידע המדעי והמלצות אנשי המקצוע ובמסגרת תכנית לאומית מעודכנת, למאבק בעישון ונזקיו, לצורך הגנה על בריאות הציבור ולשם הצלת חיים רבים. "יש צורך בתכנית לאומית מעודכנת, המרוכזת על ידי יחידה מרכזית למאבק בעישון בהתאם להחלטת הממשלה מ-2011. אחרת, חברות הטבק מאתרות פרצות ומצליחות להמשיך ולשווק את מרכולתן הקטלנית וציבור המעשנים איננו מקבל את התמיכה המיטבית לגמילה מעישון", ציינו.

לדבריהם, נדרשת הקמתה של יחידה מרכזית למאבק בעישון וקביעת תכנית שנתית ורב-שנתית מחייבת, עם תקצוב הולם ויעדים מדידים; נדרש רישוי של נקודות מכירת הטבק ואיסור על מכירה בצמוד למוסדות חינוך, כפי שנעשה במדינות שונות. "מצופה שממשלת ישראל תדע איפה נמכר המוצר היחיד החוקי שהורג לפחות 50% מהצרכנים שלו ותנהל על כך פיקוח ובקרה", כתבו.

בנוסף ציינו כי נדרשת העלאה בגיל איסור המכירה לגיל 21, כפי שנעשה במדינות רבות; יש לייעל ולשפר את אכיפת החוקים כנגד העישון. מן הראוי להפעיל את כל הכלים העומדים לרשות המדינה כנגד האויב מספר אחת של בריאות הציבור בישראל.

לדבריהם, התמונות על חפיסות הסיגריות הן אמצעי מוכח ויעיל, ללא עלות, מהלך המיושם בכ-120 מדינות בעולם – "מדינה שבה אין תמונות על חפיסות הסיגריות היא מדינה שבה השלטון מפחד לפעול למען הציבור וכנגד האינטרסים של חברות הטבק.

עוד דרשו לתקן פרצות שונות בחוק איסור פרסום מוצרי טבק ועישון כדוגמת החרגת העיתונות, החרגת שיווק ישיר, איסור שיווק מוצרים בטעמים ועוד.

"נדרשת מדיניות מיסוי חכמה ועקבית, דוגמת תיקון העיוות של היעדר המס על חלק מהמוצרים", הדגישו בנוסף באיגוד רופאי בריאות הציבור בישראל והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון". כמו כן, "הגדלת ההשקעה בשירותי גמילה מעישון והנגשתם, במיוחד לאוכלוסיות ספציפיות - נשים הרות, בני נוער, ומטופלים עם מחלות נפש ברקע; הטמעת מדיניות מקומות ציבוריים ללא עישון, לרבות שינוי החקיקה כך שאסור יהיה לעשן בכל מקום ציבורי, אלא אם צוין אחרת"; וכן "השקעת משאבים בניטור מצב העישון בישראל ובמחקר בתחום".

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  גמילה מעישון,  בריאות הציבור,  עישון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
01.06.2020, 13:01

כיוון שרוב מחיר הסיגריות הוא מס הנכנס למדינה - בטווח הקצר עליה בשיעור המעשנים הוא חיובי מבחינת הכלכלה.