קורונה בישראל

נתניהו בפרידה מבר סימן טוב: "ייעצרו הקלות נוספות במשק בגלל התחלואה"

בר סימן טוב בטקס חילופי המנכ"לים במשרד הבריאות: "גאה שהובלתי את המאבק בקורונה אבל היו גם טעויות - יכולנו לשלב יותר גורמים בהחלטות"

מימין לשמאל: שר הבריאות יולי אדלשטיין, רוה"מ בנימין נתניהו, משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד הבריאות הנכס פרופ' חזי לוי בטקס חילופי המנכ"לים. צילום: דוברות הכנסת

ראש הממשלה הודיע היום (ה') בטקס חילופי המנכ"לים במשרד הבריאות כי בעקבות העלייה שנרשמה בתחלואת הקורונה בימים האחרונים, לא יינקטו צעדים נוספים בפתיחת המשק. הטקס התקיים במרכז מורשת בגין בירושלים ונכחו בו גם שר הבריאות יולי אדלשטיין והשר היוצא יעקב ליצמן.

על המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שסיים חמש שנות כהונה בתפקיד זה, אמר נתניהו: "הבעת את דעתך ועמדת על דעתך מול גלי ביקורת שלפעמים היתה אכזרית מאוד, הייתי אומר אפילו מרושעת, שאין לה בסיס. עשית זאת בשקט, בביטחון ובאחריות. התרומה שלך כאן היא חשובה מאוד, מראה את המסירות שלך והאחריות שלך לחיי הציבור. אני רוצה להודות לך על השירות שלך".

השר אדלשטיין העניק לבר סימן טוב מתנת פרידה - כפכפים וחולצת הוואי. "ראיתי בטוויטר שאתה עכשיו בין עבודות - אז קניתי לך כי ראש הממשלה אמר שאולי מיולי יהיו טיסות".

פרופ' חזי לוי, ששימש בשמונה השנים האחרונות מנהל בית החולים הממשלתי ברזילי החליף את בר סימן טוב בתפקידו, ובכך שוב יהיה למשרד זה מנכ"ל שהוא גם רופא. האחרון היה פרופ' ארנון אפק שכיהן במשך שנה וקדם לבר סימן טוב.

פרופ' חזי לוי. "אמשיך להוביל את המאבק המקצועי במגיפת הקורונה". צילום "ברזילי"

תא"ל (מיל'.) פרופ' לוי בן 65 נשוי, אב לשלושה ילדים וסב לנכדה, נולד להורים ילידי עיראק. שימש כקצין רפואה ראשי בצה"ל עד 2007, לאחר מכן מונה לסמנכ"ל בכיר ולראש מינהל רפואה במשרד הבריאות. ב-2018 הוענק לו "אות מפעל חיים" מטעם שר הבריאות לעוסקים במקצועות הבריאות.

עם מינויו לתפקידו החדש אמר פרופ' לוי: "אמשיך להוביל את המאבק המקצועי במגיפת הקורונה ולמען הבטחת שירותי בריאות ראויים וחומלים בכל התחומים במדינת ישראל". הוא הודה לבר סימן טוב, ש"פעל רבות למען הבריאות בכלל והוביל באופן מקצועי ביותר את המאבק נגד הקורונה".

בר סימן טוב הודה בטקס כי היו טעויות בקבלת ההחלטות בכל הנוגע למאבק בקורונה והיה מקום לשלב יותר גורמים בקבלת ההחלטות. "משבר הקורונה", אמר, "חושף את היכולות האמיתיות של מערכות. מערכת הבריאות התגלתה במלוא עוצמתה. אני גאה שהובלתי אך היו גם טעויות. יכולנו לשלב יותר גורמים בקבלת ההחלטות. אך לטעות זה אנושי ובמגיפה שכזו, זה בלתי נמנע. אנחנו יכולים להיות גאים בהישגים. מותם של אנשים רבים נמנע. בדיון הציבורי, המדינה שלנו אמרה לא לאמירה שאולי כי הם קשישים זה לא שווה את המחיר הכלכלי. אני גאה שאנו לא חיים במדינה שכזו".

עוד אמר המנכ"ל היוצא: "האירוע הזה ימשיך ללוות אותנו זמן רב. גל שני של תחלואה איננו גזירת גורל. המערכת נערכה ונערכת היטב לכל תרחיש. הדרך הכי טובה להתמודד עם צונאמי היא למנוע את הפגיעה שלו באנשים ולא לבדוק אם הם יודעים לשחות. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנגיף היא ענווה. הטבע האנושי מתקשה להתמודד עם חוסר הוודאות.

"אנחנו צריכים לזכור שלמרות שלמדנו המון על הקורונה אנחנו עדיין לא יודעים כלום. קבלת החלטות מהירות היתה קריטית עד עכשיו ותהיה קריטית גם בהמשך, גם אם אין להן היגיון פנימי סדור. טוב לעשות מעשה בינוני במהירות ממעשה הגיוני בהיסוס. אנחנו לא יכולים להרתיע את הנגיף, לנהל משא ומתן או להסכים על הפסקת אש. אין הפוגות ואין לנו את הפריבילגיה להיכנע".

נושאים קשורים:  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  פרופ' חזי לוי,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
19.06.2020, 11:16

מערכת לא מתפקדת-הקימו צט"מ ושמו עליו פס כשהיה צריך להשתמש בו...

אנונימי/ת
19.06.2020, 16:36

יכולנו לשלב יותר גורמים בקבלת ההחלטות? לא טעות, אלא תרבות ארגונית .

אנונימי/ת
19.06.2020, 18:59

מבחן התוצאה היה מצויין!