דעות

נערכים לגל הבא? האתגר האמיתי הוא לשדרג את מערכת הבריאות בשגרה

האם בתקופת כהונתו יצליח השר יולי אדלשטיין לשנות את המציאות שחווה כל מטופל שפוגש את מערכת הבריאות הציבורית והאם ייעשו צעדים משמעותיים שייתנו מענה אמיתי למצוקות הציבור, המטפלים והמטופלים?

"בתוך תקופה קצרה מאוד צפוי שר הבריאות יולי אדלשטיין לגלות כי מערכת הבריאות היא אולי המורכבת ביותר בין כל המערכות הציבוריות בישראל"

לצד הכנת המערכת לקראת גל תחלואה נוסף, האתגר האמיתי שניצב בפני שר הבריאות הוא לשדרג את מערכת הבריאות בשגרה. הרי אסור לשכוח כי החיים עצמם זה מה שקורה בין משבר אחד לאחר.

כניסתו של שר בריאות חדש היא לכשעצמה מייצרת הזדמנות לשינוי והתחדשות. בתוך תקופה קצרה מאוד צפוי שר הבריאות יולי אדלשטיין לגלות כי מערכת הבריאות היא אולי המורכבת ביותר בין כל המערכות הציבוריות בישראל. ניווט של ספינת ענק בים סוער של שחקנים רבים, אינטרסים מגוונים, לא מעט אגו ושפע עיוותים היסטוריים.

אז בטרם שוקעים בים של מידע ואינטרסים, להלן כמה עקרונות מנחים לשר הנכנס:

שגרה היא החיים עצמם - דווקא מתוך תקופת החירום שאנו נמצאים בעיצומה ולמרות הקלות שבה ניתן להישאב למצוקות המיידיות, חשוב להביט אל המציאות שמעבר למגיפת הקורונה. לצד הכנת המערכת לקראת גל תחלואה נוסף, האתגר האמיתי שניצב בפני שר הבריאות הוא לשדרג את מערכת הבריאות בשגרה. הרי אסור לשכוח כי החיים עצמם זה מה שקורה בין משבר אחד לאחר.

המציאות מלמדת כי לא אחת תוספות תקציביות שניתנו למערכת הבריאות לא הופנו בהכרח למקומות שבאמת נזקקו בצורה אקוטית לחיזוק תקציבי. יש לוודא שהתוספת התקציבית, שהיא כסף ציבורי, כוללת מנגנון פנימי המבטיח שיפור למשתמשי הקצה, הציבור ובריאותו

חוק הכלים השלובים - כל מהלך שנעשה משנה את האיזונים הקיימים בתוך מערכת הבריאות. המציאות לימדה אותנו כי טלאים של רפורמות ומהלכים שלא נעשו בתכנון קפדני ובראייה לאומית ארוכת טווח מסתיימים בנזק לציבור ולבריאותו שעולה על התועלת.

שימוש ראוי ומדויק במשאבים - כן, למערכת הבריאות חסר כסף. זה לא סוד שמערכת הבריאות חווה תהליך מתמשך של שחיקה תקציבית ריאלית. עם זאת, נקודה חשובה לא פחות היא איך ואיפה משקיעים את הכסף. המציאות מלמדת כי לא אחת תוספות תקציביות שניתנו למערכת הבריאות לא הופנו בהכרח למקומות שבאמת נזקקו בצורה אקוטית לאותו חיזוק תקציבי. לכן, יש לוודא שהתוספת התקציבית, שהיא כסף ציבורי, כוללת מנגנון פנימי שמבטיח שיפור למשתמשי הקצה – הציבור ובריאותו.

כוח אדם מקצועי - אחד האתגרים המשמעותיים הוא פיתוח תשתיות פיזיות איכותיות הן בבתי החולים והן בקהילה. אבל, וזה אבל גדול, תנאי יסוד להצלחת כל תכנית לפיתוח תשתיות פיזיות עוברת דרך מצבת כוח האדם המקצועי (הן מבחינת כמות והן מבחינת איכות). ככל שלא יינתן דגש מיוחד לפיתוח כוח אדם מקצועי, כל תכנית עתידית נדונה לכישלון. לאור המאפיינים הייחודים של תחום הבריאות, כל תכנית עבודה חייבת להיעשות בראייה ארוכת טווח ובהתאם לצרכים המתפתחים של האוכלוסיה.

הצבת יעדים מוגדרים ומדידים - רק מול מטרות ויעדים מדידים, מזוקקים וברורים, ניתן יהיה לבחון את הצלחת הצעדים שיינקטו (ואולי הצלחת הקדנציה עצמה). מדובר ביעדים ברורים במגוון רחב של תחומים במערכת הבריאות. לדוגמה: יעד לתפוסה ממוצעת של מיטות אשפוז (למשל ממוצע שנתי של 80%); יעד לזמני המתנה לניתוחים, פרוצדורות ומומחים רפואיים; יעדים של איכות ושירות; ועוד. יעדים ברורים שניתן לתחום בזמן ולהצמיד להם תקציביים ייעודיים.

ככל שקופות החולים יהיו מסוגלות להעניק מענה הולם ואיכותי בפריסה ארצית ובמספרים גדולים, כך יירד העומס על בתי החולים. במקום לשפוך כסף רב על טלאים של פתרונות מקומיים וזמניים, חשוב להפנים שאת העומסים הבלתי נסבלים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות ראוי ואפשר לפתור באמצעות מגוון כלים בקהילה

יחסי קהילה-בית חולים - בשגרה ובחירום, קהילה חזקה היא הדרך לשמור על ויסות העומסים על בתי החולים. למדינת ישראל יש נכס לאומי ייחודי - קופות החולים. ככל שקופות החולים יהיו מסוגלות להעניק מענה הולם ואיכותי בפריסה ארצית ובמספרים גדולים, כך יירד העומס על בתי החולים. במקום לשפוך כסף רב על טלאים של פתרונות מקומיים וזמניים, חשוב להפנים שאת העומסים הבלתי נסבלים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות ראוי ואפשר לפתור באמצעות מגוון כלים בקהילה.

במציאות המתפתחת חשוב להפנים שלבתי החולים צריך להגיע רק מי שלבית החולים יש יתרון יחסי לטיפול בו, וכל היתר יכולים וצריכים לקבל טיפול הולם ואיכותי בקהילה (כגון טיפול בית, אשפוז בית, מוקדי רפואה דחופה איכותיים ועוד).

בסופו של דבר, הצלחתו של שר הבריאות החדש תימדד בסוף הקדנציה - האם בתקופת כהונתו הצליח השר יולי אדלשטיין לשנות את המציאות שחווה כל מטופל שפוגש את מערכת הבריאות הציבורית, והאם נעשו צעדים מהותיים ומשמעותיים שבכוחם לתת מענה אמיתי למצוקות הציבור, המטפלים והמטופלים במערכת הבריאות הציבורית.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר עדי ניב יגודה,  יולי אדלשטיין,  מערכת הבריאות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.06.2020, 16:17

לשדרג? לא! לשקם את מערכת הבריאות!