קורונה בישראל

החל סקר הבדיקות הסרולוגיות - עובדי המעבדות: "אין די כוח אדם"

במהלך הסקר הארצי ייבדקו 70 אלף ישראלים על ידי קופות החולים | במעבדות מתריעים: לא נוכל לספוג ולטפל בבדיקות נוספות שבשגרה

בדיקת דם. אילוסטרציה

היום (ב') מתחיל סקר הבדיקות הסרולוגיות המיועד לברר את היקף התפשטות הקורונה. במהלכו ייבדקו 70 אלף ישראלים על ידי קופות החולים על מנת לקבל תמונת מצב ברורה על האוכלוסיה שפיתחה נוגדנים לנגיף הקורונה, מה שיעיד אם בעבר נחשפו.

אלא שאמש כבר הודיעה יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות הרפואיות אסתר אדמון שהנחיית שר הבריאות בנושא הבדיקות הסרולוגיות לא מציאותית, אין במעבדות בישראל עתה די כוח אדם כדי לפענח כ-200 אלף בדיקות סרולוגיות שתוקפן יפוג בשבועיים הקרובים.

כזכור, הבדיקות הסרולוגיות נמצאות בישראל ללא שימוש כבר חודשים. הלחץ כעת הוא להספיק להשתמש בהן לפני שיפוג תוקפן. פיענוח הבדיקות הסרולוגיות שונה מבדיקות הקורונה ומבוצע במעבדות אחרות (מעבדות שעוסקות באבחון נוגדנים בדם) שגם כך בעומס עבודה גבוה ועם קשיים לעמוד בהיקפי העבודה.

אדמון טוענת כי "על מנת לפענח את הבדיקות הסרולוגיות, צריך לעכב פענוח של בדיקות לאבחון נוגדנים של וירוסים אחרים כמו צהבת, אדמת, חצבת, מחלת הנשיקה וכדומה. בחודשיים האחרונים התרענו שאיננו ערוכים מבחינת כוח האדם במעבדות לפיענוח הבדיקות הסרולוגיות, אבל משרד הבריאות בחר להתעלם מהאזהרות. התחושה היא של גן ילדים. שמים פלסטר זמני על מערך אחד של בדיקות ומתעלמים מהעבודה השוטפת במערכת. המעבדות קרובות לנקודה שבה לא יוכלו לספוג ולטפל בבדיקות נוספות שבשגרה".

אדמון הדגישה כי ההסכם שנחתם עם עובדי המעבדות מול האוצר "מתייחס רק לתוספת של כמה עובדים חדשים במעבדות הקורונה בלבד. ברור שמשרד הבריאות חייב להבין שזוהי משימה לאומית להגדיל את היקף כוח האדם בכלל המעבדות הרפואיות במדינת ישראל.

בתוך כך, "מכבי שירותי בריאות" מסרה כי הבדיקות יהיו במרפאות הקופה: "הבדיקות הסרולוגיות מבוצעות באופן אקראי. משרד הבריאות הגדיר אילו הן מרפאות שבהן מתבצע הסקר. אין לפנות לרופאים לבקש הפניה ובמרפאות בהן מבוצע הסקר, יפנה הצוות אל המטופלים הממתינים לבדיקות שגרה".

נושאים קשורים:  סקר סרולוגי,  אסתר אדמון,  מעבדות רפואיות,  חדשות,  קורונה,  עובדי המעבדות
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2020, 01:25

כמה כסף היא רוצה?

30.06.2020, 14:08

הדבר היחיד הטוב בבדיקות הללו שסוף סוף יש מדגם אקראי שייתן תמונה סטטיסטית של תוחלת החולים באוכלוסיה.