חדשות

דו"ח העישון השנתי: 20% מהאוכלוסיה בישראל מעשנים

למרות שלא חל שינוי בשיעור המעשנים בישראל, מסתמנת ירידה בהתנסות בעישון בקרב בני הנוער לצד עלייה משמעותית בהיקפי הפנייה לסיוע בגמילה מעישון בקופות החולים

עישון בישראל. צילום: קובי גדעון פלאש 90

שיעור המעשנים בישראל הוא 20% מכלל האוכלוסיה הבוגרת, בגילאי 21 ומעלה. למרות שכמעט לא חל שינוי בשיעור זה לעומת השנה שעברה, יש סימנים לכיוון החיובי שכן יש ירידה בהתנסות בעישון בקרב בני הנוער לצד עלייה משמעותית בהיקפי הפנייה לסיוע בגמילה מעישון בקופות החולים. כך לפי דו"ח שר הבריאות על תופעת העישון לשנת 2019 שפורסם אתמול (א').

שר הבריאות יולי אדלשטיין כתב במבוא לדו"ח בן 140 עמודים: "המאבק בעישון ובנזקיו הוא צו השעה גם עתה, במהלכה של מגיפת הקורונה, שככל הנראה נמשיך ונתמודד עימה גם בחודשים הבאים. העישון מעלה את הסיכון למגוון רחב של מחלות כרוניות, פגיעה במערכת החיסונית, במערכת הנשימה, בלב ובכלי הדם ומערכות גוף נוספות, הנכללות בגורמי הסיכון לתחלואה קשה מנגיף הקורונה.

"אין ספק שהמאבק בתופעת העישון טרם הסתיים ויש להמשיך בסיעור מוחות אינטנסיבי ובהשקעת משאבים נוספים למיגור התופעה כצעד משמעותי לשמירה והגנה על בריאות הציבור", ציין השר אדלשטיין.

לפי הדו"ח המבוסס על דיווחי מעשנים ונגמלים, שיעור גבוה יותר של מעשנים הם בקרב הגברים לעומת נשים ובקרב ערבים לעומת יהודים. שיעורי העישון נמוכים יותר בקרב בעלי השכלה גבוהה ולפי הערכת מחברי הדו"ח, גורמים סביבתיים, חברתיים ואחרים יוכלו לתמוך במניעת עישון.

מנתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות עולה שבקרב בני הנוער נרשמה ב-2019 ירידה בשיעורי עישון סיגריות ונרגילות: כ-15% מתלמידים כיתות ו'-י"ב דיווחו כי התנסו בעישון סיגריות. שיעור הבנים כפול מאשר הבנות, 20% לעומת 10%.

מגמת ירידה נרשמה גם בעישון סיגריות "מדי שבוע" – בקרב 8% מהתלמידים המעשנים, בנים פי שלושה מבנות. במגזר הערבי - פי שניים מהמגזר היהודי. שיעור העישון עולה עם הגיל. כ-5% מכלל התלמידים נוהגים לעשן לפחות פעם ביום. כ-25% מהתלמידים התנסו בעישון נרגילה, כ-8% מעשנים נרגילה לפחות פעם בשבוע וכ-5% מעשנים נרגילה מידי יום.

"יותר מרבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית ב"שילוב התפיסה והמניע לשימוש שזו פחות מזיקה וזה מעורר דאגה וחשש מכך ששיעורי העישון בקרב אותם בני נוער יעלו בהמשך כתוצאה מהתמכרות להרגלי שימוש במוצרי עישון מזיקים", נכתב בדו"ח. "אין ספק שבני הנוער מהווים קבוצת יעד מרכזית להתערבות למיגור העישון בכל צורותיו".

בתחום הגמילה מעישון נרשמו ב-2019 הישגים משמעותיים: קופות החולים הרחיבו את מגוון הסיוע בגמילה מעישון. כעת ניתן לקבל גם ייעוץ אישי ולא רק קבוצתי. הורחבו גם ההתוויות לסבסוד הטיפול התרופתי בגמילה מעישון.

למוקד הטלפוני הלאומי החינמי פנו בשנת 2019 פנו 29,165  מעשנים לקבלת סיוע בגמילה מעישון דרך קופות החולים - עלייה של 5.7% בהשוואה ל-2018.

עוד צוין בדו"ח כי עם כניסתם לתוקף של התיקונים לחוק איסור הפרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון צפויה ירידה משמעותית בהיקפי הפרסום של תעשיית הטבק והניקוטין. אולם במהלך 2018 החברות השקיעו כ-64.2 מיליון שקל בפרסום ובקידום מכירות.

עוד עולה מהדו"ח כי 28% מקרב המתגייסים (גברים) לצה"ל לפי נתוני 2018 הם מעשנים ו-18% בקרב המתגייסות. צריכה יומית ממוצעת של מתגייסים מעשנים – עשר סיגריות ובקרב החיילות – תשע סיגריות. גיל תחילת העישון – 16.

ישראל, לפי הדו"ח, דורגה שביעית מבין 36 מדינות באירופה וקיבלה ציון 61 מבין 100 נקודות על מדיניות המאבק בעישון שמתנהל בה.

בתגובה על ממצאי הדו"ח מסרו החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון ואיגוד רופאי בריאות הציבור מההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן כי "הדו"ח מראה שלמרות הצעדים שמדינת ישראל נקטה, לא נצפתה ירידה בשיעורי העישון בישראל ועדיין כ- 20% מהאוכלוסיה מעשנים. חשוב וחיוני למנף את ההישג הדרמטי של המאבק בעישון בישראל שבא לידי ביטוי בתיקון לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון שהושג על ידינו בשיתוף פעולה הדוק עם חברי כנסת  וקואליציית הארגונים הפועלים למניעת עישון.

"חשוב להמשיך בצעדים המוכחים כיעילים למיגור אחד מגורמי המוות והתחלואה המשמעותיים ביותר בישראל - צעדים הכוללים: מיסוי מוצרי סיגריות אלקטרוניות והמשך העלאת המסים על מוצרי טבק, העלאת גיל המכירה של מוצרי טבק עישון ל-21 שנים, רישוי נקודות המכירה של מוצרי טבק ועישון ותיקון הליקויים בחוק הקיים (ביטול החרגת העיתונות מאיסור הפרסום, והוספת אזהרות הכוללות תמונות לאריזות של מוצרי טבק ועישון).

בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 נשים וגברים כתוצאה ישירה מנזקי עישון, כ-800 מתוכם הם לא מעשנים, החשופים לעישון כפוי ומזיק.

"מגיפת הקורונה מוכיחה שוב כי למען בריאות הציבור חובה כבר עכשיו להמשיך ולקדם צעדים למניעת התחלת עישון, במיוחד בקרב הנוער והצעירים, ועידוד גמילה מעישון, על מנת להגן על בריאות הציבור בישראל. נזקי העישון לבריאות הציבור לא נעצרים בגלל הקורונה".

נושאים קשורים:  עישון,  יולי אדלשטיין,  מאבק בעישון,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות
04.08.2020, 10:11

המודעות של הציבור לנזקי העישון שהביאה לירידה באחוז המעשנים בהחלט מבורכת ויש להמשיך בדרך זו. הבעיה כיום שבמקביל לירידה באחוז מעשני הסיגריות נראה שישנה עלייה באחוז מעשני סמים ובעיקר מריחואנה. יתכן מאוד כי עלייה זו היא תוצאה מדיונים וממאמרים העוסקים בליגליזאציה של עישון מריחואנה שלכאורה תועלתה גבוהה מהנזקים שהיא גורמת או מנזקי עישון סיגריות.
אין חולק על כך שצריכת מריחואנה שאיננה רפואית מזיקה למשתמש ולחברה כולה. אני סבור שיש צורך לפרסם בכל דרך אפשרית את נזקי עישון המריחואנה ולאסור על שימוש בו גם באמצעות אכיפה חוקית.