דעות

לגליזציית הקנאביס בישראל? התעוררו ומינעו את החקיקה המסוכנת

לגליזציה טוטאלית ומיידית של קנאביס לשימוש גורף למטרות פנאי, ללא דיון מעמיק בקרב אנשי מקצוע רלוונטיים, היא בעלת משמעות מרחיקת לכת בגרימת נזקים רפואיים ומעשה בלתי אחראי המונע על ידי בעלי אינטרסים

נערה מעשנת מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)
עישון קנאביס (צילום: אילוסטרציה)

ברצוננו להדגיש שאנו תומכים בשימוש בקנאביס רפואי בהתאם לאינדיקציות של משרד הבריאות. אולם, למרות הכיסוי החיובי בתקשורת לגווניה, הקנאביס אינו סם תמים ובמיוחד פוגע בנוער וצעירים, שהתפתחותם הנוירוקוגניטיבית עדיין ממשיכה עד גיל 25.

יש עלייה מתמדת של ריכוזי THC במוצרים השונים של הקנאביס והספרות הרפואית מאשרת שחומר זה קשור להתפרצות של פסיכוזה. לדוגמה, בכפר איזון בישראל אושפזו צעירים רבים עקב פסיכוזות שנגרמו מצריכת קנאביס בעת טיוליהם בהודו. למרות זאת, צצות הצעות חוק פופוליסטיות, אימפולסיביות ושטחיות שמטרתן לגליזציה טוטאלית של קנאביס כולל Recreational use בלי להתחשב במדע הרפואי ובמחקרים שנעשו.

המצב הבטחוני בישראל אינו דומה כלל לזה שבהולנד או בארה"ב. חקיקת הלגליזציה של הסם תגרור עלייה מסיבית של שימוש  בקרב הצעירים בגיל השירות בצה"ל ואז לדעתנו אויבינו לא יצטרכו טילים נגדנו - הסם יעשה עבורם את העבודה

לגליזציה טוטאלית ומיידית של קנאביס לשימוש גורף למטרות פנאי, ללא דיון מעמיק בקרב אנשי המקצוע הרלוונטיים, היא בעלת משמעות מרחיקת לכת בגרימת נזקים רפואיים ומעשה בלתי אחראי המונע על ידי בעלי אינטרסים.

כמה מהנתונים שנאספו מתוך HIDTA report בחמש שנות לגליזציית קנאביס במדינות שונות בארה"ב, כמו וושינגטון וקולורדו, מעידים על תוצאות גרועות הן בקרב מבוגרים והן אצל צעירים ובניגוד מוחלט למה שהצהירו האינטרסנטים השונים בעד לגליזציה. המחקרים מצאו את הנתונים הבאים:

  • עלייה בתמותה ובפציעות חמורות עקב תאונות דרכים בשל שימוש בקנאביס.
  • עלייה בשכיחות הפניות לחדרי מיון עקב שימוש בקנאביס, כולל ילדים.
  • עלייה בשכיחות בעיות רפואיות ונפשיות כולל ירידה באיכות החיים.

בניגוד לציפיות, היתה עלייה מינימלית של רווחי מסים של המדינות לעומת הפסד ניכר של משאבים עבור התוצאות השליליות של הלגליזציה של הסם. בנוסף, נראתה חוסר יכולת להפחית פעילות עבריינית הקשורה לסמים ובמיוחד בתחום של המקפצה מקנאביס לסמים קשים.

מהיכרותנו האישית עם נפגעי קנאביס רבים ועם הספרות המקצועית, הנזקים משימוש בקנאביס כוללים:

  • עלייה בשיעור הפרעות נפשיות ופריצתן הפתאומית.
  • התפרצות מוקדמת של פסיכוזות.
  • עלייה בשיעור הדכאונות, נסיונות אובדניים והתקפי חרדה, פאניקה ותופעות דיסוציאטיביות.
  • מקפצה לסמים קשים כמו קוקאין, הרואין ועוד.
  • פגיעות קוגניטיביות - פגיעה בזיכרון לטווח קצר, פגיע בריכוז ובקשב שגורמים להידרדרות בלימודים או עבודה וכן לירידה במנת המשכל.
  • קנאביס פוגע בפונקציות הדרושות לנהיגה בטווח של עד יממה לאחר העישון האחרון ולכן אין פלא שנראתה עלייה בהיקף תאונות דרכים קטלניות היכן שנעשתה לגליזציה.

לצד כל אלה, יש בישראל בעיה מורכבת במיוחד על רקע מציאות בפועל של דה קרימינליזציה, דהיינו אין אישום פלילי בפעמים הראשונות של צריכה עצמית. להבדיל, במדינת קונטיקט בארה"ב, שם פעלו התושבים באופן מושכל בקרב הורים, בבתי ספר תיכוניים בשיתוף קבוצות סטודנטים וחוקרים מאוניברסיטאות ייל וקונטיקט והביאו בחשבון את הנזקים החמורים מצריכה חופשית של מריחואנה, נדחה החוק בעד לגליזציה של הסם.

אנו קוראים מפה למובילים במערכת הפסיכיאטרית ובתחום ההתמכרויות לסמים, כמו גם לכל אזרח שאכפת לו מעתיד מדינת ישראל, להתעורר ולמנוע את החקיקה המסוכנת. בנוסף, כדאי להמתין שלוש שנים לפרסום המסקנות מ"הניסוי הסוציאלי" הקנדי ללגליזציה של קנאביס

לפיכך, אסור לנו להיחפז בריצת אמוק אחרי הלגליזציה של הסם כי נשלם מחיר כבד, ובמיוחד בני הנוער והצעירים. לצד זה לצערנו, במדינת ישראל יש גם את ההיבט הבטחוני. המצב הבטחוני בישראל אינו דומה כלל לזה שבהולנד או בארה"ב. חקיקת הלגליזציה של הסם תגרור עלייה מסיבית של שימוש  בקרב הצעירים בגיל השירות בצה"ל ואז לדעתנו אויבינו לא יצטרכו טילים נגדנו - הסם יעשה עבורם את העבודה.

אנו קוראים מפה למובילים במערכת הפסיכיאטרית ובתחום ההתמכרויות לסמים, כמו גם לכל אזרח שאכפת לו מעתיד מדינת ישראל, להתעורר ולמנוע את החקיקה המסוכנת. בנוסף, כדאי להמתין שלוש שנים לפרסום המסקנות מ"הניסוי הסוציאלי" הקנדי ללגליזציה של קנאביס. אם ניסוי זה יצליח, יהיה צורך לשקול וליישם דרכים להגנה על הציבור ובעיקר על הנוער והילדים, להוסיף בהתאם משאבים לבריאות הנפש, שירותים בהתמכרויות וטיפול בסוגיית סכנת הבטיחות בכבישים.

לקריאה נוספת:

הסכנה הטמונה בבורות הציבור: נזקי הנפש בשל שימוש בקנאביס

השימוש בקנאביס - כל האמת

לגליזציה של קנאביס או דה-קרימינליזציה - אותה גברת בשינוי אדרת

Youth Addictive Disorders, 2020/ פרופ' קמינר וד"ר ווינטרס

נושאים קשורים:  לגליזציה,  קנאביס,  שימוש בסמים קלים,  ד"ר אמי שופמן,  פרופ' יפרח קמינר,  דעות,  פסיכוזה,  פגיעה קוגניטיבית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.08.2020, 09:32

דווקא יש ללגליזציה יתרון.
כך יפסיקו להציק לרופאים כדי להשיג אישורים...
מי שכל כך נהנה לדפוק את המוח שלו- שיהנה. הרי ניתן ממילא לעשות את זה עכשיו עם אלכוהול , ולא חסרים כאלה

06.08.2020, 16:41

האחריות של המחוקק (ושל הציבור השפוי) צריכה להתרחש כלפי כל הציבור ולא רק כלפי אלה המוכנים לסכן את בריאותם ועתידם כנגד מסטול רגעי. אין שום יתרון ללגיליזציה ולכן שום מדינה בעולם, מלבד שתי מדינות, לא עושה את הניסוי הזה בבריאות הציבור שלו

אנונימי/ת
06.08.2020, 17:23

אז היכן אותו מחוקק בכל הקשור לעישון סיגריות ולצריכת אלכוהול?
האם כבודו מודע לכך שאלכוהול מוגדר כסם פסיכואקטיבי אפילו שאינו רשום בפקודת הסמים המסוכנים? אלכוהול ממכר לא פחות ממריחואנה.
מבחינתי להוציא מחוץ לחוק סיגריות ואלכוהול ממחר בבוקר. האם גם אתה שותף לכך?

08.08.2020, 18:23

אלכוהול וסיגריות הן רעל ויש להוציאן מחוץ לחוק. בהחלט. אבל מה הקשר? האם העובדה שיש סם מסויים חוקי מצדיק להוסיף עוד אחד? אם המחוקק כושל בהגנה על הציבור מפני סם אחד, אז צריך להוסיף עוד סם מסוכן לרשימה?! הטיעון שלך תמוה. מעבר לכך - קנאביס בעייתי במובנים מסויימים יותר מאלכוהול - אין כיום אפשרות להגדיר את הסף המסוכן לנהיגה, וחמור מכך - זה סם שניתן לגידול בכל בית בעלות אפסית, דבר שאין אפשרות לעשותו עם אלכוהול וסיגריות, ובכך הקנאביס עלול להיות נפוץ פי כמה וכמה ולכן לא פחות מסוכן לחברה מאלכוהול וסיגריות ואף יותר

06.08.2020, 10:15

דעתי כדעת כותבי המאמר
ראה קשורית לשיעור קורס ספרות ורפואה בו אני מנהלת דיון בנושא בנוכחות פרופ' שלמה שוהם, פרופ' שאול שרייבר ועו"ס אמיר פיראני- כולנו פה אחד מצביעים על הנזקים והסכנות שבלגליזצית הקנביס.

06.08.2020, 14:57

לימור היקרה
תודה רבה

06.08.2020, 10:25

לימור היקרה
תודה רבה

06.08.2020, 16:39

ליגליזציה זה אסון ואווילות מוחלטת. המסר החד משמעי לציבור יהיה שאין בעיה עם שימוש עצמי בקנאביס. התוצאה - חלק מאותו ציבור (וזה רוב הציבור) שדי לו באיסור הפלילי בכדי לימנע מהסם המסוכן, יתפתה לשימוש, מה שיגדיל בוודאות את התחלואה פי כמה וכמה כפי שארע בקולורדו. הדבר גם יזלוג לבני נוער ולחיילים בשירות סדיר. בהמשך - מערכת בריאות הנפש, הקורסת ממילא היום, תתמוטט כליל. כדי להחזיר את המצב לקדמותו המדינה תצטרך להשקיע מיליארדים בשיקום ובטיפול, וזאת במקום להשקיע כמה עשרות מליונים כיום - לפני ליגלזיציה - בחינוך והסברה של הציבור בדבר הסכנות של שימוש בסם, לצד שיקום והחזרת הרשות למלחמה בסמים למעמדה ויכולותיה הקודמים (לפני שארדן ריסק אותה). מכל מקום, אי אפשר לנהל מערכת הסברה וחינוך נגד הסם בד בבד עם ליגליזציה. הדברים סותרים אחד את השני והציבור לא טיפש. ליגליזציה חתורת מתחת לכל סוג של הסברה וחינוך, אם בכלל יהיה כזה (וספק רב שמישהו יממן זאת ולאורך זמן). מי שרוצה לחנך את הציבור נגד שמוש בסם חייב אבל חייב להשאיר איסור פלילי על כל שימוש בו. זה הבסיס לכל חינוך והסברה עתידיים בנושא הקנאביס. אני מקווה שהמאמר יגרום לאנשים להתנגד לאסון שהממשלה מארגנת בבורותה

אנונימי/ת
06.08.2020, 17:47

לפי מה שאתה אומר אין טעם בהסברה נגד אלכוהול ועישון כי הם מותרים בחוק.

06.08.2020, 18:12

שי היקר
כל מילה בסלע
האנונימי מתעקש על האלכוהול וכדאי לאמר לו שאם יש חומר אחד מסוכן שהוא לגלי דהיינו אלכוהול, אסור להכשיר את השרץ, דהיינו ,שבאופן אוטומטי חומר אחר שמסוכן בהיבטים שונים(קנביס) יהיה גם לגלי

08.08.2020, 18:26

יש לפעול בשני הכיוונים בו זמנית. גם להמשיך לאסור בחוק את הקנאביס וגם להסביר נגדו. הדברים אינם סותרים אלא משלימים זה את זה. בכל מקרה, חקיקה היא ההסברה הבסיסית ביותר ולכן יש להתחיל בה. לגבי סיגריות ואלכוהול - העיקרון זהה אם כי נקודת המוצא שונה כי שני סמים אלה חוקיים כיום. יש לשאוף לחקיקה בעתיד שתאסור שימוש בהם ובינתיים להתמיד בהסברה. בכל מקרה, ברור לחלוטין שהלגליזציה של קנאביס תהיה אסון למדינת ישראל

שלום לכם, מחברי המאמר המאוד משמעותי זה",
מאחר שהשימוש בקנאביס נע עדיין בין דעות, עמדות ודרכי שימוש "מגוונות" אני רוצה להודות לכם בעד מאמרכם, הנוקט בגישה ברורה, העשויה לחזק את יכולת החלטתנו בנדון.
רבים מאתנו פוגשים את נושא הקנאביס בעבודתם הקלינית היום יומית. החרזות מקצועיות ברורות של מנוסים ואחראים מבין הקולגות שלנו עשויות לעזור לגיבוש עמדה נכונה ואחראית.
בתודה,
הלן שיינפלד

אנונימי/ת
07.08.2020, 10:36

אם תחליפו את המילה קנאביס במילה אלכוהול תצטרכו להוסיף נזקים רבים נוספים שהאלכוהול גורם לבריאות הצרכנים.

אנונימי/ת
07.08.2020, 10:46

איסורים הגבלות והפחדות, מעלים את סקרנותם של הצרכנים ומנפחים במזומנים את הכיסים של הסוחרים הלגלים והבלתי לגלים.

07.08.2020, 10:53

אגב, האנונימי מ 10.36 ומ 10.46 זה אנוכי !

אנונימי/ת
07.08.2020, 11:01

כמי שיש לה רישיון לקנביס, תופתעו שדעתי בדיוק כדעת מחבר המאמר.
ממעטת להשתמש בסם זה מכיוןן שמרגישה על עצמי את הפגיעה הקוגניטיבית במיוחד לטווח הקצר( 24 שעות). בזמן זה קשה לי יותר להרצות, עד למצב של שכחה לא רק של המילה/מונח שרציתי להשתמש אלא גם מדוע רציתי מונח זה.
ואני לא היחידה. גם צעירים שמשתמשים מספרים לי את אותן התחושות.
ודבר נוסף שהצעירים מדווחים עליו ולא מוזכר במאמר. הקנביס גורם לעצלות. גם חשיבתית וכנראה לזה התכוון כותב המאמר בפגיעות קשב וריכוז, אך חייב להיות דגש על עצלות מעש. כלומר אין חשק לקום ולהניע. אין מוטיבציה לעשיה.
אז מצטרפת להתנגדות חזקה לחקיקה כזו.

אנונימי/ת
07.08.2020, 12:31

מדוע את חושבת שנופתע?
בתור זה שכתב את התגובה הראשונה , אני מסכים לחלוטין עם נזקי הקנביס. קנביס דופק את המוח, נקודה.
לי פחות מפריע שאנשים דופקים לעצמם את הבריאות כל עוד זה כרוך במס. על סיגריות יש מס, על אלכוהול יש מס (לפחות היה, היו כמה שינויים בין לפיד לכחלון), אם קנביס יהפוך לחוקי וימכר כאשר מוטל עליו מס - אין לי בעיה עם זה.
אני גם חושב שצריך להטיל מס על משקאות ממותקים, מוצרים עתירי נתרן וכו'.

07.08.2020, 13:04

את צודקת בהחלט
במאמר יש קישורים למאמרי האחרים כמו "שימוש בקנביס כל האמת" שמופיעים באתר זה ובהם אני בהחלט מתאר תופעה זו של עצלות שכל מטופלי שצרכו קנביס דווחו עליה

08.08.2020, 18:29

מס מעולם לא הצליח לכסות את נזקי הסמים. הדבר קרה עם סיגריות ולפי המחקרים (ותאמין לי שראיתי) יקרה גם עם קנאביס. הנזקים של הסם תמיד עולים לעין שיעור על ההכנסות מהסם

אנונימי/ת
09.08.2020, 14:39

שהילדים שלך ושקרובי משפחתך ישלמו מס ושידפק לכם המוח במודע ומבחירה.
אנחנו לא מעוניינים

זה נקרא Amotivational syndrom . שהיא הירידה במוטיבציה לפעולה.

07.08.2020, 12:45

חלומות באספמיה,
אם או בלי לגליזציה, כל מי שרוצה מוצא בקלות קנביס. השוק מוצף בקנביס וזה לא משהו שאפשר לעצור בעזרת חוקים. חוקים רק יורידו את זה למחשכים, למרתפים, לגורמים עבריינים, לדילרים מפוקפקים, למחירים מופקעים ולאלימות... כמו כל דבר שמנסים להסתיר. אז בהחלט אפשר לטמון את הראש בחול. זה יפה בתיאוריה, זה מנותק מהמציאות ולא ישנה דבר בפועל.
למען עתיד ילדינו, כדאי שהדברים יהיו גלויים, ללא טבו, ללא הפללה, להפסיק את המלחמה ולאפשר למי שנמצא במצוקה דלת פתוחה, חמה ומחבקת.... מדינה נאורה, חמה ומחבקת, ולא רגשות אשם בזכות חוקים אפלים ומנותקים מהעם.
ואם יש כסף למלחמה בסמים, נא להפנות אותו לגורמי הרווחה, לתת מענה לאלפי אזרחים שנמצאים במצוקה, בבדידות, בחרדות... זה יוריד את שיעור ההתמכרות אלפי מונים, לא חוקים מימי הביניים!

07.08.2020, 13:07

חבל שאתה מתעלם מהתוצאות החמורות של לגליזציה במדינות שבוצעה כפי שתואר לעיל. במיוחד מדאיגה ההשפעה על צעירים ובני נוער

07.08.2020, 13:14

התוצאות החמורות הן פרי מחקר שבא בעקבות הלגליזציה. אינך יודע מה היה קודם כאשר זה היה במחשכים

07.08.2020, 13:16

ובכלל, גם אם יש צדק בדברך, חבל שאתה מתעלם מהטיעונים הנוספים והחשובים שהעלתי.

08.08.2020, 18:37

הטיעון שהשוק מוצף בקנאביס ולכן יש לעשות לגליזציה מוטעה מיסודו. חוק נגד קנאביס הוא נקודת המוצא בכל הסברה. הוא לא מספיק כמובן ולכן השוק בישראל מוצף כי איןהסברה ואיןמניעה במיוחד לאחר ריסוק הרשות למלחמה בסמים, אבל אין כל אפשרות לעצור שימוש בקנאביס אם בד בבד אתה מעביר לגליזציה.
מעבר לכך - השוק מוצף לטענתך. אולי אכן, אבל המצב יכול ויהיה פי 10 יותר גרוע אם תעביר לגליזציה. המצב כיום הוא שמרבית הציבור לא משתמש בסם מסוכן זה לא מפחד מהענישה, אלא אך ורק כי האיסור קבוע בחוק והדבר מספיק מבחינת אותו ציבור שלא להתפתות לסם. זה הרוב. כשאתה מדבר עם הצפת השוק אתה מדבר על אותו פלח בציבור שממילא לא נותן לאיסור בחוק להשפיע עליו. עם הציבור הזה יש להתמודד בהסברה ובחינוך. מאידך, על הציבור המהווה רוב כאמור לעיל יש להמשיך ולהגן בחקיקה כי אם הלגלזיציה תעבור, אזי חלק מאותו ציבור עלול להתפתות לסם.
לפיכך, למען עתיד ילדינו יש להמשיך לאסור שימוש בסם בחוק אבל גם להשקיע בחינוך הציבור נגד הסם. תאמין לי שתוך כמה שנים "ההצפה" בשוק תרד פלאים. יש לזכור שבסופו של דבר 99.9 מהאנושות נמצאת תחת איסור להשתמש בסם ומספר המדינות שהעבירו חקיקה כזו הוא נמוך ביותר וגם זאת רק בשנים האחרונות. אין היגיון ואין סיבה שישראל תצטרף לאלה שעושים ניסיונות בבריאות אזרחיהם

אנונימי/ת
09.08.2020, 14:43

רוב האזרחים שומרי חוק, ולכן חשוב להמשיך באיסור השימוש.

07.08.2020, 14:32

היה כדאי להרחיב את היריעה לנעשה בתחום, במדינות כמו אורוגאוי ופורטוגל.
המידע ממדינות אלה לא פחות מעניין מהנעשה אצל אחותנו הגדולה ארהב .
בברכה
ד"ר ישראל אשר

07.08.2020, 16:31

יש לברך על המאמר הזה, אין ספק בכך שקנביס הוא סם מסוכן ומזיק.
אני רואה בעיה חברתית קשה בכך שמאמר כזה מתפרסם כאן, בפורום של רופאים, ולא בתקשורת היותר רחבה.
לצערנו השרשה בציבור דעה כאילו הקנביס הוא משהו שעושה רק טוב.
לצערנו רוב בני האדם קובעים את דעתם לא על פי הגיון ועובדות, אלא על פי שיקולים אחרים, כפי שאמר המועמד לנשיאות בידן:
we choose truth ,over facts - אנו מעדיפים אמת על פני עובדות !
אכן אמירה חזקה.
אז יש כאלו שנאחזים ב"אמת" שלהם, אם זה טבעי - אז זה טוב, ועוד מיני "אמיתות".
כבר שנים רבות אני נתקל בהרבה מאד נפגעי קנביס שלא יכולים לראות כי הקנביס הוא הסיבה לצרותיהם ומאשימים את כל העולם. הם מתחזקים את דעתם בעזרת פרסומים חסרי אחריות של המדיה (וכן, אפשר וצריך להאשים את התקשורת).
התחושה שלי היא שאנשי המקצוע כמו כמה מנביאי ישראל, שלא רוצים לשמוע להם עד שממש מתרחש אסון.
כל הכבוד לאלו שלא אומרים נואש וממשיכים לנסות.
אני מסתפק בעיקר בלטפל במסכנים שנפגעו מה"אמת".

07.08.2020, 17:43

יששכר היקר
מאד מסכים עמך

אנונימי/ת
09.08.2020, 14:59

אז קדימה, להפיץ את הידע ולפרסם גם באמצעי התקשורת לעם (למשל, בפורטל ynet ועיתון ידיעות אחרונות)

אנונימי/ת
07.08.2020, 16:53

"הסירו דאגה מלבכם". בקרוב נהפוך למעצמה בתחום הסחר בסמים! לכן, אחרי 72 שנות עצמאות ההיסטוריה תחזור על עצמה. בכל ההיסטוריה היהודית בת 3500 השנים היינו עצמאים 75 שנים בתקופת בית ראשון ו- 66 שנים בתקופת בית שני. יש להניח שזאת משום המצב הפנימי והגיאו פוליטי, אם לא יתחולל נס, גם הפעם עצמאותנו תגיע לקצה! בתחום בצע כסף אין ימין ושמאל . העיסוק בקנאביס מסמל את כל הסיפור!
האם אנו באמת עם בחירה? לדעתי, הבלץ התקשורתי הצליח להשפיע ולשלוט בדעת קהל רחב חסר הבנה ושיקול דעת! פני הדור כפני הכלב ! יתכן שרק מגפת הקורונה תשנה סדרי עולם. אנו מדינה עם פוטנציאל הרס עצמי, מאבדים את שפיותנו ומוסריותנו בכל תחום! למען בצע כסף חברי כנסת רבים פועלים להעביר את חוק אי ההפללה לשימוש בסמים. העיסוק בקנאביס נוגד את האמרה "מוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה"! אומנם לאדם אמור להיות יתרון מוסרי על הבהמה, אך "כסף מעוור עיני חכמים ומסלף דברי צדיקים".(בפועל יותר זול לייבא קנאביס!! וכך יהיה).
לבלץ תקשורתי גורמים רבים, כולל אנשי תקשורת, פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית ,כמו שרן השכל ורם שפע. פעילים בתחום ראשי ממשלה לשעבר כמו אהוד ברק ואהוד אולמרט, ועוד בכירים רבים כולל איתן בן אליהו, עידן נחושתן, יוחנן דנינו, כולל ראשי שב”כ, ראש מוסד, רמטכ”לים, מפכ”לים ושאר בכירים מהפוליטיקה והתעשייה, אנשי תקשורת, רופאים, חוקרים, מעשנים, מגדלים, ובעיקר משקיעים וחברות בורסאיות הסוחרות במניות קנאביס.
למעשה, מילות הקסם "קנאביס רפואי", ו"אי-הפללה" משמשות כסוס טרויאני ללגליזציה של הסם, תוך התעלמות מהסכנות ומחוות דעת מקצועיות המגובות באלפי מחקרים בתחום זה - לשם כך כל הדרכים כשרות. מבוצעים תרגילים מניפולטיביים, תוך זריעת דיסאינפורמציה רבה בנושא מורכב זה, וההיצמדות לאמת המדעית שולית! לדעתי, אלה מהלכים אסימטריים, מתוקשרים ואגרסיביים קלאסיים של מציאות מדומה ומדומיינת - כך ניתן לחולל מניפולציה בדעת הקהל. אפילו מגפת הקורנה לא עוצרת את התהליך ההזוי להעברת חוק לאי הפללה בכנסת ישראל. יחסי הציבור לצריכת סמים כמו קנאביס מתחרים ועוקפים פרסומות לחברות אופנה ,תמרוקים, משקאות קלים וכיוצ"ב. לסיכום: אנו עם שטוף מוח ובקרוב גם מסומם. לכן כמו בכל ההיסטוריה היהודית אלוהי ישראל לא יצילנו!!

07.08.2020, 17:42

אנונימי נכבד
כתבת דברים חכמים וחשובים לא פחות מכותבי המאמר.

אז למה אנונימי, תהיה גאה בעצמך ותפרסם את שמך

21.08.2020, 12:12

כל מילה חקוקה בסלע. יש לשלוח את התגובה שלך לחברי הכנסת ולמקבלי ההחלטות

07.08.2020, 17:44

יששכר היקר
מסכים עמך במאה אחוז

אנונימי/ת
07.08.2020, 19:54

כבר עכשיו, לפני לגליזציה, הקנאביס גורם לטישטוש גבולות עם תרופות: המושג "קנאביס רפואי" נותן לגיטימציה להשתמש בתרופות אחרות כגון- וליום, ארטן, ועוד מעבר לאינדיקציות הטיפוליות. כי אם אפשר קנאביס באישור רופא ו- LSD לטיפול בפוסט טראומה - למה לא סטרואידים בחדר כושר, נייס גיי לבילוי עם החבר'ה, ארטן עם הבירה וכיו"ב?

כל מילה בסלע!
זו תהיה בכיה לדורות.

08.08.2020, 11:07

יין, סיגריות, מזון עתיר סוכר מלח וכולסטרול, כל אלו מותרים ומתייחסים אליהם בהסברה נכונה למניעה.
לעומתם קנאביס אסור, כולל גידול הצמח, שעליו החברה לקחה אפוטרופסות, ומאפשרת רק למונופולים עתירי ממון לשווקו ובמקביל גם עבריינים עוסקים בכך ומרוויחים המון.
אני לא רואה בזה הגיון.
לפחות יש מדינות כמו אורוגאוי ופורטוגל ועוד שמתמודדות עם הבעיה בצורה נאותה הרבה יותר מהדוגמתיות של עמיתי כאן.
הסברה וחינוך הן מילות המפתח סנושא.
גילוי נאות : אני לא מעשן טבק ולא קנאביס ולא שותה אלכוהול.

08.08.2020, 11:45

שאול היקר
תודה רבה

08.08.2020, 11:56

מר אשר הנכבד
יכל להיות שעובדות קליניות פרי עבודה רבת שנים של רופאים מומחים בנושא ומחקרים רציניים שפורסמו בגורנלים רציניים בעולם לא משכנעים אותך. כדאי לך לקרוא את מאמרי הנוספים באתר שציינתי בקישוריות במאמר. למעשה בארץ בשנתיים אחרונות יש מצב של חצי לגליזציה. לא מעמידים לדין על שימוש עצמי.
בניגוד להפרחות של ידיעות פייק מצד עלה ירוק - אף בן אדם שצרך קנביס לשימוש עצמי לא נכנס לבית סוהר ב10 שנים האחרונות

אנונימי/ת
08.08.2020, 12:33

זה שלא מכניסים אנשים לכלא לא אומר שאי אפשר לפתוח לאנשים תיק פלילי (גם מבלי להעמיד אותם לדין).

08.08.2020, 12:42

מר שופמן הנכבד.
קראתי גם קראתי ולו גם בגלל שלמדנו בביהס לרפואה ביחד.
אבל, עם כל הכבוד לך וליפרח שהיה מתמחה איתי בגהה, אני מודע לחלוטין בבעייתיות של סם הקנאביס, אבל המודלים הנוכחיים להתמודדות בצרה הזו לא יעבדו. אין תחליף לחינוך והסברה מוגברים ולא להגבלות ורגולציות.

08.08.2020, 13:01

ישראל היקר
כעת אני ניזכר עברו כ50 שנה. העיקר שאין לנו ויכוח לגבי הנזק ברמה הנפשית שהסם גורם ומאחר שאני זוכר שאתה פסיכיאטר בטח ראיתה בקרירה שלך פסיכוזות מקנביס.
לגבי הדרך תמיד יש מחלוקות ומסכים בהחלט שצריך לשלב גם חינוך ומניעה.
מאחל לך שתהיה מאושר, שליו, משוחרר ובריא

08.08.2020, 13:05

תודה תודה אמי
המשך יום טוב

08.08.2020, 13:43

הספרות והניסיון הקליני עומדים מאחורי כל מילה שנכתבה כאן. יחד עם זאת הפיתרון איננו ולא יכול להיות במישור הפלילי. במצב הקיים המאבק נמצא בידי מערכת המשפט והמשטרה, הוא ברובו המכריע ציני ואין בו שום תועלת. הוא יוצר פשיעה מיותרת ופוער פער חברתי ענק.
המאבק צריך לצאת מידיהם של המחוקקים שופטים שוטרים ולעבור לידיהם של רופאים, סוציולוגים, פסיכולוגים מחנכים. חלק נכבד מהרופאים שאני מכיר השתמשו בקנביס באופן בלתי חוקי, ומרבית ילדיהם גם הם. נכון להיום אנחנו צריכים לעבור למלחמת מאסף כדי למתן ולווסת את השפעתו של טאנאטוס על העולם.

08.08.2020, 19:05

זה נהדר לראות דיון מרתק בעניין הלגלזיציה כאן. חשוב להדגיש נושא מאד קריטי בעניין מצב הקאנביס בישראל והמסקנה הנגזרת ממנו לעניין הליגליזציה.
מזה 10-20 שנים שהציבור בישראל (וגם בעולם) מבולבל בקשר לקנאביס וזאת בגין כמה וכמה סיבות, כגון קיומם של גורמים פוליטיים בעלי עניין שבוחש ללא סוף (מפלגת עלה ירוק המפעילה אתרי אינטרנט המזינים את הציבור בנתוני כזב), הקנאביס לצרכים רפואיים (המציג את הקנאביס באור חיובי לכאורה), תקשורת בורה המחפשת כל יום את "החידוש" ועטה עליו בחדווה וברינה על מנת להאדיר את הרייטינג שלה, חברי כנסת פופוליסטים וממשלה המוכנה למכור את בריאות הציבור כנגד חצי מנדט. לצד זה יש להוסיף את ריסוקה של הרשות למלחמה בסמים והעברתה לאחד ממשרדי הממשלה, כלומר פגיעה בעצמאות שלה והפיכתה כפופה למדיניות של שר מסויים (בעל אג'נדה מסויימת מטבע הדברים). בשורה התחתונה, אין הסברה וחינוך כנגד שימוש בקנאביס, מחד, ומתפתחת תפיסה כאילו הקנאביס "לא כזה נורא כמו שחשבנו פעם".
אלה הסיבות העיקריות (אך לא היחידות) לכך שסם הקנאביס הפך נפוץ מאד בישראל והוא למעשה הסם מס 1 בנזקים ובתחלואה.
אין לכך כל קשר לנושא החקיקה והאיסור הקיים בחוק נגד שימוש בסם. השימוש הפך נפוץ "על אף" האיסור בחוק ולא "בגלל" האיסור בחוק. מדובר בהבדל משמעותי מאד בין שני המצבים ולכן כל מי שמסתכל נתוני התחלואה בארץ ומסיק מכך על כישלון החוק טועה ומטעה באופן יסודי. הראיה לכך - היא עליית התחלואה בקולורדו לאחר הליגליזציה.
מי שחושב שהמצב עכשיו גרוע, יגלה מחר שהמצב יכול להיות גרוע הרבה יותר אם נוותר על אחד מכלי החינוך וההסברה הבסיסיים ביותר - איסור בחוק.
להמחשת הטעות בהבנת המצב אני אדגיש נתון נוסף: לצד אותו ציבור לא נורמטיבי (מבחינת ציות לאיסור על שימוש בקנאביס) קיים ציבור אחר - גדול פי כמה וכמה - אשר לא נוגע בסם מסוכן זה אך ורק בשל האיסור בחוק, ולא בשל פחד מענישה כזו או אחרת. רוב הציבור מציית להוראת חוק כי היא קיימת. אותו ציבור לא מציית לחוק בגלל הפחד מהעונש, אלא רק כי החוק קובע שמשהו פסול. לפיכך, אין כל מקום להסיק שהחוק נכשל. ההפך. החוק הקיים עושה את המלאכה והראיה שרוב הציבור מציית לו (במיוחד כשהענישה כיום על עישון הוא קנס בלבד). כמובן שהחוק לבדו לא מספיק לטווח הארוך, כי צריכים גם הסברה וחינוך על מנת לסלק את כל העיוותים שפורטו לעיל הגורמים לאנשים להתפתות לסם, אבל אין להסיק מכך שההפך הוא נכון - שצריך לכאורה לוותר על האיסור בחוק כי הוא "נכשל". האיסור בחוק עובד ויש לשמר אותו כבסיס לכל הסברה וחינוך בעתיד. למעשה, אי אפשר להסביר ולחנך נגד עישון קנאביס אבל בד בבד להפוך את העישון לחוקי. הדברים סותרים אחד את השני והציבור לא טיפש.
יתר על כן, ההשקעה הכספית בחינוך כיום, תחת כסות החוק, תמיד תהיה זולה פי כמה וכמה לעומת החינוך וההסברה שיידרשו לאחר ביטול האיסור בחוק על שימוש עצמי. מהרגע שהשד "יצא מהבקבוק", נדרש להשקעה מטורפת של עלויות כדי לרסן אותו. לעומת זאת, העלויות בחינוך וההסברה כשהשד עדיין נעול בבקבוק תהיינה קטנות לעין שיעור.
יתר על כן, מי שבונה על הפוליטיקאים להשקיע בחינוך והסברה כתחליף לחוק הוא תמים מאד. חינוך והסברה דורשים השקעה של כספים, ארגון, כוח אדם וכו'. הם בעיקר דורשים - התמדה. הפוליטיקאים לא ניחנים בכל אלה. גם אם ישקיעו למשך שנה או שנתיים איקס כסף בהסברה, הרי שבקלות יסגרו את הברז לאחר מכן ואז נישאר בלי הגנה של איסור בחוק וגם בלי הסברה. הראיה - ברפורמת אי ההפללה של ארדן דובר על השקעה בחינוך והסברה לצד שינוי החוק. מה קרה בסוף? שינו את החוק אבל לא השקיעו שקל בחינוך/הסברה. אי אפשר לסמוך כאן על הפוליטיקאים.
המסקנה היחידה היא שיש למנוע בכל דרך את הליגזליציה ולא לבנות על החלפתו ב- "חינוך" או "הסברה". בהחלט יש לצרף חינוך והסברה אל האיסור הקיים, אבל לא לוותר על האחרון לעולם

08.08.2020, 21:13

שי היקר
כל מילה בסלע כל הכבוד

תודה לך ד"ר שופמן. בשלוש השנים האחרונות ניהלתי אוניברסיטה במקסיקו, שבה יש מחלקה רצינית להכשרת מטפלים בהתמכרויות. הייתה הסכמה גורפת שמגמות לגליזציה מזיקות לבריאות הציבור. המשך במאבקך המבורך

מאמר חשוב, שילוב גורמים רפואיים מקצועיים ולא רק גורמים עם אינטרס כלכלי פוליטי ופופוליסטי, קריטי בתהליך זה, ישר כוח לכותבים

09.08.2020, 09:09

תודה רבה לנאוה ויהודה

אנונימי/ת
09.08.2020, 11:34

תודה על המאמר המעניין והדיון המרתק בעקבותיו.

אנונימי/ת
09.08.2020, 15:02
09.08.2020, 15:12

מאד ממליץ להכנס לקישורית הנ"ל. ויכוח מעניין בנושא הלגליזציה של קנביס