דעות

בריטניה כמקרה בוחן: מגיפת הקורונה היא הזדמנות להילחם בהשמנה

הסכנות לסיבוכים ולתמותה מ-COVID-19 בשל עודף משקל קיצוני והשמנת יתר הביאו את ממשלת בריטניה להחלטה לא להתעלם מהנושא ולהעלות את השיח בעניין לסדר היום הציבורי - הקורונה היא קריאת השכמה לטפל במגיפת ההשמנה

25.08.2020, 10:40

איסור על פרסומות בטלוויזיה למזונות עתירי שומן, נתרן וסוכר לפני תשע בערב, סוף למבצעי "אחד פלוס אחד" על חטיפים, הצגת הקלוריות על תפריטים במסעדות וקמפיין ממשלתי חדש שקורא לאזרחים לרדת במשקל למען בריאותם. כך מנסה בריטניה להילחם בהשמנה כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה.

בריטניה מתמודדת כבר שנים רבות עם מגיפת ההשמנה. אולם דווקא עכשיו החליטה הממלכה המאוחדת לטפל בבעיה ולהציב אותה בראש סדר העדיפויות הציבורי. ההחלטה התקבלה על בסיס העדויות ההולכות ומצטברות על הסכנות לסיבוכים ולתמותה מ-COVID-19 שנגרמים כתוצאה מעודף משקל קיצוני והשמנת יתר.

בראש הצוות שמוביל את המלחמה בהשמנה עומד ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שחלה לפני מספר חודשים בקורונה ואושפז במצב קשה בטיפול נמרץ. לאחר השחרור הודה ג'ונסון כי גם הוא עצמו נאבק בקילוגרמים העודפים

על פי הדיווחים, בארבעת החודשים הראשונים מאז התפרץ נגיף הקורונה בבריטניה, נרשמה עלייה של 31% במקרי התמותה מכל סיבה שהיא במדינה לעומת תקופה מקבילה אשתקד. שיעורי התמותה הגבוהים מעידים יותר מכל על הטלטלה שעברה בריטניה כתוצאה ממגיפת הקורונה.

בראש הצוות שמוביל את המלחמה בהשמנה עומד ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. ג'ונסון עצמו חלה לפני מספר חודשים בקורונה ואושפז במצב קשה בטיפול נמרץ בבית החולים המקומי. לאחר השחרור הודה ג'ונסון כי גם הוא עצמו נאבק בקילוגרמים העודפים ושבמשך שנים רבות ניסה להפחית במשקל. לדבריו, רק לאחר שחלה וראה עד כמה המחלה עלולה להיות מסוכנת עבור מטופלים הסובלים מהשמנה, הבין את חשיבות המשקל התקין על מנת לשמור על הבריאות.

הבריטים שמים דגש על הדור הצעיר, זה שבוהה מול המסכים וגדל עם הסמרטפון ביד. הם מתכננים לייצר מודעות גבוהה לאורח חיים בריא ולערכי המזונות שאותם הם צורכים. אפשר לבקר את התכנית, אבל אי אפשר שלא להעריך את מטרתה

גם בישראל שיעורי ההשמנה גבוהים במיוחד: כ-62% מהגברים ו-55% מהנשים בגילאי 20-64 סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר. בנוסף כשליש מהילדים סובלים מהבעיה. אמנם, שיעורי ההשמנה בבריטניה גבוהים יותר, אך הם בהחלט אמורים להדאיג ולהדיר שינה גם מראשי מערכת הבריאות ומנהיגי המדינה בישראל.

קשה להעריך בשלב זה האם הצעדים של בוריס ג'ונסון יועילו ויגרמו לבריטים לוותר על הצ'יפס אנד פיש והבירה. יחד עם זאת, ההחלטה לא להתעלם מהנושא ולהעלות את השיח בעניין לסדר היום הציבורי ראויה להערכה.

הקורונה היא קריאת השכמה למדינות רבות לטפל במגיפת ההשמנה לפני שיהיה מאוחר מדי. הבריטים שמים דגש על הדור הצעיר, זה שבוהה שעות מול המסכים וגדל עם הסמרטפון ביד. הם מתכננים לייצר מודעות גבוהה לאורח חיים בריא ולערכי המזונות שאותם הם צורכים. אפשר לבקר את התכנית, אבל אי אפשר שלא להעריך את מטרתה.

מגיפת הקורונה היא הזדמנות להוביל שינוי. היא מאפשרת לחזק את הקשר בין המטפל למטופל ונותנת לרופא אפשרות ללמוד יותר אודות מצבו הרפואי, לשוחח איתו על סכנות ההשמנה והקשר שלה למחלות נלוות

יחד עם זאת, אחריות גדולה מונחת גם על כתפנו, אנשי המקצוע הפוגשים את המטופלים, ולא רק על מנהיגי הציבור. כשאנחנו פוגשים את המטופלים אנו מחויבים לשוחח איתם לא רק על ערכי הסוכר או רמות השומנים בדם שלהם אלא גם על משקלם.

לצד החסרונות הרבים שהביאה איתה מגיפת הקורונה היא גם הזדמנות להוביל שינוי. היא מאפשרת לחזק את הקשר בין המטפל למטופל ונותנת לרופא אפשרות ללמוד יותר אודות מצבו הרפואי, לשוחח איתו על סכנות ההשמנה והקשר שלה למחלות נלוות ולהציע דרכי טיפול אפקטיביות.

יחד עם זאת, אי אפשר להסתפק רק בפעילות של הרופאים בקליניקה, בשיח עם המטופל על המשקל או לפטור את האחריות בהפניה שלו לדיאטנית. הגיע הזמן להעלות את נושא ההשמנה לדיון ציבורי ובדומה לבריטניה ומדינות נוספות בעולם לקדם תכנית לאומית למלחמה במגיפה שיכולה להציל את חייהם של רבים.

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  בוריס ג'ונסון,  עודף משקל,  קורונה,  דעות,  חדשות,  תזונה,  ד"ר רז הגואל
תגובות
06.09.2020, 21:01

מסכימה עם כל מילה במאמר.עלינו הרופאים משפחה יש השפעה משמעותית על מטופלים.בכל הזדמנות,ביקור בזמניינו כדאי לדבר על הזדמנות להילחם עם השמנה. במיוחד שיש מגוון דרכים כמו אורך חיים בריא,פ"ג ומגוון תרופות להורדת משקל.