קורונה בישראל

מנהלי בתי החולים בצפון הארץ: "אנחנו על סף אי ספיקה - הנפנו דגל אדום"

לפני כחודש וחצי פעלו בכל חיפה שתי מחלקות קורונה והיום עובדות כבר שבע מחלקות | נוכח העלייה בתחלואה נערכים בבתי החולים בעיר לפתיחת מחלקות קורונה נוספות | הנהלת הר"י: "אנחנו במצב חירום"

מחלקת קורונה בישראל. צילום יונתן סינדל/ פלאש 90

המרכז הרפואי כרמל בחיפה עומד לפתוח מחלקות קורונה נוספות עקב העלייה החדה בתחלואה בצפון הארץ. כך נמסר לפרופ' רוני גמזו בעת שביקר בשבוע שעבר ב"כרמל" בליווי מנהל המרכז הרפואי ד"ר אבי גולדברג וצוות מחלקת הקורונה.

ד"ר גולדברג מסר כי "רק לפני כחודש וחצי פעלו בכל חיפה שתי מחלקות קורונה והיום עובדות שבע מחלקות ואנו נערכים לפתית מחלקות נוספות". עוד עדכן ד"ר גולדברג כי עשרות מאנשי צוות בית החולים יצאו לבידוד ולא מעטים חלו. "אם תימשך המגמה הזאת של עלייה בתחלואה אחרי החגים, אנו עלולים למצוא עצמנו מתפשרים על איכות הרפואה לחולי הקורונה ולחולים האחרים בבית החולים", אמר.

ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ב"כרמל", ציין כי למרות שבית החולים נחשב לקטן, "הצוות הפעיל טיפל השבוע במקביל בשלושה חולים קשים המחוברים לאקמו, וזה אירוע נדיר ומיוחד".

ד"ר אמיר ורור, מנהל מחלקת הקורונה, הדגיש שבגל הנוכחי החולים הם צעירים יותר וקשים יותר. "הציבור הרחב חושב בטעות שקורונה היא עוד שפעת קטנה שתעבור ושפוגעת רק בקשישים ובמבוגרים וזאת טעות", אמר. "אצלנו במחלקה מאושפזים צעירים ללא מחלות רקע ומצבם קשה. חלקם נזקקים לאקמו". בנוסף, נורית יעקב, מנהלת הסיעוד במחלקת הקורונה, הציגה את הקשיים בעבודת המחלקה, בכלל זה קשים פיזיים ורגשיים של הצוות.

בסוף השבוע הודיע מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, לאחר שבבית החולים נקלטו 65 חולים במחלקות הקורונה, כי "אם נגיע ל-75, ייתכן שאתחיל להעביר אותם למרכז הארץ. המצב כאן הולך ומחמיר. החתונות במגזר הערבי נמשכות והסגר שעליו הוחלט קצר מדי".

ד"ר נאיל אליאס, מנהל בית החולים הצרפתי בנצרת, דרש מהממשלה וממשרד הבריאות בסוף השבוע מכשיר לביצוע בדיקות קורונה מהירות. לדבריו, "המדינה חייבת לפעול בכל הכלים על מנת לעצור את המגיפה. יש בארץ גם כלים וגם פעולות שנעשות, הן חייבות להיות מופנות לחברה הערבית באופן פרופורציונאלי למידת פגיעותה של האוכלוסיה מהמגיפה. יש אשמים רבים, גם האוכלוסיה שלא נהגה לפי כללי הזהירות הנדרשים ולא הקפידה על הכללים וגם המדינה שלא פעלה בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת למגר את המגפה וגם השלטון המקומי, אבל עכשיו זה לא זמן לוועדות חקירה, עכשיו צריך להשתמש בכל הכלים ולהקצות את כל המשאבים על מנת לעצור את שרשרות ההדבקה ולפעול לעצירת המגיפה.

גם מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון בחיפה, ד״ר אוהד הוכמן, הודיע: "הנפנו דגל אדום! אנחנו ממש על סף אי ספיקה. הצוותים הרפואיים נשחקים ועל מקבלי ההחלטות לקחת זאת בחשבון. אי ספיקה איננה נקבעת אך ורק על פי מספר המטופלים הקשים המאושפזים בבתי החולים. הצוותים הרפואיים עובדים מסביב לשעון, לא יצאו ולא מצליחים לצאת לחופשות וזו סביבת עבודה קשה ביותר לטיפול. הגענו לשלב שבו רק הגבלות מחמירות ורחבות יוכלו להקטין את התחלואה בצורה משמעותית וימנעו את קריסת בתי החולים. בצעדים אלה צריכים לנקוט מוקדם ככל הניתן".

הנהלת הר"י: יש לקבל החלטות מהירות ללא שיהוי

בתוך כך ולאור התחלואה הגואה מנגיף הקורונה כינס בסוף השבוע יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי את פורום הנהלת ההסתדרות הרפואית לישיבה דחופה. הנהלת הר"י הביעה את דאגתה מהעלייה הדרמטית בשיעור הנדבקים כמו גם מהתפוסה הגבוהה של חולי קורונה בבתי החולים ועומס החולים המטופלים בקהילה. פרופ' חגי אמר: "אנו נמצאים במצב חירום בריאותי שדורש נקיטת צעדים חריפים כלל. על קברניטי המדינה לקבל החלטות מהירות ללא שיהוי כדי להפחית את התחלואה בכל הארץ".

לדבריו, נדרשת תכנית מיידית ומושכלת עם יעדים ברורים ומוגדרים על בסיס שיקולים אפידמיולוגיים ורפואיים כמו גם תכנית לטווח הארוך. פרופ' חגי הדגיש כי התכנית חייבת לכלול הסברה משמעותית לציבור כדי שיפנים את גודל השעה ובמקביל להעניק לציבור ולבעלי העסקים בפרט אופק ותקווה. לדבריו, ככל שהציבור יכיר מראש את שלביה השונים של התכנית, כך יגבר האמון והיעילות בהצלחת התוכנית להורדת התחלואה בישראל.

נושאים קשורים:  הר"י,  פרופ' ציון חגי,  פרופ' רוני גמזו,  ד"ר אבי גולדברג,  קורונה,  ד"ר אריק עדן,  ד"ר אמיר ורור,  פרופ' מסעד ברהום,  ד״ר אוהד הוכמן,  ד"ר נאיל אליאס,  חדשות
תגובות