קורונה בישראל

אחרי יומיים לסגר: קבינט הקורונה ישקול להחריף ההגבלות על הציבור

שר הבריאות תומך בהחמרה בתנאי הסגר לתקופה הקרובה ולעומתו פרופ' רוני גמזו מבקש לתת עוד הזדמנות לציבור ולמגבלות שכבר הוטלו

מסיבת ההפגנה בחוף תל אביב. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

קבינט הקורונה יתכנס כנראה רק מחר כדי לקבל את ההחלטה המסתמנת שיהיה צורך בהידוק נוסף של הגבלות האזרחים וזאת נוכח התמונות ששודרו בטלוויזיה ודיווחים שהופיעו בתקשורת על הפרות לא מעטות של הנחיות הסגר, ביניהן: הפעלת עסקים שונים, חגיגה שמשתתפיה הציגו אותה כהפגנת מחאה בחוף ימה של תל אביב, ארוחת חג המונית בירושלים והתקהלויות של מתפללים רבים בשכונה בחיפה.

בין השאר יוצע על ידי מקבלי לצמצם בפעילות מקומות עבודה הנחשבים לא חיוניים ואפשרות לתנועה בכבישים רק למי שבידיו היתר בכתב לכך. כמו כן יוצע להגביל את מספר המשתתפים בתפילות בבתי הכנסת אלא שעניין זה כנראה ייכנס לתוקף רק לאחר יום הכיפורים. לחלק מההצעות שהועלו בהתייעצויות שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש יש התנגדויות מצד שרים שונים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין תומך בהחמרה בתנאי הסגר לתקופה הקרובה. לעומתו, שר האוצר ישראל כץ מתנגד לסגירת מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל. הוא הציע לשלול סיוע מהמדינה ממקומות עבודה ומעסקים שלא יקפידו על ההנחיות. לעומתם סבור פרופ' רוני גמזו שאין מקום כרגע להחמיר בסגר ויש לתת עוד הזדמנות לציבור ולמגבלות שכבר הוטלו. לקראת הדיון אמורים השרים לקבל עדכוני נתונים מבתי החולים ומהמשטרה.

בדיווחים בתקשורת הבוקר צוטטו בכירים במערכת הבריאות שהביעו אכזבה מהתנהגות הציבור במהלך החג. פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל "שיבא", צוטט ב"ידיעות אחרונות": ראינו אנשים שפועלים בניגוד להנחיות. כל מי שעשה זאת נדרש לחשבון נפש. אנשים אלה לא מבינים או לא רוצים להבין מה קורה סביבם. בבתי החולים הולך וגדל מספר החולים במצב קשה".

פרופ' יונתן הלוי, נשיא "שערי צדק", אמר: "התמונות שראינו מאכזבות. אי אפשר להמשיך כך. אם התל אביבים יימנעו מהליכה לפאבים, החרדים מהתקהלויות והערבים מחתונות המוניות – אני חושב שנתחיל לראות ירידה בתחלואה".

פרופ' גמזו, שהתראיין אמש (א') לחדשות הערוצים 12 ו-13, אמר: "על אף העלייה בתחלואה, יש לדון לעומק בהשלכות החברתיות והכלכליות של החמרת ההגבלות לפני שמחליטים לעשות זאת".

ב"הארץ" הוא צוטט: "הנחנו להצלחה (בגל הראשון) לסמא את עינינו ולא בנינו את התשתיות הנדרשות בסגר הראשון. יצאנו ממנו במהירות שיא ובאופן לא אחראי ולא מבוקר. גם כאשר הנגיף חזר להכות בנו, בחרנו להתעלם ממנו והגבנו באיטיות ובאופן מסורבל". בהתייחסו לקבלת ההחלטות אמר: "בחודשים האחרונים היינו עדים להחלטות חשובות שבוששו לבוא או לא בוצעו באופן מסודר. מנהיגי ציבור לא בלטו בדוגמה אישית, לא ראו נכוחה את המצב ולא התעלו מעל הסתכלות צרה.

"במו ידינו כילינו את ההישגים שהשגנו בתחילת המערכה ובזבזנו זמן יקר", אמר גמזו. "את התוצאה אנחנו רואים היום לפנינו. בממוצע מספר הנדבקים החדשים ביום עלה פי מאות בתוך ארבעה חודשים והוא כנראה הגבוה ביותר בעולם. מקדם ההדבקה הואץ. שיעור הבדיקות החיוביות מראה על תחלואה נרחבת. ישראל כולה נצבעה באדום ובכתום והמחלה מתפשטת. מספר החולים הקשים מתחיל להעיק על חלק מבתי החולים וגם התמותה עלתה. אין מנוס מסגר, ואם לא נפעל, נמיט עלינו אסון".

בהקשר להשתתפות בהפגנות אמר פרופ' גמזו לערוץ 13 כי לדעתו בנקודת הזמן הזאת יש להמעיט בכך – "נקבע מתווה אבל הוא לא אושר". פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "ברור כעת כי לא ניתן יהיה להקל בסגר בתום השבועיים הקרובים".

נושאים קשורים:  סגר,  הנחיות לציבור,  חדשות,  קורונה,  פרופ' ארנון אפק,  פרופסור יונתן הלוי,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  פרופ' איתמר גרוטו,  פרופ' רוני גמזו
תגובות
אנונימי/ת
21.09.2020, 11:39

יש הכרח להגביל הפגנות ממספר סיבות
- מהוות התקהלות בפני עצמן עם כל הכרוך בכך.
- נראות: גורמות לקבוצות אחרות לזלזל בהנחיות ולא לציית. מבחינת מה ההבדל בין התקהלות מסוג אחד להתקהלות מסוג אחר.
- יוצרות פרצה אשר מנוצלת היטב ובכך מרוקנת את הסגר מתוכנו. עוד מעט גם מסעדות ואולמות אירועים יתלו כמה שלטים, ישימו דגלי ישראל ויטענו שמדובר בהפגנה ולכן היא חוקית.

אנונימי/ת
22.09.2020, 09:19

העיקר אשמת ההפגנות , ומה עם הממשלות שהזניחו עשרות שנים את מערכת הבריאות כולל הנאשם העומד בראש הממשלה האחרונה שאמר "צאו לבלות". ב4.5.2020 . ומה עם כלל הציבור שזלזל וממשיך לזלזל, ומה אתנו הרופאים והאחיות ומנהלי מערכת הבריאות שנרדמנו בשמירה מתחילת מאי ועד אמצע חודש אוגוסט. אז כמה נשים מצודדות בים בת"א זה מה שמביא עלינו את האסון? הרי זו כתבה מבית מדרשו של מפר הבידוד טופז לוק ושולחיו . https://www.youtube.com/watch?v=h0XNr1XoGX0.

אנונימי/ת
22.09.2020, 13:49

אתה בעניין של לבכות על העבר או לשפר את ההווה? את ההזנחה של עשרות שנים לא תוכל לשנות.
אז עדיף שנתמקד במה שאנו יכולים לשנות - כמו שציינת - התנהגות הציבור. ומה לעשות שהפגנות זה חלק מהתנהגות הציבור.
ולראות כמה נשים בבגדי ים זה נחמד בדרך כלל , אבל בסיטואציה הספציפי הזאת - ממש לא, בפרט שזה חלק מתופעה רחבה יותר.

22.09.2020, 16:39

התפילה בחיפה היתה לפי כל כללי הסגר!!
זו קהילה קטנה בסך הכל, ובבית המדרש היתה חלוקה לקפסולות בדיוק לפי התקן.

עובדה ששחררו את הגבאי הקשיש אחרי כמה דקות של עאלק חקירה