חדשות

סטודנטים מהטכניון זכו בפרס על אפליקציה לניטור מוקדם של שבץ מוחי

האפליקציה מצילת החיים זכתה במקום השני בהאקתון בינלאומי לפיתוח טכנולוגיות רפואיות שקיימה אוניברסיטת ג'ונס הופקינס

הדס ברוידא, סטודנטית בפקולטה לרפואה בטכניון. "לא הפסקתי לחשוב איך למנוע את האירוע המוחי הבא". צילום: הטכניון

קבוצת סטודנטים מהטכניון ומאוניברסיטת מיזורי זכתה במקום השני ב-MedHacks, האקתון לפיתוח טכנולוגיות רפואיות שקיימה אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. הפרס ניתן לחברי הקבוצה על פיתוח אפליקציית Scan&Sound לניטור והתראה על שבץ מוחי בשלב ראשוני.

MedHacks הוא ההאקתון הגדול ביותר בארה"ב לפיתוח טכנולוגיות רפואיות, והשנה השתתפו בו יותר מאלף סטודנטים, רופאים, מהנדסים, אנשי מדע ויזמים מכל העולם. האירוע נערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת ג'ונס הופקינס ל-MLH – ארגון המוביל מאות האקתונים סטודנטיאליים בכל שנה – ובמימון גורמים שונים ובהם Google Cloud.

האפליקציה שפיתחה הקבוצה מהטכניון זכתה במקום השני בהאקתון בקטגוריית "רפואה מותאמת אישית המבוססת על נתונים". Scan&Sound מזהה מצבים מוקדמים ומינוריים של שבץ מוחי על סמך ניתוח קול והבעת פנים וניתוח הנתונים באמצעות בינה מלאכותית. במקרה של שינוי משמעותי, תודיע האפליקציה למשתמש כי הוא סובל מתסמינים שעלולים להצביע על שבץ מוחי ותציע לו להתקשר לאנשי קשר שנקבעו מראש או למוקד חירום.

הדס ברוידא, ראש הקבוצה, סטודנטית בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט (שנה שישית), העלתה את הרעיון לאחר שאדם קרוב אליה לקה בשבץ מוחי. ביום האירוע נפגש אותו אדם עם חבריו ובני משפחתו, שהבחינו מיד כי משהו אינו כשורה אולם לא חשדו שמדובר בשבץ. "כתוצאה מכך," אומרת ברוידא, "הגיע האיש לבית החולים באיחור והחמיץ את החלון הטיפולי. מאז לא הפסקתי לחשוב איך למנוע את האירוע הבא ואיך ייתכן שהטלפון, שנמצא איתנו כל הזמן ואוסף עלינו מידע ממילא, אינו יכול לזהות ולהתריע שאנחנו לא בסדר".

השופטים בתחרות התלהבו מהפרויקט וביקשו מחברי הקבוצה, בהומור מעורב בהתפעלות, לזכור אותם גם אחרי שיתעשרו ויתפרסמו; אבל ברוידא וחבריה מדגישים כי המטרה האמיתית של הפרויקט היא לתת לכל אדם הזדמנות להגיע לטיפול בזמן ולשמור על מוחו, זהותו וחייו, וכי זאת המוטיבציה המניעה אותם במאמציהם להקים צוות טכנולוגי וליצור שיתופי פעולה עם מחלקות נוירולוגיות ועם מרכזי שיקום בישראל ובארה"ב.

בקבוצת Scan&Sound חברים ארבעה סטודנטים ובוגרים מהטכניון: הדס ברוידא, סטודנטית בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט (שנה שישית); שון היילברון-דורון, סטודנטית בפקולטה לרפואה (שנה רביעית); שונית פולינסקי, סטודנטית לתואר שני בפקולטה להנדסת מכונות; ורון לירז, בוגר תואר שני בפקולטה להנדסת חשמל ע"ש ויטרבי. הסטודנטית החמישית בקבוצה היא ליאור לוינשטיין, סטודנטית לרפואה (שנה שלישית) באוניברסיטת מיזורי בארה"ב.

נושאים קשורים:  אוניברסיטת ג'ונס הופקינס,  אפליקציה,  שבץ מוחי,  חדשות,  הטכניון
תגובות