ברונכיטיס

זיהומים חריפים בדרכי הנשימה התחתונות: תסמינים, ממצאים וניהול החולה במסגרת רפואת המשפחה

חוקרים סבורים כי רופאי משפחה בדנמרק מסתמכים על תסמינים, סימנים ותוצאות בדיקת CRP, בניסיון לאבחן חולים עם דלקת חריפה בדרכי הנשימה התחתונות

ידוע כי דלקות חריפות בדרכי הנשימה התחתונות (LRTI - lower respiratory tract infections) הינן בין הזיהומים הנפוצים ביותר אותם מנהל רופא המשפחה. על כן, מטרת החוקרים הייתה לתאר את ההבדלים בתסמינים, בממצאים הקליניים ובאופן הניהול של חולים שאובחנו כסובלים מ-LRTI חריף, כמו גם לבחון קשרים אפשריים בין ממצאים אלו לבין אבחנה עם דלקת ריאות.

החוקרים ערכו רישום פרוספקטיבי של חולים עם אבחנה של ברונכיטיס חריפה או דלקת ריאות, במהלך עונת חורף אחת (2017 או 2018), במערך רפואת המשפחה בדנמרק, במהלך 20 יום. הם מילאו טופס רישום בן 42 פריטים עבור כל מטופל. לאחר מכן, השתמשו בסטטיסטיקה תיאורית, במבחן חי-בריבוע של פירסון וברגרסיות לוגיסטיות מרובות לשם אנליזה של הנתונים.

החוקרים גייסו 70 מרפאות של רופאי משפחה עם 1,384 חולים רשומים. הם מצאו כי חולים שאובחנו עם דלקת ריאות סבלו בדרך כלל מתסמינים כמו חום, קוצר נשימה, הפרשה מוגברת של כיח מוגלתי, האזנה לא תקינה לריאות/רטרקציות בחזה ולעתים קרובות סווגו כלא בריאים על ידי הרופא, בהשוואה לחולים עם אבחנה של ברונכיטיס חריפה. זאת ועוד, נמצא כי מעט מאוד חולים קיבלו צילום חזה. לעומת זאת, החוקרים דיווחו כי לרוב החולים נלקחה בדיקת CRPי(83% מהחולים עם דלקת ריאות ו-71% מהחולים עם ברונכיטיס חריפה). כמו כן, נמצא כי 93% מהחולים עם דלקת ריאות ו-20% מהחולים עם ברונכיטיס חריפה קיבלו טיפול אנטיביוטי. לבסוף, נמצא כי חום, האזנה לא תקינה לריאות/רטרקציות בחזה או הגדרת החולה כ"לא בריא", היו קשורים לסבירות גבוהה יותר לקבל אבחנה של דלקת ריאות (פי 5 לכל הפחות). כמו כן, נמצא כי CRP מוגבר אפילו במעט (11 מ"ג/ליטר או יותר), היה קשור באופן חיובי לאבחנה עם דלקת ריאות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי הרופאים בדנמרק מושפעים מאוד מקיום תסמינים, סימנים קליניים ותוצאות בדיקת ה-CRP, כאשר מנסים לאבחן חולים עם LRTI חריפה במסגרת רפואת המשפחה בקהילה.

מקור: 

Hansen, L. S. et al. European Journal of General Practice 2020; 26(1); 14-20. https://doi.org/10.1080/13814788.2019.1674279

נושאים קשורים:  ברונכיטיס,  חלבון C,  רפואת משפחה,  זיהום בדרכי הנשימה התחתונות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
03.12.2020, 06:51

ומה הוסיפו לנו פה? חוץ מקפיצה קטנה לחו"ל?