ממאירות

ההשפעה של ממאירות קודמת על התוצאים בחולי סרטן הקיבה

מחקר זה מצא כי ממאירות קודמת הייתה קשורה לשרידות נמוכה יותר בקרב מטופלים עם סרטן הקיבה

07.03.2021, 10:12
קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

מספר המחלימים מסרטן בעולם גדל במהירות, ובקרב אוכלוסייה זו של מטופלים קיים סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן נוסף. טרם תואר בספרות האם ממאירות קודמת עלולה להשפיע על תוצאי השרידות. מטרת מחקר זה הייתה לחקור את המאפיינים הקליניים ואת התוצאים הפרוגנוסטיים של ממאירות קודמת במטופלים עם סרטן הקיבה.

נתוני המטופלים נלקחו ממאגר המעקב, האפידמיולוגיה ותוצאי הסיום Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER). במחקר השתמשו במודל קפלן-מאייר, במודלי סיכון מתחרים ובמודלים של רגרסיית cox בכדי להעריך את ההשפעה של ממאירות קודמת על תוצאי השרידות.

בקרב 71,809 מטופלים עם סרטן קיבה ראשוני, ל-6,667 (9.3%) היה סרטן מקדים. סרטן הערמונית (31.86%), סרטן השד (14.34%) וסרטן המעי הגס והחלחולת (10.32%) היו הסוגים הנפוצים ביותר. הבדל משמעותי נצפה בשיעורי השרידות הכוללים בין מטופלים עם וללא סרטן קודם (מדד log- 139.73; רמת מובהקות קטנה מ-0.001). בניתוח תתי-קבוצות, מטופלים עם סרטן הערמונית, הרחם, ריאות וסמפונות, מעי גס ופי הטבעת, הוושט, שלפוחית ​​השתן, לוקמיה, מוח ומערכת עצבים אחרת, חלל הפה והלוע וסרטן השד, התמודדו עם שרידות ירודה יותר מאלה ללא סרטן קודם.

היסטוריה של סרטן קודם הייתה קשורה לשרידות כוללת גרועה יותר במטופלים עם סרטן הקיבה, וההשפעות על כך השתנו לפי סוגי סרטן ראשוניים שונים. יש לשקול הכללתם והוצאתם ממחקר של מטופלים שסבלו מממאירות קודמות לפי סוגי הממאירות הספציפיים.

מקור: 

Bian X. Et al. (2021) Cancer Medicine: published online

נושאים קשורים:  ממאירות,  סרטן הקיבה,  מחקרים
תגובות