ממאירות

ההשפעה של מלטונין על מודולציה של miRNA בסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים

במחקר זה נמצא כי למלטונין יש השפעה נוגדת גידול בתאי סרטן שד מסוג MDA-MD-231 אך המנגנון הביולוגי בבסיס השפעה זו אינו ברור דיו

15.03.2021, 13:41
מלטונין (צילום: אילוסטרציה)

מלטונין הינו הורמון בעל השפעה מעכבת יצירת גרורות על ידי הפחתת הפרוליפרציה של תאי הגידול, נדידם ויכולתם לפלוש לרקמות סמוכות המופרש על ידי בלוטת האצטרובל. מולקולות MicroRNAי(miRNA) הינן מקטעי RNA קטנים שאינם מקודדים לחלבונים בעלי תפקיד מפתח ברגולציה של ביטוי גנים ותהליכים שונים בתאים. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Plos One, חוקרים חיפשו קשר בין ההשפעה האנטי-גרורתית ואנטי-גידולית של מלטונין לבין ביטוי miRNA בסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים.

החוקרים מצאו כי מלטונין מוביל להשפעה נוגדת גידול באמצעות הפחתת הפרוליפרציה, הנדידה וביטוי c-Myc של תאי הגידול בסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים. באמצעות תתקין מבוסס Taqman, החוקרים מצאו כי טיפול עם מלטונין מוביל לביטוי דיפרנציאלי של 17 miRNA שונים, כאשר 6 מהם בוטאו בחסר ו-11 ביתר בעקבות הטיפול. החוקרים התמקדו בשני miRNA ספציפיים - ה-miRNA נוגד הגידול miR-148b וה-miRNA האונקוגני miR-210 אשר עברו לביטוי יתר בעקבות מתן המלטונין. באופן מפתיע, כאשר תאי הגידול היו ריקים משני miRNA אלה, למלטונין עדיין הייתה השפעה מעכבת על נדידת תאי גידול והפחתת הביטוי של c-myc. ממצא זה מרמז כי ההשפעה של מלטונין יכולה להיגרם גם ללא העלייה בביטוי miR-210 ו-miR-148b.

החוקרים מסכמים כי למרות שעדיין לא ברור המנגנון הקשר בין מלטונין לביטוי ומודולציה של חלבונים מסויימים, למלטונין השפעה אנטי-גידולית בתאי סרטן שד מסוג MDA-MD-231.

מקור: 

Ferreira, L.C. et al. (2021). Plos One. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0228062

נושאים קשורים:  ממאירות,  מיקרו RNA,  מלטונין,  גרורות,  מחקרים
תגובות