COVID-19 בישראל

מנזקי הקורונה: עלייה במספר הממתינים להשתלת ריאה

ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלות הריאה ב"שיבא": "היחידות לטיפול נמרץ מלאות במחלימים עם נזק בלתי הפיך לריאות"

השתלת ריאה ב"בילינסון". צילום ארכיון: דוברות המרכז הרפואי רבין

לרשימת ההמתנה להשתלת ריאה בישראל, העומדת על כ-120 בשנה, הצטרפו עתה עוד 15 מקרב חולי קורונה שנזקקו לחיבור למכונת אקמו במהלך האשפוז. על פי דיווח ב-ynet תהיה לכך השפעה על התארכות ההמתנה להשתלת ריאות כי ייתכן שדווקא אותם 15 יקבלו קדימות בתור.

בישראל מבצעים מדי שנה כ-50-40 השתלות ריאה במרכזים הרפואיים שיבא בתל השומר ובילינסון בפתח תקווה.

בדיווח צוטט  ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלות הריאה ב"שיבא": "היחידות לטיפול נמרץ מלאות במחלימים במצב די יציב, אבל עם נזק בלתי הפיך לריאות. ב'שיבא' בלבד, לשבעה מחולי הקורונה נגרם נזק קשה לריאות. הם בטווח הגילים 55-35. אנחנו הרופאים מוצאים עצמנו בדילמה: כיצד לפעול כאשר יש חולים הממתינים כבר זמן רב להשתלה בעוד שלגבי מחלימי קורונה השתלה הכרחית מיידית להצלת חייהם. בעיה אחרת: יש ירידה ניכרת במספר התרומות של ריאה".

לעומתו, ד"ר ירון ברק, מנהל השתלות לב־ריאה ב"בילינסון", אמר:  "אין לנו נתונים לגבי יכולת אותם מחלימי קורונה לשרוד את עצם ההשתלה. הם צריכים טיפול איכותי והרבה סבלנות. אני לא שולל השתלה כאופציה טיפולית אבל היא שמורה למקרים ספציפיים. לדרג מחלימים בראש הרשימה - יש בזה משהו לא אתי".

בתוך כך, הבוקר (א') מציינת עמותת "מתנה לחיים" אלף תרומות אלטרואיסטיות של כליה להשתלה. אחד התורמים מהעת האחרונה הוא שר התרבות והספורט, חילי טרופר ואחד המושתלים הוא המוזיקאי קובי אושרת. את העמותה הקים הרב ישעיהו הבר ז"ל שנפטר לפני שנה מקורונה. מאז שהעמותה הוקמה נרשם גידול של כ-400% במספר התורמים, כ-40% מהם אנשי חינוך, כשני-שלישים גברים.

על פי הערכות, השתלות כליה מסוג זה חוסכות כארבעה מיליארד שקל שאלמלא הן נדרשו לטיפולים ממושכים, אשפוזים ותרופות לנזקקים לכליות. בשנה האחרונה היו תקופות שבהן נעשו 9-5 השתלות בשבוע.

נושאים קשורים:  השתלת ריאה,  תרומת איברים,  19-COVID,  ד"ר לירן לוי,  ד"ר ירון ברק,  חדשות
תגובות