חדשות

תחקיר ב"דה מרקר": סחר במבוטחי קופות חולים תמורת שיפוץ בית כנסת

במשרד הבריאות בדקו: "מאוחדת" התחייבה לשלם דמי שכירות מנופחים לחסידות בטבריה בתמורה למעבר של חסידים לשורותיה | חומר החקירה הועבר למשטרה

סניף קופת חולים מאוחדת. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטוק

קהילה חרדית קטנה, 200 משפחות המתגוררות בטבריה, השיגה מימון לשיפוץ ושדרוג בית הכנסת שלה באמצעות "סחר במבוטחים". קופת חולים מאוחדת התחייבה לממן את הפרויקט לטווח ארוך אם כל בני הקהילה יעברו להיות מבוטחיה. כך עולה מתחקיר של רוני לינדר המתפרסם הבוקר (ב') ב"דה מרקר". התחקיר מדגים כיצד התחרות הפרועה שבין קופות החולים על מעבר מבוטחים  מאפשרת לקהילות מאורגנות להשתמש בכוחן לצרכים שבינם לבין ענייני בריאות אין דבר וחצי דבר.

בדיווח נמסר כי "לידי משרד הבריאות הגיע מידע מודיעיני על תנועה חריגה של מבוטחים בין קופות החולים באחת השכונות בטבריה. בדיקה העלתה "חשד לקיומה של עיסקה מפוקפקת וייתכן שאף פלילית, שבה כספי ציבור שימשו להעברת מבוטחים בין הקופות. הממצאים הועברו למשטרה, אך לא ידוע אם נפתחה חקירה בפרשה".

בטבריה השתקעו לאחרונה יותר מ–200 משפחות המשתייכות לחסידות קרלין. ב–2016 רכשה החסידות מבנה בית הקולנוע ישן בטבריה כדי לשפצו עבור מרכז הקהילה ובית כנסת. לצורך זה נדרשה הקהילה להשיג מימון והלוואות ו"כך נולד הרעיון לסחור עם קופות החולים במודל של מבוטחים תמורת כסף".

מממצאי הבדיקה שערך משרד הבריאות, כל ארבע קופות החולים קיבלו פנייה מצד נציג ועד הקהילה. העיסקה נסגרה עם "מאוחדת", במסגרתה החסידות התחייבה לפעול להעברת חבריה ל"מאוחדת" והקופה מצידה התחייבה לשכור שטח של כ-200 מ"ר במבנה. שכר הדירה הריאלי באזור זה כ-6,000–8,000 שקל בחודש אך לפי הערכות הקופה התחייבה לשלם 28 אלף שקל בחודש במשך עשר שנים. התחייבות זאת אפשרה לחסידות לקבל הלוואה בנקאית בסך 3.2 מיליון שקל לצורך שיפוץ הבניין לצרכיה.

עוד דווח בתחקיר כי מאחר שתשלום כה חריג בהיקפו לעמותת החסידות עלול היה לעורר חשדות ולסכן את "מאוחדת" בחשיפת ההסכם האסור, הוחלט לכאורה להעביר את הכספים דרך צד שלישי: רופא המשפחה המועסק בקופה, שהוקצה לטיפול במבוטחי החסידות. לפי הבדיקה, דמי השכירות המנופחים משולמים לרופא עבור עבודתו, כביכול; הרופא מוציא חשבונית לקופה ומעביר את הכספים שהוא מקבל לעמותת החסידות. על פי החשד, הוסכם גם על תשלומים נוספים מצד הקופה באמצעות מתן חסויות לאירועי הקהילה.

תזכורת: תקצוב קופות החולים מהמדינה נגזר ישירות ממספר המבוטחים שלהן על פי נוסחה קבועה - 6000-5,000 שקל למבוטח - שיטה המהווה תמריץ לקופות לתחר ביניהן על גיוס המבוטחים לשם הגדלת התקציב. בין האיסורים שהוטלו על הקופות בגיוס מבוטחים: הגבלה על הוצאות שיווק ופרסום, איסור פעילות של סוכני מכירות ותועמלנים; ומתן טובות הנאה בתמורה למעבר בין הקופות.

נושאים קשורים:  מעבר מבוטחים,  קופות החולים,  מאוחדת,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.04.2021, 19:17

זה לא חדש במאוחדת. זה נוהג נלוז כבר שנים רבות. בעיקר הסקטור החרדי, ששולט למעשה בקופה זה, עושה כבתוך שלו ולא אכפת להם מכלום. קופה רקובה ומושחתת

אנונימי/ת
19.04.2021, 20:14

כל הקופות נוהגות בתשלום למגזרים.ידוע הארוע בסכנין בו כללית עזרה כספית לרופא במאוחדת לעבור אליה עם הרבה ממטופליו