תסמונת HELLP

האם נמצא טיפול יעיל לתסמונת HELLP?

במחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Molecular Endocrinology מצאו כי הפחתת ביטוי PDGF-D מביא לתגובה דלקתית מופחתת והקלה בתסמינים בחיות מודל עם תסמונת HELLP

בדיקת לחץ דם בהריון. אילוסטרציה

תסמונת HELLP הכוללת המוליזה, עלייה באנזימי כבד, וספירת טסיות נמוכה הינה תסמונת קלינית מסכנת חיים המהווה סיבוך של הריון. למרות שישנן תרופות רבות שמשתמשים בהן לטיפול בתסמונת, לידה הינה הדרך היחידה לפתור לחלוטין את מצב החירום הרפואי. מטרת המחקר הייתה לחקור את ההשפעות של פקטור הגדילה Platelet Derived Growth Factor-Dי(PDGF-D), על מודל עכבר של תסמונת HELLP.

החוקרים מצאו וקבעו מהן רמות הביטוי של PDGF-D בדמן של נשים שאובחנו בתסמונת HELLP. הם גם יצרו מודל חיה של תסמונת HELLP בחולדות, ומדדו את רמות ה-PDGF-D בדם ושליה של המודלים. על מנת להעריך את ההשפעה של PDGF-D על חיות המודל, החוקרים הזריקו siPDGF-D (מולקולות התערבות ספציפיות ל-PDGF-D) לחולדות והם מדדו את הפרמטרים הקשורים לתסמונת. רמות של ציטוקינים דלקתיים ו-PDGF-D נמדדו בשיטת ELISA. החוקרים גם העריכו את הפעילות של הסטרס החמצוני בפלסמה. בנוסף, הערכת רמת הביטוי של PDGF-D/PDGFR-β/NF-κB p65 ברקמת השליה בוצעה על ידי Western Blotting.

תוצאות המחקר הדגימו כי לעומת קבוצת הביקורת של פרטים עם הריון תקין (Normal Pregnant - NP), רמות PDGF-D מוגברות ללא תלות במין (Species). ביטוי פחות של PDGF-D הביא להקלה על התפתחות והתקדמות תסמונת HELLP במודל חולדה. יש לציין כי עקב הפחתה בביטוי PDGF-D, נצפה וויסות של רמות הציטוקינים הדלקתיים ופעילות הסטרס החמצוני. כמו כן, נצפה עיכוב בזרחון של PDGFR-β ו-NF-κB p65 ברקמת השליה.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפולים המתמקדים בהפחתת רמות PDGF-D בדם יכולה להוות אסטרטגיה חדישה לטפל בחולות עם תסמונת HELLP.

מקור: 

Haiqin Wang, et al. (2021) “Inhibiting PDGF-D alleviates the symptoms of HELLP by suppressing NF-κB activation”. Journal of Molecular Endocrinology, April 2021. Vol. 66, Issue 3, p.233-243. doi.org/10.1530/JME-20-0308

נושאים קשורים:  תסמונת HELLP,  פקטור גדילה,  הריון,  מחקרים
תגובות