COVID-19 בישראל

האנדרלמוסיה בנתב"ג והקלות הבלתי נסבלת של כניסת חולי קורונה לארץ

עומסים בבדיקות ותוצאות שמתאחרות להגיע, אי הפרדה בין חייבי בידוד ליתר הנוסעים, פוטנציאל הדבקה ברכבות ובשאטלים ואי הקפדה על ריחוק חברתי ועל עטיית מסיכות – כך נראה שער הכניסה לישראל

נמל התעופה בן גוריון. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90

שלושה כלי תקשורת – ערוץ 12, "ידיעות אחרונות" וכאן 11 – מיפו את  שרשרת הכשלים ונקודות התורפה בנתב"ג המאפשרים כניסה לא מבוקרת לישראל של חולים או מאומתי קורונה. כמו כן מצביעים הדיווחים על מחדלים בבדיקות הנעשות במקום.

בערוץ 12 דיווח אמש יואב אבן שכ-3,000 ישראלים שחזרו מחו"ל לא קיבלו תשובה לבדיקות שעברו בגלל תקלה. משרד הבריאות הגיב: "כולם לא נדבקו", אולם מהדיווח עלה כי תוצאות הבדיקות למי שחוזרים מחו"ל מגיעות אחרי יומיים "ובזמן הזה החוזרים לישראל מסתובבים חופשי והנגיף עלול להתפשט". פרצה נוספת בנתב"ג: מטוסים פרטיים טסים למדינות אסורות ונוחתים בארץ ללא פיקוח.

כמו כן התייחס הדיווח למעבדת קורונה שמפעילה חברת "צ'ק טו פליי" – היחידה בתוך נתב"ג, שהוקמה בשיתוף פעולה עסקי ורפואי עם בית החולים רמב"ם בחיפה. ההשקעה הסתכמה בכ-25 מיליון שקל, אולם משרד הבריאות בחר לוותר על המשך שירותיה ולהחליף את המפעיל.

המפעילה החדשה, "פמי פרימיום" שזכתה במכרז, מבצעת רק את הדיגום ואת בדיקות המטוש של החוזרים מחו"ל היא מעבירה לפענוח לשלוש מעבדות מחוץ לנתב"ג, שאין קשר ביניהן. אחת מהמעבדות קרובה לנתב"ג והשתיים האחרות, בירושלים ובעומר ליד באר שבע. עוד דווח כי מעבדות המפעילה החדשה לא מעדכנות את הנוחתים בתוצאות הבדיקות אלא את משרד הבריאות, המעדכן את קופות החולים ואלו מעדכנות את הנוחתים בתוצאות.

משרד הבריאות מסר בתגובה: "נבדק בנתב"ג ומבוטח בקופת חולים מקבל את תוצאת הבדיקה מקופת החולים שלו. מי שאיננו מבוטח בקופת חולים אמור לקבל את תוצאות בדיקתו מהמוקד הטלפוני של 'פמי'. בקרב חוזרים מחו"ל מבוטחי קופות החולים, בחלק קטן מהבדיקות בנתב"ג, קיים קושי במערכת האוטומטית והנושא בטיפול".

ב"ידיעות אחרונות" הציג הכתב מאיר תורג'מן את "שרשרת הכשלים בשער הכניסה לישראל": צפיפות בשאטלים הנעים בין הטרמינלים בשדה; מאות נוסעים מתגודדים בהמתנה בעיקר בשעות העומס; הדבקה אפשרית ברכבות כאשר נוסעים החוזרים מ"מדינות אדומות" ו"ירוקות" עולים יחד לקרונות בדרכם לבתיהם; אין הפרדה בין חייבי בידוד ליתר הנוסעים ואין מי שמפקח בשדה על עטיית מסיכות בטרמינל; בתור לעמדות ביקורת דרכונים מתערבבים נוסעים ממדינות שונות וכך גם בהמתנה לאיסוף מזוודות לצד אי הקפדה על ריחוק חברתי.

בהמתנה למוניות מתערבבים בתורים נוסעים ממדינות שונות ובמוניות שירות שמסיעות עשרה נוסעים בכל אחת, אין יכולת לדעת מי חזר ממדינה אדומה מוכת קורונה לבין מי שהגיע ממדינה ירוקה". אותה בעיה קיימת, כאמור, גם ברכבות.

עוד דווח על עומסים בבדיקות כאשר מאות ממתינים שעות בתורים ארוכים לעמדות בדיקה מעטות וכן רבים מאלה שנשלחים לבידוד בבתיהם לא מקיימים הנחיה זאת. כמו כן, הובאו בדיווח תלונות של נוסעים חוזרים על כך שאינם מקבלים הדרכה מה לעשות, במיוחד אלה השבים ממדינות אדומות כמו רוסיה.

בכתבה ששודרה בכאן 11 דווח ש"משרד הבריאות שכר את שירותי חברת פמי למרות מדדי איכות נמוכים".

נושאים קשורים:  נתב"ג,  בידוד,  רכבת ישראל,  נוסעים חוזרים,  מדינה אדומה,  ריחוק חברתי,  נגיף הקורונה,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות,  בדיקת קורונה
תגובות