חדשות

ניתוח שאיבת שומן על ידי רופא שאינו מומחה כמעט והסתיים במוות

צעירה שעברה שאיבת שומן ברשות הפלסטינית הובהלה במצב קשה לביה"ח שמיר | מדי שנה מתאשפזים בבתיה"ח עשרות מטופלים בשל סיבוכי ניתוחים אסתטיים שבוצעו מחוץ למערכת הבריאות הישראלית

פרופ' ליאור הלר, מנהל מחלקת כירורוגיה פלסטית ב"שמיר", לצד מיטת המטופלת. "הציבור מושפע מפרסום, מצגי שווא ועלות נמוכה ומסכן בכך את חייו בצורה ממשית". צילום: דוברות "שמיר"

השבוע הגיעה למיון המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) צעירה בשנות ה-20 לחייה, שעברה 24 שעות לפני כן ניתוח לשאיבת שומן על ידי רופא לא מורשה ברשות הפלסטינית. המטופלת הגיעה במצב הלם, לחץ דם נמוך מאוד, סחרחורות וחיוורון.

בבדיקה שנעשתה למטופלת התגלו סימנים כחולים על פני כל הגוף שהעידו על שטפי דם נרחבים. בדיקה מעמיקה נוספת גילתה רמת המוגלובין 5 מסכנת חיים. המטופלת הועברה למחלקה לכירורגיה פלסטית בראשות פרופ' ליאור הלר ושם קיבלה טיפול אינטנסיבי לייצוב מצבה שכלל שלוש מנות דם ונוזלים. בנוסף, בוצע בירור הדמייתי לבדוק פגיעה באיברים הפנימיים. מצבה של המטופלת התייצב, והיא צפויה להשתחרר לביתה בימים הקרובים להמשך מעקב וטיפול בקהילה.

כאשר משפחת המטופלת התבקשה להביא את דו"ח הניתוח שעברה המטופלת, היא סורבה והביאה מכתב כללי אשר אינו תואם את הפעולות שנעשו בו. על סמך החתימה על המסמך הסתבר שהרופא שביצע את הניתוח והציג את עצמו כמומחה לכירורגיה פלסטית, לא עבר התמחות בתחום זה כלל וכלל.

פרופ' הלר: "מקרה זה מייצג קבוצת מטופלות ומטופלים שעוברים ניתוחים ופעולות הקשורות לכירורגיה פלסטית במקומות לא מוסמכים. הציבור מושפע מפרסום, מצגי שווא ועלות נמוכה ומסכן בכך את חייו בצורה ממשית. במקרה הטוב, שיקום ותיקון הנזקים הללו יגרור אחריו צלקות גופניות ונפשיות לכל החיים למטופלים".

מנתוני האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית עולה כי בכל שנה מתאשפזים כ-60 נשים וגברים בבתי חולים הציבוריים בארץ בעקבות סיבוכים של ניתוחים אסתטיים שנערכו מחוץ למערכת הבריאות הישראלית, חלקם גם בחו"ל. הסיבוכים הללו כוללים סכנת מוות, נמקים, זיהום קשה, הצטברות דם ונוזל שמצריך ניקוז בחדר ניתוח, פתיחה של צלקות ופצע ניתוחי, פצעים קשי ריפוי ועיוותים שנוצרים בעקבות הניתוח או הפעולה הכירורגית הלא מקצועית, ולעיתים צלקות קשות לכל החיים.

עוד עולה מנתוני האיגוד כי בשנה האחרונה בוצעו בישראל בהצלחה כ–6,000 הליכי שאיבת שומן בהרדמה מקומית או מלאה על ידי מנתחים פלסטיים מומחים.

ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית, הוסיף: "מדובר במקרה כואב ומצער. אני קורא לציבור לשים לב מי הרופא שמטפל בו, להיזהר ממבצעים והגרלות שאסורות לחלוטין בתחום ולזכור שבכל ניתוח יש גם סיכונים ותקופת החלמה ולכן מומלץ לפני הניתוח לשאול את הרופא מהם הסיבוכים הקשורים לאזור הספציפי של הניתוח וכן לעדכן את הרופא בכל מחלות הרקע, ההיסטוריה הרפואית ולשמוע את המלצותיו.

"חיוני שהציבור יבין שמומחה בכירורגיה פלסטית הוא רופא שלאחר קבלת הרישיון לעסוק ברפואה כללית בישראל בחר להמשיך את הכשרתו ולהתמחות בענף הרפואי הנקרא כירורגיה פלסטית ואסתטית, השלים את תקופת ההתמחות שנמשכה שש שנים, עמד בהצלחה בכל הדרישות הכרוכות בה וקיבל ממשרד הבריאות תעודת רופא מומחה בתחום זה. כך שבחלוף כ–13 שנה מתחילת לימודיו הפך לרופא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית שמביא עימו אל שולחן הטיפולים והניתוחים ניסיון, הכשרה מעמיקה ויכולת למנוע מראש סיבוכים ואף לטפל בהם אם חלילה קרו".

נושאים קשורים:  ניתוחים אסתטיים,  ניתוח שאיבת שומן,  חדשות,  ד"ר מאיר כהן,  פרופ' ליאור הלר,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  כירורגיה פלסטית
תגובות
אנונימי/ת
09.07.2021, 10:43

לדעתי סיבוכים רפואיים שנעשים בפרוצדורת רפואיות מחוץ לגבולות ישראל כולל ברשות, ואשר חוזרים לישראל לקבל טיפול בסיבוך, מחייבים הגשת תביעה להחזר ההוצאות הרפואיות עבור הטיפולים בישראל.

אנונימי/ת
09.07.2021, 13:15

מסכימה
יותר מזה, לדעתי אין שום הצדקה לטפל בהם בבתי חולים הישראלים בחשבוננו המשלמי מסים, שיטפלו בהם איפה שגרמו לסיבוכים. הבעיה שלנו שיותר מידי חמלניים ומקבלים יחס בדיוק הפוך.

אנונימי/ת
15.02.2022, 07:54

לא רק שמשלמים על הטיפולים , לפחות בחלק מהמקרים יש צורך באישור גורמי הבטחון לטיפולים, על כל מה שמשתמע מכך
תפסיקו לחשוב שאנחנו כל כך טובי לב