מחקרים

האם סמגלוטיד מביא לירידה במשקל ולשיפור בסוכרת סוג 2?

חוקרים בחנו את ההשפעה של שימוש בסמגלוטיד אחת לשבוע לטיפול בסכרת מסוג 2 ומצאו כי הוא מביא לירידה במשקל, שיפור בהמוגלובין המסוכרר ועוד

משקל עודף, BMI גבוה (צילום: אילוסטרציה)

המחקר SURE Canada היה מחקר תצפיתי, פרוספקטיבי, רב-מרכזי. במחקר נבחן השימוש בסמגלוטיד (semaglutide), אגוניסט לקולטן פפטיד-1 דמוי-גלוקגון (GLP-1RA), שניתן אחת לשבוע לחולים עם סוכרת מסוג 2 (T2D) במסגרת שימוש קליני שגרתי.

במחקר נכללו מבוגרים הסובלים מסוכרת מסוג 2, עבורם קיים תיעוד אחד או יותר של רמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c), עד 12 שבועות טרם תחילת הטיפול עם סמגלוטיד.

נקודת הסיום הראשונית של המחקר הייתה שינוי ברמות ההמוגלובין המסוכרר מרמת הבסיס בסוף המחקר (~30 שבועות). נקודות סיום משניות כללו שינוי במשקל הגוף, בהיקף המותניים ובתוצאים המדווחים על ידי המטופלים (PROs), וכן בשיעור החולים שהשיגו רמת המוגלובין מסוכרר > 7.0%, ירידה במשקל של 5% או יותר. נקודת סיום מורכבת של המחקר כללה שילוב של ירידה ב-1% או יותר ברמות ההמוגלובין המסוכרר יחד עם ירידה במשקל של 3% לפחות בסיום המחקר.

הנתונים נותחו והוצגו עבור חולים שטופלו עם סמגלוטיד בסיום המחקר הכללי, ועבור תתי קבוצות של תרופות שנלקחו במצב הבסיסי: מטופלים שנטלו תרופות אנטי-היפרגליקמיות פומיות (OAD) בלבד; מטופלים שהתנסו ב-GLP-1RA בעבר; מטופלים שנטלו אינסולין ± OAD ללא GLP-1RA.

452 מטופלים החלו את הטיפול עם סמגלוטיד ו-356 נטלו את התרופה עד סיום המחקר. עבור 452 החולים, ממוצע ההמוגלובין המסוכרר בתחילת המחקר עמד על 8.1%; ל-86 (19.0%) מהמטופלים היו רמות HbA1c< 7.0%. המינון הממוצע של סמגלוטיד בסיום המחקר היה 0.76 ± 0.31 מ"ג. ממוצע ההמוגלובין המסוכרר ירד ב-0.9%-נקודה (רווח בר-סמך [CI] 95%:י0.97; 0.78). משקל הגוף הממוצע פחת ב-4.3 ק"ג (רווח בר-סמך 95%: 4.79; 3.76). בזמן סיום המחקר, 46.9% מהחולים הגיעו לרמות המוגלובין מסוכרר נמוכות מ-7%, 40.9% השיגו ירידה במשקל של 5% או יותר, ו-24.1% השיגו את נקודת הסיום המורכבת. גם בתוצאים המדווחים על ידי המטופלים חל שיפור בסיום המחקר ביחס למצב הבסיסי. לא דווח על בעיות בטיחות חדשות.

לסיכום, במחקר ה-SURE Canada, מטופלים שטופלו בעזרת סמגלוטיד בשימוש קליני שגרתי חוו שיפור משמעותי מבחינה קלינית בתוצאים של משקל הגוף, ההמוגלובין המסוכרר ועוד, מה שתומך בכדאיות השימוש בסמגלוטיד כחלק משגרה הטיפולית היום-יומית.

מקור: 

Yale, JF et al. Diabetes Obesity and Metabolism. 2021 Jun 17.doi: 10.1111/dom.14468

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת סוג 2,  השמנת יתר,  ירידה במשקל,  המוגלובין מסוכרר,  סמגלוטייד
תגובות