COVID-19 בישראל

ביקורת על התכנית לתגבור מערכת הבריאות: "מעט מדי, מאוחר מדי"

תכנית הממשלה שהוצגה אתמול להגדלת יכולות הספיקה של בתי החולים סופגת, לצד מחמאות, גם ביקורת נוקבת | יו"ר הר"י: "התוספות שהובטחו למערכת הבריאות הן טיפה בים מול הצרכים המיידיים"

חולה מובל למחלקת קורונה. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

תכנית הממשלה שהוצגה אתמול להגדלת יכולות הספיקה של בתי החולים, סופגת הבוקר (ה') לצד מחמאות גם ביקורת. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי הצביע בביקורתו על התכנית: "תוספת של חצי מיליארד שקל מעבר למה שכבר סוכם בתקציב המדינה היא טיפה בים לא רק מול הצרכים המיידיים הקשורים להתמודדות עם הקורונה, אלא גם מול הצרכים הרבים שהיו כאן עוד הרבה קודם".

לדברי פרופ' חגי, "המערכת זקוקה בדחיפות לתוספת של 1,000 מיטות אשפוז נוספות, לכל הפחות, יחד עם מלוא תקני כוח האדם הנלווים לכך. ככל שתוספת התקנים אכן תהיה קבועה ותעוגן בבסיס התקציב, כפי שהובטח לנו, הרי שזה מבורך. אולם טרם ראינו אינדיקציה פורמלית לכך".

מבקרים אחרים העריכו בביקורתם כי "לתוספות הללו לא תהיה השפעה ממשית על גל התחלואה הנוכחי משום שאין כרגע בנמצא מספיק רופאים ואחיות פנויים כדי להתגייס מיידית ובמהירות למערכת הציבורית".

תכנית התגבור שעליה הכריזו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, כשלצידם בכירים במערכת הרפואית, קובעת: הוספת 2,000 תקנים לרופאים ואחיות וכן עובדים לבתי החולים בשלוש פעימות: 600 באופן מיידי והיתר בהדרגה, בהתאם לעלייה בתחלואה. המטרה היא להגדיל את קיבולת בתי החולים עד ל-2,400 חולים במצב קשה. כמו כן, להוסיף 770 מיטות אשפוז לבתי החולים לצורך אשפוזם של חולי הקורונה במצב קשה ובמקביל לשלב עוד 3,000 סטודנטים לרפואה, לסיעוד ופרמדיקים בעיקר לתונית האשפוז הביתי.

אלא שכאמור, ההכרזה על "תגבור הדרגתי של 2,000 התקנים לבתי החולים בניסיון להרוויח זמן ולמנוע סגר", התקבלה באהדה בקרב חלק ממנהלי בתי החולים בעוד שבארגוני הרופאים האחרים וכן בארגון האחיות מתחו עליה ביקורת שהיא בסך הכל טיפה בים.

המבקרים ציינו: רק בעוד כשישה שבועות יסיימו 1,500 סטודנטים לסיעוד את לימודיהם, אבל לא ניתן מעשית לשלבם מיד בעבודת המחלקות במיוחד מחלקות הקורונה כיוון שיש להכשירם ספציפית לעבודה זו הדורשת מיומנות גבוהה במיוחד בחולים מורכבים וקשים. גם במחלקות הפנימיות הרגילות לא ניתן לשלב מיד את בוגרי הסיעוד הללו והם יצטרכו לעבור הכשרה מיוחדת נוספת. גם אם יוחלט לגייס אותם לפני תום הלימודים ולבצע הכשרה זריזה לעבודה בבתי החולים – לא יהיה בכך כדי לאפשר מיידית הגדלה של מכסת המטופלים.

העיקרון נכון, ציינו מבקרי התכנית, אבל מעשית בתקופה הקרובה ביותר ניתן יהיה לכל היותר לגייס עשרות רופאים שיצטרכו לעבור הכשרה מיוחדת נוספת לטיפול בחולים קשים בקורונה או למצער לרענן ידע – מה שדורש עוד זמן והם יוכלו רק לסייע בשוליים, עד תום הכשרתם.

שרית רוזנבלום במאמר ב"ידיעות אחרונות" קובלת כל כך שמנהלי בתי החולים הסכימו "לקחת חלק בהצגה מבוימת לפיה מערכת האשפוז מסוגלת לעמוד בנטל של אלפי חולים קשים. מדוע לא קמו בכירי מערכת הבריאות והתריעו שאינם מסוגלים בשום אופן לעמוד מיידית במשימה שהוטלה עליהם ושהיא בלתי אפשרית. מדוע לא הצהירו שהתכנית כפי שהיא איננה מעשית והיא לא תמנע כפי שמייחלים ראש הממשלה ושר הבריאות את מותם של מאות חולי קורונה נוספים ואחרים שהטיפול שהם יקבלו בשבועות הקרובים ייפגע. אין ספק כי התוספות שהובטחו יסייעו למערכת בעתיד, אבל לא יביאו תועלת במלחמה הנוכחית במגיפה".

בדיווחים נוספים הבוקר צוין כי בתכנית התגבור של בתי החולים שמטרתה המיידית להכפיל את יכולת הספיקה שלהם בצל הזינוק בתחלואת הקורונה, הוכרז אמנם על כל שיועברו באופן מיידי 2.5 מיליארד שקל למערכת הבריאות, אבל מעשית מדובר בתוספת של חצי מיליארד יותר ממה שכבר אושר בתקציב המדינה שעדיין מחכה לאישור סופי של הכנסת. לבתי החולים, על פי תכנית זאת יתווספו בקרוב 770 מיטות אשפוז, כ-2,000 תקנים חדשים אולם אלה יתווספו בהדרגה. כמו כן, 3,000 הסטודנטים לסיעוד אמורים לסייע בהפחתת הלחץ על צוותי הרפואה. גם מערך הגריאטרי יתוגבר במאות תקנים ויתווספו אליו 1,000 מיטות.

פרופ' יצחק קרייס, מנהל "שיבא" שהשתתף בהכרזה על התכנית, הודה במהלכה לבנט ולהורוביץ "על המאמץ שנעשה כדי שנגיע מוכנים יותר לגל הבא. אנחנו נהיה מוכנים", אמר והוסיף: "לאורך כל ההיסטוריה, אין אתגר שמערכת הבריאות לא יכלה לו. אני רוצה להבטיח שגם הפעם נוכל לאתגרי הגל הרביעי. אני רוצה לומר לכם, ראש הממשלה ושר הבריאות: אני רואה בשבועות האחרונים את העבודה המאומצת כדי שנוכל לבנות את היכולות שלנו כדי להתמודד עם אתגרי הגל הרביעי".

בפנותו לעמיתיו הרופאים אמר פרופ' קרייס, כך לפי דיווח של אדיר ינקו ב-ynet: "אני נפעם שוב מהסולידריות בזמן המשבר שבה קופות החולים, בתי החולים ומד"א חוברים יחד כדי לתת מענה ופתרון טוב יותר. זה גם המפתח להצלחה. אני מעריך את צוותי הרפואה שעומדים שנה וחצי באתגרי המגיפה. הם עובדים קשה אבל הם חזקים. הם יודעים כמו תמיד שאנחנו נהיה הפעם אורך הנשימה של ישראל".

הסתדרות האחים והאחיות: "הפתרון של ראש הממשלה יעלה בחיי אדם רבים"

הסתדרות האחים והאחיות תקפה את ההצעה בתונית לספק תקנים חדשים לפי העלייה ברמת התחלואה, כשהצפי הוא ל-2,400 חולים קשים בתוך חודש. "ראש הממשלה אומר בפה מלא שאנחנו יכולים להגיע למחדל 'יום הכיפורים' של מערכת הבריאות עם 2,400 חולים קשים בתוך חודש ושכאילו לא למדנו דבר. בפועל מתמהמהים בגיוס הצוותים הרפואיים למאבק על חיי אדם ודוחים את הכשרתם רק אחרי שהאסון כבר יקרה.

"שנים שהסתדרות האחים והאחיות זועקת על המחסור הקשה שקיים במערכת הבריאות. אם באמת ובכנות רוצים להיערך ולא להגיע למחדל יום הכיפורים ולשלם בחיי אדם - אסור לחכות וצריך לגייס עוד היום את  כל האחים ואחיות ולהתחיל את ההכשרה שלהם לטיפול בחולי קורונה קשים ומונשמים. זה תהליך הלוקח זמן ארוך. אין לנו זמן להתלבט ולגמגם. אם חלילה נמתין עד שהקורונה תסכן 2,400 חולים קשים - אין ספק שהפתרון אותו הציע ראש הממשלה יעלה בחיי אדם רבים. יש לפעול כאן ועכשיו על מנת למנוע את ההגעה של מערכת הבריאות למצב חירום. יש להקצות באופן מיידי וקבוע את תוספת האחים והאחיות למערכת הציבורית כדי להיערך למצב חירום".

מנהל אחד מבתי החולים צוטט (ללא שמו) בדיווח זה: "בממשלה חושבים שהם לארג'ים, אבל את ההיערכות היה צריך להתחיל מזמן, במניעת הגל השלישי, כדי שמערכת הבריאות תוכל לספוג את גלי הקורונה שעוד יהיו בשנים הקרובות, וזה בנוסף למחסור במיטות האשפוז שאיתו התחלנו את שנת 2020, לפני הקורונה. בסוף הגל השלישי היו צריכים לתת את כל התוספות. עכשיו זה מאוחר מדי. אם התרחישים יתגשמו, התקנים הללו לא יספיקו ואיכות הטיפול תרד משמעותית".

פרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וחבר סגל באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, אמר הבוקר לערוץ 13 כי הוא יודע על 100 רופאים בדרום הארץ  שאים להם כרגע עבודה וצריך לאתרם ולגייסם מיד. בראיון רדיו אחר אמר כי הוא מברך על התכנית אך מתח ביקורת על התהליך האיטי. הוא קרא לבצע את יישום התכנית במהירות. האסטרטגיה היא רב מימדית ולצערי קצב קבלת ההחלטות לא מספיק מהיר" .

נושאים קשורים:  מערכת הבריאות,  מגיפת הקורונה,  פרופ' יצחק קרייס,  בתי חולים,  חדשות,  תוספת תקנים,  19-COVID,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
13.08.2021, 11:57

כך הם בני אדם, לא רק ישראלים, מעט מידי ומאוחר מידי. זהו מנגנון הדחקה הקיים בכולנו.

אנונימי/ת
13.08.2021, 11:59

מדינה המעוניינת להשקיע 30 אחוזים מתקציבה בביטחון, להחזיק אוכלוסיות נחשלות שתרומתן הכלכלית חברתית לא גבוהה, מכל מיני שיקולים חלקם אלקטורלים, ולכבוש עם אחר, אין לה כסף לבריאות, חינוך ורווחה. מה קשה להבין

חברים. לממשלה הקודמת היו סדרי עדיפויות אחרות במהלך 12 שנה. סוף סוף משנים ונותנים בוסט משמעותי במסגרת האפשרויות הנוכחיות. קצת סבלנות אהדה ופירגון לצעד המשמעותי של הממשלה הנוכחית.

משרד הבריאות וראש הממשלה, בגיבוי משרד האוצר, פורסים מלכודת מות לחולים ולרופאים. בהבטחה שהם יתנו תקנים ומיטות הם מרדימים את הציבור (שנרגע) ואת הרופאים שמסכנים חייהם תמורת הבטחות ריקות. המיטות והתקנים שמגיעים מאוחר ולא מתאימים לדרישות, ומנהלי בתי"ח משתפים פעולה עם ההבטחות חסרות הכיסוי. את המחיר ישלמו החולים שימותו ללא טיפול ראוי והרופאים, בעיקר הצעירים, שישלחו לתוך מחלקות הקורונה להדבק ולהדביק את בני משפחותיהם.
אסור להכנס למלכודת. הר" י צריכה לדרוש שלא תפתחנה יחידות קורונה חדשות ללא קבלת הרופאים והאחיות מראש והכשרה של הצוותים לאותן מחלקות.
כול הבטחה אחרת היא רמאות והטעיה.
היום בחדשות סיפרו על חולה קורונה קשה שהמתין 3 שעות באמבולנס כדי להתקבל למחלקת קורונה. מנהל אותו בי" ח בטח אמר אך לפני 3 ימים על היכולת לתת בבי"ח שלו טיפול מיטבי? זה מיטבי? זה טיפול? הר"י ומנהלי המחלקות צריכים לקבוע מה הוא הטיפול הדרוש ולדרוש שהתקנים, המיטות, והכסף יכנס אתמול. לא מחר. ושוב העבודה בעיניים - ראש הממשלה דיבר על 2.5 מיליארד למלחמה בקורונה, ממשרד האוצר אנו שומעים על חצי מיליארד שלא מספיק לכלום. הר" י צריכה לדרוש מראש הממשלה הבטחה שאכן מדובר ב 2.5 מיליארד נוספים אחרת אנו לא במשחק.

אנונימי/ת
15.08.2021, 01:06

אני רופא, ממתין לתחילת התמחות בעוד חודשיים. אף אחד לא מבקש שנתגייס למחלקות קורונה. לא קיבלתי שום מייל, טלפון, פרסום בתקשורת.
כמוני אלפי רופאים שיכולים לבוא ולעבוד, אבל מעדיפים לדבר על הכשרת וטרינרים וכל מיני שטויות כאלה.
אם צריך אותנו- נבוא.
אם תציעו שזה יחשב לנו לפז"מ בהתמחות- אדרבה, נבוא בריצה.
אבל אתם יכולים לקחת את הוטרינרים, ואני אמשיך לי בעבודה בהייטק עד תחילת ההתמחות, בזמן שחבריי יקרסו תחת העומסים בחגי תשרי המתקרבים.