מחקרים COVID-19

מחקר ישראלי עמד על הקשר בין קורונה לקרישיות דם ואירועי לב

מחקר ב"אסותא-אשדוד" מצא: אחוז הטסיות הצעירות בחולי קורונה גבוה פי 2 מאשר זה במטופלים שעברו התקפי לב ואינם חולי קורונה | החוקרים ממליצים לבחון טיפול בתרופות נוגדות טסיות בחולים אלה

בדיקת דם. אילוסטרציה

בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד פרסמו סדרת מחקרים ראשוניים שנעשו על חולי קורונה במטרה לזהות ולמצוא את הקשר בין המחלה לבין קרישתיות דם ומשם לסיכון המוגבר לאירועי לב והתקפי לב בקרב חולים ומחלימים, אשר דווח לאחרונה. את המחקר הוביל פרופ' אלי לב, ראש המערך הקרדיולוגי בבית החולים.

המחקר הראשון, שהתפרסם בכתב העת Journal of Thrombosis and Thrombolysis נעשה על יותר מ-100 חולי קורונה וייחודו בכך שביקש לבדוק את כמות ומאפייני הטסיות בדם וביחוד כמות הטסיות הצעירות להן נטיית יתר לגרום לקרישי דם. הממוצע התקין בקרב אנשים בריאים של טסיות צעירות הינו 2%-3% מכלל הטסיות בדם.

מהמחקר עלה כי אחוז הטסיות בקרב חולי קורונה היה בערך פי 2 ועמד על כ–6% וזאת אף יותר מאשר במטופלים שעברו התקפי לב ואינם חולי קורונה. במחקר משלים אף נמצא, כי ככל שהמחלה היתה קשה יותר, כמות הטסיות הצעירות היתה גבוהה הרבה יותר.

המשמעויות המיידיות של המחקר הן כי חולי קורונה חשופים הרבה יותר לאפשרות של היווצרות קרישי דם ולאירועים הנובעים מקרישת יתר, כמו התקפי לב. עוד עולה מהמסקנות, כי יש לבחון מתן טיפול בתרופות נוגדות טסיות כמו אספרין או פלביקס בחולים אלה.

מחקר זה, מסרו ב"אסותא-אשדוד", הוא ראשון מסוגו שמצא סיבה האפשרית המקשרת בין אירועים לבבים לבין חולי קורונה ובכך מאשש את מחקרים קודמים שהראו כי חולי קורונה סובלים מסיכון יתר לאירועים לבביים ואירועים מוחיים.

נושאים קשורים:  נוגדי טסיות,  קרישיות יתר,  פרופ' אלי לב,  קורונה,  מחקר ישראלי,  אירוע לב,  חדשות,  19-COVID,  אסותא אשדוד
תגובות