מחקרים COVID-19

מחקר של "מכבי" ב-Science : למחוסנים סיכון גבוה יותר להידבק בדלתא לעומת מחלימים

ממחקר שנעשה בקרב מבוטחי "מכבי" עולה: למי שנדבקו בקורונה בתחילת 2021 סיכון מופחת פי 13 להידבק בשנית וגם סיכון מופחת לפתח מחלה תסמינית בגל הדלתא, לעומת מי שהתחסנו באותה תקופה

מתן חיסון לקורונה במרפאת מכבי. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

המערכת החיסונית הטבעית של האדם מספקת לו הגנה מרשימה מפני נגיף הקורונה SARS-Cov2 לעומת ההגנה מפני הידבקות בזן הדלתא של הנגיף רק באמצעות תרכיב החיסון של "פייזר", כאשר מדובר במי שלא חלה. כך לפי דיווח ב-Science מתחילת השבוע. כתב העת הביא ממצאים ראשוניים ממחקר ישראלי שטרם פורסם בכתב עת מקצועי, אבל עלה באתר Medrxiv שבו מתפרסמים דיווחי מחקרים שלא עברו עדיין ביקורת עמיתים. ניתוח הממצאים במחקר נעשה מתוך מדגם של 32 אלף מבוטחי קופת החולים מכבי, חולים ומחלימים.

מתוצאות המחקר עלה כי יש פי 13 סיכוי לאנשים המחוסנים לחלות בזן דלתא מאשר לאנשים שנדבקו בעבר בנגיף, פיתחו במהלך האשפוז וההחלמה נוגדנים נגדו ובכך העצימו את החסינות הטבעית שלהם.

מכון המחקר והחדשנות של מכבי ערך מחקר רטרוספקטיבי על נתונים מותממים (ללא פרטים מזהים) באישור ועדת הלסינקי והשווה את הסיכון להידבק בקורונה ולפתח מחלה בגל הדלתא בין שלוש קבוצות של חברי "מכבי" מעל גיל 16: מחוסנים ב-2 מנות; אנשים שהיתה להם בעבר בדיקה חיובית לקורונה; אנשים שהיתה להם בעבר בדיקה חיובית לקורונה וגם קיבלו מנת חיסון אחת.

תוצאות המחקר, שנערך בראשות טל פטלון וסיון גזית מ-KSM, זרוע המחקר והחדשנות של "מכבי", מראות כי לאלה שנדבקו בקורונה בינואר-פברואר 2021 סיכון מופחת פי 13 להידבק בשנית וסיכון מופחת פי 27 לפתח מחלה תסמינית במהלך גל הדלתא, לעומת אלה שהתחסנו לקורונה באותה תקופה. כמו כן, גם לאנשים שנדבקו במהלך 2020 סיכון מופחת להדבקה ותחלואה במהלך גל הדלתא. אנשים שגם נדבקו וגם קיבלו מנת חיסון אחת מוגנים יותר מאנשים שנדבקו ולא קיבלו מנת חיסון. המחקר לא כלל את השפעת מנת החיסון השלישית.

בדיווח של סוכנות החדשות "בלומברג", שציטטה את המחקר נאמר: "זה הניתוח הגדול ביותר בעולם האמיתי המשווה אנשים בעלי חסינות טבעית בעקבות החלמה מזיהום קודם מול ההגנה הניתנת על ידי החיסונים החזקים ביותר הנמצאים כיום בשימוש". במילים אחרות: המחקר מטיל ספק בהסתמכות בלעדית על החיסונים במנה השלישית. כן הראה המחקר כי למחוסנים יש סיכון גבוה פי 27 להיות סימפטומטיים לקורונה ולא רק לחלות בה.

"תוצאות המחקר הן חדשות טובות לחולים שכבר נלחמו בהצלחה ב-COVID אך הן מציבות אתגר לתפיסה כי ניתן להסתמך אך ורק על החיסונים כדי לעבור בשלום את המגיפה. ניתוח זה הוכיח שחסינות טבעית מקנה הגנה לאורך זמן ושהיא חזקה יותר מפני זיהום, מחלות סימפטומטיות ואשפוז עקב גירסת הדלתא", צוין בדיווח של "בלומברג".

"למרבה הצער, המחקר גם הראה כי כל הגנה מוגבלת בזמן. ההגנה הניתנת על ידי זיהום טבעי דועכת עם הזמן, ממש כמו ההגנה הניתנת על ידי החיסונים: הסיכון למקרה של דלתא הזן, הנחשב ל'פורץ חיסונים' היה גבוה פי 13 לעומת הסיכון לפתח זיהום שני כאשר המחלה המקורית התרחשה במהלך ינואר או פברואר 2021, אך שיעור זה ירד עם הזמן. עם זאת", צוין, "נראה כי מתן זריקה אחת של החיסון לאלה שנדבקו בעבר והחלימו - מגבירה את הגנתם". כרגע ממצאים אלה אינם מציגים את היתרונות ארוכי הטווח של מינוני החיסונים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  מחקר,  זן דלתא,  מגיפת הקורונה,  חיסונים
תגובות
אנונימי/ת
03.09.2021, 09:23

בדיוק
החיסון אינו מגן לדעתי מהדבקה
רק אולי מגן מפני מחלה קשה
לכן חייהים ללכת עם מסכה למניעת הדבקה
עד אשר כלם ידבקו בהדרגה כמו במקרי השפעת

אנונימי/ת
03.09.2021, 12:31

כדאי לבדוק אם מחוסן שנדבק וחלה בצורה קלה (כפי ששכיח יותר אצל מחוסנים) עדיין מקבל את "יתרון" החיסון הטבעי מחד גיסא יחד עם הגנת החיסון כנגד מחלה קשה מאידך גיסא.זה יכול להיות שילוב מנצח...

04.09.2021, 00:55

Original antigenic sin -
מערכת החיסון שלנו היא פלסטית ולא קל לה ללמוד דרך שונה של התגוננות. לכן גם קיים חשש שהחיסונים עתידיים המותאמים לוריאנטים חדשים לא יהיו יעילים באותה המידה של החיסונים המקוריים שנחתו על מערכת חיסון נאיבית לקוביד.
אכן מענין אם הידבקות במחלה אצל אנשים מחוסנים תקנה חסינות טובה יותר, חומר טוב למחקר עתידי