COVID-19 בישראל

כך הסבירו שני רופאים מ"לניאדו" את ציוצי הפייק ניוז שלהם נגד חיסונים

ד"ר אבשלום כרמל וד"ר רפאל ציוני התעמתו עם כתבת חדשות 12 לגבי גישתם נגד מדיניות החיסונים. "באת להטיף לי? מי את בכלל?" ו"הכל שטויות במיץ", הטיחו בכתבת

ד"ר אבשלום כרמל. השופטת ציטטה מדבריו על מבצע חיסון הילדים: "פשע פוטנציאלי של הרג ילדים בשוגג". צילום: טוויטר

לא רק "פעילי רשת" שאינם רופאים, אבל בעלי קהל גדול מאוד של עוקבים, בעיקר צעירים, משתמשים באינטנסיביות רבה במדיה החברתית, בטוויטר ובפייסבוק, לשם הפצת מידע שקרי על החיסונים וגם על מחלת הקורונה או את דעותיהם האישיות בהקשר לכך, תוך שימוש בביטויים שקהלם תופס כאמת-לאמיתה. יש גם רופאים שעושים שימוש בטוויטר ומצליחים להגיע לקהל הזה ואף לשכנע אותו שלא כדאי להתחסן, שהדבר מסוכן.

בסוף השבוע הציגה כתבת ערוץ 12 יולן כהן עימות שקיימה עם שני רופאים פעילים בטוויטר. כאשר פנתה אליהם כדי לקבל הסבר על האמירות הלא מבוססות שהם מפיצים לציבור או הביטויים שהם משתמשים בציוציהם, ספגה משני הרופאים נזיפות בוטות: "מי את בכלל?" ו"הכל שטויות במיץ" .

בדיווח ששודר נשמעו הקלטות מדו-שיח שקיימה הכתבת עם האורתופד וכירורג כף היד ד"ר אבשלום כרמל וד"ר רפאל ציוני, רופא בכיר במלר"ד, שניהם מהמרכז הרפואי לניאדו בנתניה. ד"ר כרמל כתב למשל בטוויטר: "אני תורם את כל שלוש המנות שלא קיבלתי ולא אקבל בשום תנאי. חוץ מזה, זה לא ממש אלטרואיזם לתרום חיסון שכזה. אתה עלול להרוג מישהו".

כשנשאל ד"ר כרמל אם יש לו עדות לכך שהחיסון יכול להרוג מישהו, השיב: "סליחה, סליחה, סליחה. את באה לראיין אותי או שאת באה להטיף לי?". כשנשאל אם עשה מחקר לגבי המידע שהפיץ, ענה: "מי את שתנזפי בי בכלל?". כאשר הכתבת אמרה לו: "אז ה-FDA, משרד הבריאות, כל ארגוני הבריאות העולמיים, כל המדינות שהמליצו על החיסון, טועים?", רק אז השיב ד"ר כרמל: "אבל אני ממליץ על החיסון", אולם ספק אם מי שקלט את ציוציו המקוריים הבין זאת כך.

בציוץ אחר טען: "לחסן את הילדים זה פשע" וגם "אני אפילו מעודד הדבקה, ואף משתעשע במחשבה לקחת רוק של חולה מאומת ולעשות תרסיס לאף". רק מאוחר יותר מסר בתגובה נוספת: "אני ורופאים אחרים חולקים על עמדת ההנהגה הפוליטית ומשרד הבריאות בנושאים שונים ובפרט לגבי חיסון ילדים. יש מחלוקת לגיטימית לגבי זה בעולם. אני עומד מאחורי כל ציוציי. אם היו רופאים רבים יותר שזועקים מה שהם לוחשים בשקט, הייתי יכול להיות פחות בוטה".

יש לציין כי בחודש אפריל האחרון זומן ד"ר כרמל לבירור אצל מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' חזי לוי, בעקבות התבטאויות שהפיץ ברשתות חברתיות נגד חיסון לקורונה לילדים בני 15-12.

ד"ר ציוני קישר בציוץ שלו בין המילה "חיסון" למילה "אונס". הוא סיפר באחד הציוצים שהפיץ על  אישה שפנתה אליו לקבלת עצתו כיצד לנהוג כמעסיקה בעובדים המסרבים להתחסן או להיבדק: "היא תעדיף אחד שיאנוס לה את הילדה מאשר אחד שעבדה איתו עשרים שנה והיה נאמן לה עד החיסון. זו הלוגיקה שלה".

ד"ר ציוני נתבקש להגיב על דבריו וכך אמר: "לא מעניין אותי, תודה רבה, יום טוב". לאחר מכן הוסיף: "אל תפרסמי את זה. שטויות במיץ כאלה, באמת! מחקנו את הציוץ הזה. תעשי לי טובה, אל תדברי איתי". בהקשר לציוץ שבו קישר בין שרת החינוך, שבעבר היתה יו"ר ועדת הקורונה בכנסת, לבין המוות של מקורבה הפוליטי, השיב לכתבת:  "זה נכתב בהומור. זה לא נחשב, זה היה בכאילו אמיתי. מה, אני משוגע? נראה לך שהייתי כותב דבר שכזה?".

מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "אנו מגנים בכל תוקף התבטאויות מתלהמות ו-וולגריות של אנשי צוות. אנו פועלים לאורך כל הדרך לעידוד התחסנות, על מנת לשמור על המטופלים, המשפחות ואנשי הצוות. נדגיש כי אנו רואים כל יום ויום בבית החולים איך החיסון מציל חיים ומהצד השני איך 'פייק ניוז' יכול להרוג".

ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים למאבק בקורונה ("מגן ישראל"), הגיב: "חצאי אמיתות, עיוות של המציאות בניחוח מדעי, לכאורה, זה פייק ניוז וכשזה מגיע מרופאים זה פייק ניוז בתצורתו החמורה ביותר".

נושאים קשורים:  ד"ר רפאל ציוני,  ד"ר אבשלום כרמל,  עו"ד עדי יגודה,  פייק ניוז,  חיסונים,  טוויטר,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
28.09.2021, 14:38

מה מיוחד בבי"ח לניאדו שהפך אכסניה לאווילים מסוכנים אלה?

אנונימי/ת
28.09.2021, 22:32

יש שם עוד כמה כאלה, ביניהם רופאים בכירים