מחקרים COVID-19

החיסון לשפעת עשוי להגן מפני השפעותיה הקשות של הקורונה

נתוני מחקר אמריקאי רחב הראו: החיסון העונתי לשפעת הפחית במובהק את הסיכון לשבץ מוחי, לאלח דם ולפקקת ורידים עמוקה בקרב חולי קורונה

חיסון נגד שפעת. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

עם תחילת מבצע חיסוני השפעת העונתית בקופות החולים, כאשר ארבעתן מצפות שייכנס להילוך גבוה יותר החל מהשבוע הבא עם תום חופשות חול המועד, ראוי לתשומת לב מחקר שפורסם עוד ב-3 באוגוסט ב-PLoS One, עבר ביקורת עמיתים ולפיו "ייתכן שהחיסון לשפעת עשוי להעניק גם הגנה חיונית מסוימת כנגד  תוצאות קשות של קוביד-19".

את המחקר ביצע צוות מבית הספר לרפואה ע"ש מילר באוניברסיטת מיאמי בארה"ב והדו"ח נשא את הכותרת: "בחינת היתרונות הפוטנציאליים של תרכיב החיסון לשפעת נגד הנגיף מחולל covid-19. מחבריו טוענים שהוא הגדול במחקרים מסוג זה ונותחו בו נתונים לשם השוואה מתיקים רפואיים של 74,754 אנשים מכמה מדינות, ביניהן ארה"ב, בריטניה, גרמניה, איטליה, ישראל וסינגפור. הנתונים הראו באופן מובהק שהחיסון העונתי לשפעת מפחית ככל הנראה, בין השאר, את הסיכון לשבץ מוחי, אלח-דם (ספסיס) ופקקת ורידים עמוקה ( DVT) בקרב חולי קורונה.

חולי קורונה שחוסנו נגד שפעת היו גם באופן מובהק עם פחות נטייה להגעה למיון (מלר"ד) ולהחשתם ליחידות טיפול נמרץ. המחקר נעשה כאמור כאשר "רק שיעור קטן של בני אדם בעולם היו מחוסנים באופן מלא כנגד קוביד-19, ועם כל ההרס שנגרם עקב הפנדמיה, הקהילה העולמית עדיין זקוקה למצוא פתרונות לשם הפחתת תחלואה ותמותה", כפי שמסר המחבר הבכיר של דו"ח המחקר, פרופ' דווינדר סינג, מנתח פלסטי ראשי ומרצה לכירורגיה קלינית בבית הספר לרפואה מילר במיאמי. .

הצוות ביקש וקיבל גישה לתיעוד אלקטרוני של חולים מתוך מסד הנתונים הבינלאומיTriNetX  וחילק את אוכלוסיית המחקר לשתי קבוצות בנות 37,377 חולים בכל אחת. בשתי הקבוצות נעשתה השוואה של גורמים שעשויים להשפיע בקלות על הסיכון לקוביד-19 קשה או חמורה גורם הגיל נכלל אבל לא היה פקטור מרכזי וכמו כן מגדר, מוצא אתני, עישון ובעיות בריאות כמו סוכרת, השמנת יתר ומחלת ריאות חסימתית כרונית.

לא פחות מ-15 מחלות או בעיות בריאות שליליות נבחנו, ביניהן ספסיס, שבצים, פקקת ורידים עמוקה, תסחיף ריאתי, אי ספיקה נשימתית אקוטית, תסמונת נשימתית אחרת, כאבי מפרקים, אי ספיקת כליות, אנורקסיה, התקף לב, דלקת ריאות, ביקור במלר"ד, אשפוז בבית חולים וביחידת טיפול נמרץ וכן מקרי מוות – כל זאת בתוך פרקי זמן של 30, 60, 90 ו-120 יום מקבלת בדיקה חיובית לקורונה וכל אלה הושוו בין שתי הקבוצות.

חלק אחד מכלל אוכלוסיית המחקר קיבל את החיסון לשפעת בין שבועיים לחודשיים לפני שאובחן עם קורונה. בקבצה השנייה היו חיוביים לנגיף הקורונה שלא חוסנו לשפעת.

ניתוח הנתונים העלה כי אלה שלא חוסנו לשפעת היו עם נטייה מובהקת יותר (עד כדי 20% ומעלה) להגעה לטיפול נמרץ עקב קורונה. כמו כן מי שלא חוסנו נטו יותר ובאופן מובהק להגיע למלר"ד (כדי 58% ומעלה), ב-45% יותר עם נטייה לפתח אלח דם וכן נטו יותר ב-58% לשבץ וב-40% יותר לפקקת ורידים עמוקה. הסיכון לתמותה לא פחת.

החוקרים חישבו כמה חיוביים לקוביד-19 נזקקו לחיסון לשפעת כדי למנוע מעצמם את התוצאות השליליות הנ"ל (תופעות הלוואי). כך ציינו שרק 176 מהחולים נזקקו לחיסון לשפעת לשם מניעת ביקור אחד במלר"ד בתוך 120 יום מאז קבלת בדיקה חיובית לקורונה. עוד 286 נזקקו לקבל חיסון לשפעת כדי להימנע לפחות ממקרה אחד של אלח דם ועבור עוד 440 שקיבלו חיסון לשפעת עדכני נמנעה הגעה לטיפול נמרץ.

הגם שעדיין לא ברור במדויק כיצד חיסון לשפעת מספק הגנה מסוימת מפני קוביד-19, נראה שהתיאוריות העיקריות בהקשר זה מעלות את ההשערה שהחיסון לשפעת עשוי כנראה לתמרץ עוד יותר את המערכת החיסונית של מקבל תרכיב החיסון. הכוונה למערכת הגנתית טבעית כוללת שעימה נולד האדם אבל איננה מספקת לו את מלוא ההגנה למחלה ספציפית. על פי ממצאי המחקר, ממליצים מחבריו למחוסני קורונה להתחסן גם לשפעת מדי שנה.

נושאים קשורים:  מחקר,  19-COVID,  תחלואת קורונה,  חדשות,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
29.09.2021, 07:53

חשוב מצד שני לציין שנעדה מחקר על חצי מליון אנשים שהמסכנה שלו שהחיסון לשפעת חושף אותך לפגיעות יתר כנגד מחלות נשימתיות. לא ברור שנכון להתחסן לשפעת
בפרט שהחיסון מגן על ארבעים אחוז משני השפעת ואין כמעט וירוס שפעת מאז שהקורונה התחילה