COVID-19 בישראל

וריאנט חדש של נגיף הקורונה התגלה בבדיקת נוסעים בנתב"ג

BA4, תת זן של וריאנט האומיקרון, שהתגלה בדגימות ריצוף גנטי שנלקחו משלושה נוסעים חוזרים, מתפשט לאחרונה בדרום אפריקה ואחראי שם לעלייה בתחלואה

בדיקת קורונה לנוסעים חוזרים בשדה התעופה בן גוריון. צילום ארכיון: פלאש 90

בעוד במשרד הבריאות שוקלים לבטל את בדיקות הקורונה לחוזרים לישראל מחו"ל, נודע כי בבדיקות ה-PCR והריצוף הגנטי הנעשות לנוסעים החוזרים לארץ בנתב"ג, התגלו בשבוע האחרון שלושה מקרים הנושאים מוטציה חדשה של נגיף הקורונה.

במטה ההסברה למאבק בקורונה ציינו כי הוריאנט שהתגלה בבדיקת ריצוף גנטי שנעשתה לנוסעים הוא BA4 – תת זן של האומיקרון המתפשט לאחרונה בדרום אפריקה ואחראי שם לעלייה בתחלואה. במקרים שהתגלו, מאומת אחד חזר מדרום אפריקה, אחד מסינגפור ואחד מאיטליה. מעבר לכך, אין עדיין מידע נוסף בנוגע לוארינט זה ומשרד הבריאות ממשיך לעקוב ולעדכן ככל שיידרש. כמו כן, עד כה לא נמצאו עדויות לכך שמדובר בווריאנט אלים יותר או בעל יכולת התפשטות גבוהה יותר לעומת הוריאנטים האחרים במשפחת האומיקרון.

על רקע הודעת מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה בדבר הימצאותו של הוריאנט בישראל אומרת ד"ר דניאל קידר פרידמן מהמעבדה למחלות מתפרצות בבית החולים אסותא אשדוד כי "טבעה של מגיפה להתפתח ולייצר מוטציות ווריאנטים חדשים. ככל שיש יותר הדבקות של הוירוס, טבעי שנראה יצירה של יותר וריאנטים ותתי וריאנטים"

לדבריה, "למרות שBa4/5 עולים באופן יחסי לוריאנטים אחרים במדינות מסוימות, עדיין לא רואים עלייה משמעותית בהתפשטות המגיפה. ארגון הבריאות העולמי עוקב ומנטר את הוריאנט הנוכחי כמו גם וריאנטים אחרים בעולם ולכן, בעת הזו, דאגה ממנו היא לכל הפחות מוקדמת מדי".

בשל הירידה במדדי תחלואת הקורונה בישראל, במשרד הבריאות יש כוונה להקל בחובת הבדיקות לחוזרים לארץ מחו"ל. ייתכן כי יבוצעו רק בדיקות מדגמיות לחלק מהנוסעים או שהבדיקות יוגבלו לרשימת מדינות מצומצמת שבהן קיימת תחלואת קורונה ניכרת והחוזרים מהן יחויבו להיבדק.

ברוב מדינות העולם כיום אין חובת בדיקת קורונה בקרב נוסעים חוזרים והן מסתפקות בהצגת בדיקת PCR שלילית שבוצעה עד 72 שעות טרם הטיסה, כאשר מחוסנים ומחלימים פטורים ממנה.

על פי נתוני משרד הבריאות, רק 10% מהשבים בחו"ל בזמן האחרון נמצאו חיוביים לנגיף. דגימות המאומתים שהתגלו בנתב"ג נשלחות לבדיקות ריצוף במעבדות על מנת לעמוד על זן הנגיף ולאתר בכך וריאנטים חדשים שטרם הופיעו בישראל.

.

נושאים קשורים:  וריאנטים,  BA4,  19-COVID,  נתב"ג,  אומיקרון,  חדשות,  קורונה
תגובות