מחקרים

הקשר בין פסוריאזיס להתקרחות איזורית

ישנו קשר דו כיווני בין פסוריאזיס והתקרחות איזורית

אלופציה אראטה, התקרחות אזורית (צילום: ויקיפדיה)
אלופציה אראטה, התקרחות אזורית (צילום: ויקיפדיה)

הקשר בין פסוריאזיס להתקרחות אזורית עדיין לא נחקר באופן יסודי בספרות. לכן מטרת המחקר הנוכחי הייתה לחקור אודות הקשר בין פסוריאזיס והתקרחות אזורית.

במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת The Journal of Dermatology ערכו החוקרים חיפוש אלקטרוני אשר בוצע באוגוסט 2021. במסגרת הניתוח כללו החוקרים מחקרים אשר דיווחו על מידע בכמות מספקת הקשור להימצאות, סיכויים או סיכון להתקרחות אזורית במטופלים עם פסוריאזיס או לחלופין מידע דומה אודות פסוריאזיס בקרב מטופלים עם התקרחות אזורית. לאחר מכן ביצעו החוקרים ניתוח על לפי שיטת השונות ההפוכה עם מודל האפקט האקראי, עם הנחה של הטרוגניות מובנית בין המחקרים השונים. את ניתוחי תתי הקבוצות ביצעו החוקרים לפי קבוצות הגיל ואיכות המחקרים.

בניתוח הסופי נכללו 27 מחקרים. תוצאות ניתוח האיגום  הדגימו כי ההימצאות של התקרחות אזורית בקרב מטופלים עם פסוריאזיס עמדה על 0.5% (רב״ס 95% - 0.3-0.7%). כמו כן, נמצא כי יחסי הסיכויים להתקרחות אזורית בקרב מטופלים עם פסוריאזיס היו 2.71 (רב״ס 95% - 2.29-3.21). לעומת זאת, נמצא בניתוח האיגום כי ההימצאות של פסוריאזיס בקרב מטופלים עם התקרחות אזורית עמדה על 2.5% (רב״ס 95% - 2.0-3.0%). יתרה מכך, בבחינת יחס הסיכויים לפסוריאזיס בקרב מטופלים עם התקרחות אזורית, התקבל אומד נקודתי של 3.52 (רב״ס 95% - 1.27-9.74). בניתוח תתי הקבוצות נשמר הקשר בין פסוריאזיס והתקרחות אזורית בכל קבוצות הגיל ובכל רמות האיכות של המחקרים שנכללו בניתוח העל.

לסיכום, ממחקר זה עולה כי ישנו קשר דו כיווני בין פסוריאזיס והתקרחות אזורית. לכן, ייתכן שיעלה צורך לבדיקות קליניות להתקרחות אזורית במטופלים עם פסוריאזיס, ולהיפך.

מקור:

Jung J. et al. The Journal of Dermatology (2022). https://doi.org/10.1111/1346-8138.16420

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  התקרחות,  אלופציה אראטה
תגובות