חדשות

"כרמל" בחיפה: שיטת הנשמה ייחודית להרדמה בניתוחי גרון

המרדימים מזרימים למטופל חמצן מוגבר דרך האף ובכך משחררים את הגרון מצינור ההנשמה לצורך הניתוח | "התוצאות מצוינות", אומרים המומחים, "ואנחנו מתכוונים להפיץ את השיטה"

ד"ר ורד דביר, רופאה בכירה במחלקת הרדמה וד"ר אריאל רויטמן, מנתח ומומחה א.א.ג. "אין דבר המסתיר את שדה הניתוח כך שהמנתח יכול לבצע עבודה עדינה ורחבה". צילום: דוברות הכרמל

בית החולים כרמל בחיפה מדווח על שיטת הנשמה חדשנית לניתוחים בגרון. המרדימים מזרימים לחולה חמצן מוגבר דרך האף ובכך משחררים את הגרון מצינור ההנשמה לצורך הניתוח. "לאחר שנתיים של ניסיון עם השיטה ב'כרמל', התוצאות שלנו מצוינות ואנחנו מתכוונים להפיץ את השיטה לטובת מרכזים רפואיים נוספים", אומרים המומחים ב"כרמל".

ניתוחים בגרון בהרדמה כללית יכולים להיות מאתגרים לצוות המנתחים והמרדימים, וזאת עקב צינור ההנשמה שעובר באזור הניתוח ומקשה על יכולת העבודה של המנתח. ד"ר אריאל רויטמן, מנתח ומומחה א.א.ג ב"כרמל", מסביר: "צינור ההנשמה הכרחי בניתוחי גרון כיוון שהמנותחים מורדמים והשרירים שלהם משותקים, זאת על מנת שלא יזיזו את מיתרי הקול בזמן הפעולה העדינה. בשנים האחרונות התפתחו שיטות חדשות על מנת להקטין את צינור ההנשמה ולאפשר ניתוח קל יותר, אך עם זאת לכל שיטה חסרונות משלה".

ד"ר ורד דביר, רופאה בכירה במחלקת הרדמה וד"ר רויטמן מנהיגים זה כשנתיים שיטת הנשמה חדשנית בניתוחי גרון ונתיב אוויר. השיטה נקראת THRIVEי(Transnasal Humidified Rapid-Insufflation Ventilatory Exchange). בשיטה זו נעשה שימוש ב-100% חמצן אשר זורם דרך האף של המטופל בנפח גדול (עד 70 ליטר לדקה). החמצן ניתן כשהוא חם ולח כדי למנוע יובש ונזק לריריות בדרכי האוויר. בשיטה זו, מסבירים המומחים, אין צורך להחדיר צינור הנשמה לדרכי האוויר של המנותח ובו בזמן ניתן לשתק את שרירי החולה מבלי לחשוש שהנשימה תיפגע.

ד"ר רויטמן, אשר התמקצע בין היתר בשיטת זו במסגרת השתלמות עמיתים בחו"ל: "באופן זה, אין דבר המסתיר את שדה הניתוח כך שהמנתח יכול לבצע עבודה עדינה ורחבה. כאשר נמנעים מהכנסת צינור הנשמה, מונעים גם סיבוכים שהצינור יכול לגרום כמו דימום, בצקת או פגיעה ברקמה".

ההרדמה בשיטה החדשה היא הרדמה כללית וניתנת בתרופות דרך הווריד. במהלך הניתוח החולה מנוטר באמצעים הרגילים (לחץ דם, דופק ורוויון החמצן בדם) ובנוסף גם באמצעים מתקדמים הבודקים את מדד הערות ומידת שיתוק השרירים.

"במהלך הניתוח", מסבירה ד"ר דביר, "החולה מקבל תרופות לשינה, תרופות נגד כאבים (דרך הווריד ו/או מקומית באזור הניתוח) ותרופה לשיתוק שרירים. זמן הפעולה בניתוח הינו מהיר מאוד ולרוב עד חצי שעה. במקרים רבים ניתן להשתחרר הביתה כבר ביום הניתוח".

מנהל מערך ההרדמה וטיפול נמרץ ב"כרמל", ד"ר זאב גולדיק, הוסיף: "הנשמה באופן זה מאגדת יתרונות רבים ללא החסרונות של השיטות שהיו מקובלות עד כה. שיטה זו לשמירת נתיב האוויר של המטופל ואוורור נכון דורשת מיומנות רבה ולצורך כך עבר צוות מחלקת הרדמה וטיפול נמרץ הכשרה מיוחדת".

ד"ר רויטמן וד"ר דביר העבירו לאחרונה קורס על שיטת הנשמה זו בכנס איגוד רופאי אף אוזן וגרון וניתוחי ראש-צוואר אשר התקיים באילת על מנת להביא את הבשורה לכל העמיתים בתחום.

נושאים קשורים:  השמה,  הרדמה,  ניתוח אא"ג,  ד"ר אריאל רויטמן,  ד"ר ורד דביר,  בית החולים כררמל,  ד"ר זאב גולדיק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
01.08.2022, 21:36

כבוד וייקר לד"ר דביר, ורד המקסימה