מחקרים

הפחתת סטיגמה כלפי פסיכוזה על ידי סרטוני וידאו קצרים

במאמר שפורסם בכתב העת Schizophrenia Bulletin החוקרים מתארים כלים ושיטות לפיתוח סרטונים קצרים שמטרתם להפחית סטיגמה

נכון להיום קיימת סטיגמה ציבורית רבה כלפי פסיכוזה. סטיגמה זו מפחיתה את הרצון של מטופלים צעירים עם פסיכוזה לקבל טיפול ומגבירה את הזמן בו הם סובלים מפסיכוזה שאינה מטופלת. מחקרים קודמים כי סרטוני וידאו המבוססים על מפגשים חברתיים יכולים להפחית סטיגמה. עם זאת, לא קיים מידע מספק בספרות בנוגע ליעילות של סרטונים קצרים, שמשכם פחות משתי דקות, אשר מתאימים לפרסום למדיות חברתיות הנמצאות בשימוש בקרב אנשים צעירים.

לאחרונה התפרסם בכתב העת Schizophrenia Bulletin מאמר של חוקרים אשר בחנו התערבות מבוססת סרטוני וידאו להפחתת סטיגמה הכרוכה בפסיכוזה. כותבי המאמר פירסמו שלושה מחקרים מבוקרים אשר הדגימו כי סרטונים מפחיתים סטיגמה כלפי פסיכוזה באנשים צעירים בקרב האוכלוסייה הכללית.

במאמר הנוכחי החוקרים ביקשו לבחון אילו היבטים של הסרטונים תרמו להפחתת הסטיגמה. על מנת לעשות זאת, החוקרים סקרו את הספרות הרפואית העוסקת בהתערבויות מבוססות מפגשים ובחנו כיצד התערבויות אלו משפיעות על הקוגינציה, הרגשות וההתנהגות של המשתתפים. בשונה ממחקרים קודמים במחקר זה החוקרים בחנו שינויים בסטיגמה על פני הזמן ולא העריכו אותה על ידי ציונים ממוצעים. בנוסף, החוקרים תיארו כיוונים מחקריים עתידיים ובכלל זה הצורך לחפש גורמים נוספים המשפיעים על השינוי בסטיגמה.

החוקרים סיכמו כי הממצאים במחקר זה יכולים לשמש לפיתוח התערבויות קצרות מבוססות וידאו על מנת להפחית סטיגמה.

מקור:

Samantha E Jankowski, Philip Yanos, Lisa B Dixon, Doron Amsalem, Reducing Public Stigma Towards Psychosis: A Conceptual Framework for Understanding the Effects of Social Contact Based Brief Video Interventions, Schizophrenia Bulletin, 2022;, sbac143, https://doi.org/10.1093/schbul/sbac143

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסיכוזה,  סטיגמה,  סרטוני וידאו
תגובות