מחקרים

האם אקלברוטיניב מקושר לעליה בהיארעות של הפרעות קצב חדריות?

נמצא כי טיפול עם אקלברוטיניב מעלה היארעות של הפרעות קצב חדריות במטופלים עם ממאירויות ממקור תאי B

11.12.2022, 17:32
קצב הלב (אילוסטרציה)
קצב הלב (אילוסטרציה)

אקלברוטיניב, מעכב טירוזין קינאז מסוג Burtonי(Burton’s Tyrosine Kinase inhibitor - BTKi) מהדור החדש, נמצא יעיל באופן משמעותי מאוד כנגד ממאירויות ממקור תאי B. לאחרונה נשמעו דיווחים על הפרעות קצב לב חדריות (Ventricular Arrythmias - VAs) לא מוסברות באנשים שטופלו עם BTKi. עם זאת, טרם ידוע האם אקלברוטיניב נמצא קשור בטווח הארוך להופעת VA.

החוקרים בחנו את ההיארעות של VA בעוקבה גדולה של 290 מטופלים רצופים עם ממאירות של תאי B שטופלו עם אקלברוטיניב בין השנים 2014-2020. התוצא העיקרי שנבדק היה היארעות של VA (פרפור חדרים, טכיקרדיה חדרית ופעימות חדריות מוקדמות מלוות בתסמינים). ציוני הסתברות נבחנו על מנת לקבוע את הסבירות כי אירועים אלו מקושרים לאקלברוטיניב. כמו כן, חושבו שיעורי ההיארעות כתלות במשך הטיפול. שיעורי היארעות ממוצעת משוקללת של שיעורי ההיארעות הנצפים הושוו לשיעורים צפויים באוכלוסייה בעזרת יחסי סיכונים. החוקרים העריכו בנוסף את הסיכון העודף המוחלט (Absolute Excessive Risk - AER) להופעת VA עקב טיפול עם אקלברוטיניב.

תוצאות המחקר הדגימו כי כעבור 1,063 שנות-אדם של מעקב, נצפו שמונה אירועים של VA; שישה מהם באנשים ללא רקע של מחלת לב כלילית (Coronary Artery Disease - CAD) או אי-ספיקת לב (Heart Failure - HF) ואירוע יחיד של מוות פתאומי. משך זמן חציוני עד אירוע עמד על 14.9 חודשים. עבור נבדקים ללא רקע של טיפול עם איבריטיניב, CAD או HF, ההיארעות הממוצעת המשוקללת עמדה על 394 לכל 100,000 שנות אדם, לעומת היארעות של 48.1 עבור נבדקים באותו הגיל ללא חשיפה ל-BTKi (יחס סיכונים של 8.2; p<0.001; AER של 346). מלבד גיל, לא נמצא אף ממצא לבבי או אלקטרוקרדיוגרפי המקושר להתפתחות VA.

מסקנת החוקרים הייתה כי הפרעות קצב חדריות עלולות להיות תופעת לוואי לטיפול עם קבוצת התרופות BTKi.

נושאים קשורים:  מחקרים,  ממאירות,  הפרעות קצב,  מעכבי טירוזין קינאז,  אקלברוטיניב
תגובות